به گزارش ایکنا از اردبیل، جلال آفاقی، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان اردبیل، ششم بهمنماه، در جمع خبرنگاران در اردبیل، اظهار کرد: همه روزه شاهد متضرر شدن افراد در پی استفاده از فضای مجازی برای خریدهای اینترنتی از فروشگاههای مختلف و همچنین در ارتباط افراد سودجو و کلاهبردار با پوشش بازاریاب و فروشنده و به تبع آن وقوع جرایم سایبری هستیم.
وی افزود: قطعا ارتقای آگاهیهای عمومی میتواند در تامین و ارتقای امنیت خریدهای اینترنتی موثر باشد که در ماههای آخر سال و خریدهای سال نو به ویژه در شرایط کرونایی موجود که احتمال انتخاب شیوه خرید غیرحضوری برای شهروندان بیش از پیش وجود دارد، فرصت مهمی برای افزایش اطلاعرسانیها به دلیل حجم خریدهای پایان سال است.
آفاقی بیان کرد: عدم امکان امتحان کردن کالا، زمان انتظار، هزینه پست، عدم مطابقت کیفیت کالای دریافتی با کالای سفارش داده شده به دلیل عدم امکان مشاهده کالا از نزدیک، حریم خصوصی و امنیت در فروشگاه مجازی که هکرها سایت مشابه فروشگاه مورد نظر طراحی کرده و افراد را وادار به خرید و پرداخت آنلاین میکنند.
وی ادامه داد: اطلاعات کارت و حساب به سرقت میرود و بروز مباحثی چون برداشت غیر مجاز و کلاهبرداری اینترنتی میکنند، تعامل کمتر با جامعه، احتمال آسب دیدن محصول قبل از رسیدن به دست مشتری، موضوع قیمت کالا و وجودیک کالا با چند قیمت حتی در یک فروشگاه و قیمت بالای کالا در برخی موارد به نسبت بازار و همچنین نبود دفاتر استانی فروشگاه و عدم پاسخگویی در شهر خریدار را از جمله معایب خریدهای اینترنتی از فروشگاههای مجازی است.
این مقام قضایی، با تاکید بر هوشیاری شهروندان و نیز اطلاعرسانیهای مناسب متولیان برای ارتقای آگاهیهای عمومی به راهکارهای ارتقای امنیت خریدهای اینترنتی اشاره کرد و افزود: مردم باید به نماد الکترونیکی کسب و کار های اینترنتی در سایت فروشگاه که از طریق سازمان توسعه تجارت الکترونیکی به سایتهای فروشنده به عنوان تاییدیه و صلاحیت اعطا میشود دقت کرده و راهنماهای فروشگاه اینترنتی را به دقت مطالعه کرده، از سیاستهای بازگشتی(ارجاع کالا) و وجود گارانتی تعویض مطمئن باشند.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان اردبیل، به مقوله مهم پرداخت هزینه خریدهای مجازی نیز اشاره کرد و گفت: خریداران حتما باید از اصالت سایت پرداخت هزینه اطمینان حاصل کنند تا گرفتار صفحات جعلی و ساختگی کلاهبرداران نشوند.
وی، پرداخت هزینه درب منزل و پس از وصول و تحویل گرفتن کالا، فعالسازی رمز یک بار مصرف برای جلوگیری از تخلیه شده حساب توسط افراد سودجو ، مراقبت از رمز دوم و شماره کارت بانکی در حین خرید و خرید از سایت های معروف و شناخته شده را از جمله راهکارهای دیگر ارتقای امنیت خریدهای مجازی عنوان کرد.
آفاقی، با اعلام اینکه معمولا قربانی شدن و گرفتاری در بین کسانی که اولین تجربه خرید مجازی دارند بیشتر دیده شده است بر لزوم استفاده از مشاوره افرد مطلع قبل از خرید اینترنتی تاکید کرد و اظهار کرد: بازاریابیهای مجازی و بحث دیجیتال مارکتینگ و تماسهای تلفنی افراد به منظور بازاریابی و فروش کالا نیز از جمله مواردی است که هوشیاری لازم مردم جهت پیشگیری از کلاهبرداری را میطلبد.
این مقام قضایی افزود: در پروندههای مطروحه مرتبط و کلاهبرداریها از این طریق مشاهده میشود، با دسترسی افراد سودجو به شماره تلفن همراه فرد و حتی اعضای خانواده و حتی نام و نام خانوادگی، وانمود شده که کالای مد نظر به صورت ویژه و با بن تخفیف برای فرد در نظر گرفته شده و اغلب عنوان میشود که این فرصت طلایی محدود بوده و ظرف یک ساعت و یا زمان محدود مشابه بایستی خرید صورت گیرد در غیر اینصورت این امتیاز از دست خواهد رفت.
آفاقی ادامه داد: این افراد مسلط به اصول تبلیغات هستند و با استفاده از تاکتیکهای ارتباطاتی قصد عاجز کردن قربانیان از هرگونه تفکر و بستن ذهن آنها و وادار کردنشان برای عمل مدنظر خود را دارند.
انتهای پیام