ثبت هفت اثر طبیعی اردبیل در آثار ملی
کد خبر: 4024390
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۷

ثبت هفت اثر طبیعی اردبیل در آثار ملی

مدیرکل‌ میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل گفت: با بررسی‌های انجام شده در جلسه شورای ثبت میراث طبیعی وزارت میراث فرهنگی، هفت اثر طبیعی از این استان به ثبت ملی رسید.

ثبت هفت اثر طبیعی اردبیل در آثار ملیبه گزارش ایکنا از اردبیل، نادر فلاحی، مدیرکل‌ میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل، هفتم دی‌ماه اظهارکرد: با بررسی‌های انجام شده در جلسه شورای ثبت میراث طبیعی وزارت میراث فرهنگی، هفت اثر طبیعی از این استان به ثبت ملی رسید.

وی بیان کرد: این آثار شامل جنگل فندقلو، آبگرم یئددی بولوگ سردابه، آبگرم قینرجه نیر، درخت کهنسال گردو بال اوغلان، درخت کهنسال گردو یوزه ریشه، درخت کهنسال آزاد سه غدار و درخت کهنسال قره‌آغاج خلخال است که پس از بررسی‌های انجام شده به تایید شورای داوران میراث طبیعی رسید.

فلاحی ثبت ملی آثار ارزشمند و مستعد استان را از مهم‌ترین اولویت‌ها برشمرد و افزود: با پیگیری‌های و تأکیدات انجام شده در سال‌های اخیر شاهد افزایش تعداد آثار ثبتی به ویژه در حوزه میراث‌ طبیعی در استان بودیم که همچنان این اقدامات تداوم دارد.

مدیرکل‌ میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل، ادامه داد: ثبت این آثار طبیعی در فهرست آثار ملی گامی مهم در راستای حفظ مواریث طبیعی و ارزشمند استان بوده که در کنار حفاظت هر چه بیشتر از این آثار زمینه برای جذب گردشگران داخلی و خارجی به استان را فراهم خواهد کرد.

وی بیان کرد: در حال حاضر پرونده‌های مختلفی برای آثار دارای پیشینه در استان در دست تهیه بوده که با تکمیل پرونده‌ها و ارسال آن به شورای ثبت وزارت میراث‌فرهنگی برای ثبت ملی این آثار پیگیری لازم انجام می‌شود.

فلاحی با اشاره به ثبت ملی بیش از یک هزار اثر منقول، غیرمنقول، طبیعی و ناملموس از استان اردبیل افزود: در کنار پیشنهادها و پرونده‌های مختلف ارسالی از استان اردبیل برای ثبت ملی در زمینه ثبت جهانی برخی آثار نیز اقداماتی انجام شده و پیگیر این امر هستیم.

استان اردبیل با پیشینه قوی فرهنگی دارای آثار تاریخی فراوان در بین استان‌های کشور است که مجموعه تاریخی بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی به عنوان نگین بناهای باستانی استان، بقعه شیخ‌کلخوران متعلق به امین‌الدین جبرئیل پدر شیخ صفی‌الدین اسحق جد سلاطین صفوی واقع در روستای کلخوران، خانه ارشادی، حمام ملاهادی، برج شاطر، پل هفت چشمه، مجموعه بازار تاریخی، مسجد جمعه، مقبره شیخ‌حیدر، کاروانسرای قانلی‌بولاغ، سنگ نبشته‌های ساسانی، قلعه‌های دیو، قهقهه و کهنه در مشگین‌شهر، قیز قلعه و شاه‌تپه در گرمی، حمام سنگی در کوثر، قلعه بوینی‌یوغون در نیر، هفت تپه در خلخال و بناهای باستانی بازمانده از دوره‌های مختلف در گوشه و کنار این خطه نمونه‌هایی از تاریخ و فرهنگ این دیار است که می‌توان نام برد.

انتهای پیام
captcha