پایلوت نیمه صنعتی تولید نشاسته حفاری اردبیل به بهره‌برداری می‌رسد
کد خبر: 4004232
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۵
به همت جهاد دانشگاهی:

پایلوت نیمه صنعتی تولید نشاسته حفاری اردبیل به بهره‌برداری می‌رسد

ناظر پایلوت نیمه صنعتی تولید نشاسته حفاری جهاد دانشگاهی استان اردبیل، گفت: این پایلوت توسط جهاد دانشگاهی اردبیل آبان‌ماه به بهره‌برداری می‌رسد و راه‌اندازی آن باعث کاهش وابستگی خارجی و خوداتکایی به تولید داخلی می‌شود.

رضازاده// پایلوت نیمه صنعتی تولید نشاسته حفاری اردبیل به بهره‌برداری می‌رسدبه گزارش ایکنا از اردبیل، محمدصادق حاجی‌تاروردی، ناظر پایلوت نیمه صنعتی تولید نشاسته حفاری جهاد دانشگاهی استان اردبیل، 20 مهرماه، در جلسه کنترل این طرح فناورانه در اردبیل، اظهار کرد: متاسفانه ایران با سابقه بیش از صد ساله در اکتشاف نفت هنوز هم در تأمین برخی مواد مورد نیاز در این صنعت مشکل و وابستگی به خارج کشور دارد.

وی خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی در زمینه کسب دانش فنی تولید مواد اولیه شیمیایی و پتروشیمیایی مورد نیاز صنعت نفت وارد شده است و در طراحی برخی فرآیند‌های حوزه مهندسی شیمی با وزارت نفت همکاری می‌کند.

ناظر پایلوت نیمه صنعتی تولید نشاسته حفاری جهاد دانشگاهی استان اردبیل، به استانداردهای سختگیرانه‌ صنعت نفت اشاره و تصریح کرد: جهاد دانشگاهی حجم بسیار زیادی از فناوری‌های مورد نیاز صنعت نفت و پتروشیمی را بومی‌‌سازی نموده و در راستای توسعه این فعالیت‌ها نسبت به ایجاد خط تولید نشاسته صنعتی مورد نیاز صنعت نفت اقدام کرده است.

حاجی‌تاروردی، ادامه داد: راه‌اندازی این واحد صنعتی با مساعدت جهاد دانشگاهی کشور و مسئولان استان و با همکاری جهاد دانشگاهی استان اردبیل و پژوهشکده صنایع شیمیایی جهاد دانشگاهی در مسیر خوبی قرار گرفته است تا بتواند یکی از نیازهای اساسی کشور در صنعت نفت را برطرف سازد.

وی، جهاد دانشگاهی را مجموعه‌ای یکپارچه در سراسر کشور و این طرح را فعالیت بین واحدی خوبی در این نهاد خواند و اضافه کرد: جهاد دانشگاهی یک مجموعه علمی و فناورانه موفق در تولید فناوری‌های مورد نیاز صنعت نفت ایران از جمله مته حفاری و دکل‌های نفتی است که حفظ این جایگاه نیاز به تلاش بیشتری دارد.

خط تولید نشاسته صنعتی، چهره اقتصادی و صنعتی کشور را ارتقا می‌بخشد

مهران اوچی‌اردبیلی، رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل، نیز در این جلسه از اخذ استاندارد و مجوزهای لازم برای راه‌اندازی پایلوت نیمه صنعتی تولید نشاسته حفاری خبر داد و افزود: این واحد صنعتی با روحیه جهادی و خودباوری در تولید فناوری‌ و با تلاش یک تیم خوب علمی متشکل از محققان پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی و جهاد دانشگاهی استان اردبیل در کم‌تر از دو ماه آماده راه‌اندازی شده و سعی داریم در آبان‌ماه سالجاری افتتاح رسمی آن انجام شود.

رضازاده// پایلوت نیمه صنعتی تولید نشاسته حفاری اردبیل به بهره‌برداری می‌رسد

وی با بیان اینکه این طرح در سال 1396 برای حل بخشی از مشکلات سیب‌زمینی تولیدی اردبیل در کارگروه اقتصاد مقاومتی استان مطرح و به عنوان طرح برتر فناورانه انتخاب شد، خاطرنشان کرد: اردبیل یکی از قطب‌های تولید سیب‌زمینی کشور با تولید سالانه 750 هزار تن است که از این میزان 250 هزار تن درجه 2 و 3 است که هر از گاهی به دلیل استفاده بی‌رویه از سموم و کودهای شیمیایی، کمبود انبارهای استاندارد و سردخانه و نبود زیرساخت‌های مناسب فرآوری، این محصول با ارزش دور ریز می‌شود.

اوچی‌اردبیلی، ضمن تشکر از مساعدت‌های مسئولان جهاد دانشگاهی و استان اردبیل و همکاری پژوهشکده صنایع شیمیایی جهاد دانشگاهی در به ثمر رسیدن این طرح فناورانه، اظهار کرد: جلسات متعدد با پژوهشکده مذکور به ایجاد خط تولید نشاسته صنعتی مورد مصرف در حفاری نفت از سیب‌زمینی درجه 2 و 3 انجامید.

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی استان اردبیل، افزود: این واحد صنعتی ضمن تأمین یکی از محصولات استراتژیک صنعت نفت و ایجاد یک منبع درآمد پایدار برای جهاد دانشگاهی، در ارتقای چهره صنعتی و اقتصادی استان و کشور نقش بسزایی خواهد داشت.

اوچی‌اردبیلی تصریح کرد: در صورت اعتماد مسئولان، جهاددانشگاهی بیشتر از این می‌تواند در بخش‌های فناوری و صنعتی کشور و در رفع نیازهای موجود نقش ایفا کند.

خط تولید نشاسته حفاری الگوی مناسبی برای اقتصاد مقاومتی است

در این جلسه، مسعود کمبرانی، رئیس پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی جهاد دانشگاهی، با اشاره به ظرفیت‌های استان اردبیل در تولید سیب‌زمینی، اضافه کرد: نشاسته صنعتی ماده‌ای است که در گل حفاری از آن استفاده می‌شود و این خط تولید به عنوان دومین طرح مشترک تولیدی این پژوهشکده با واحدهای جهاد دانشگاهی در راستای رفع نیازهای صنعت نفت راه‌اندازی می‌شود.

رضازاده// پایلوت نیمه صنعتی تولید نشاسته حفاری اردبیل به بهره‌برداری می‌رسد

وی بیان کرد: نشاسته‌هایی که در حال حاضر توسط شرکت‌های داخلی عرضه می‌شوند به علت عدم کیفیت لازم جوابگوی سیستم حفاری نیست و در حال حاضر مقدار زیادی از نشاسته حفاری مورد نیاز از خارج کشور تهیه می‌شود.

کمبرانی، با بیان اینکه حمایت‌های استان و جهاد دانشگاهی، خط تولید نشاسته صنعتی را به سرانجام رسانده است، افزود: این واحد صنعتی با دستان خالی و در سایه اهتمام مضاعف جهاد دانشگاهی اردبیل و پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی جهاد دانشگاهی به ثمر نشسته و در نوع خود ارزشمند است و می‌تواند الگوی مناسبی برای اقتصاد مقاومتی باشد.

رئیس پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی جهاد دانشگاهی به قابلیت توسعه فعالیت‌های این واحد صنعتی اشاره و تصریح کرد: ظرفیت این واحد، تولیدی دو هزار تن نشاسته حفاری در سال است که فاز اول آن قابیلت تولید 500 تن در سال را دارد. در فازهای آینده این میزان افزایش خواهد یافت و در کنار آن تولید ده نوع نشاسته مورد مصرف در صنایع دیگر در دستور کار قرار خواهد گرفت.

تجاری‌سازی نشاسته حفاری با شناخت مشتری و رعایت استانداردها

در این جلسه، تهمینه کیانی، عضو هیئت ‌علمی پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی جهاددانشگاهی، با ارائه گزارشی از شکل‌گیری پایلوت نیمه صنعتی تولید نشاسته حفاری جهاد دانشگاهی اردبیل گفت: نشاسته حفاری، نشاسته اصلاح شده‌ای است که با انجام پاره‌ای از فرایندهای فیزیکی و شیمیایی در ساختار مولکولی نشاسته خام تولید می‌شود و محصول نهایی قابلیت استفاده در فرمولاسیون گل حفاری را به‌دست می‌آورد.

رضازاده// پایلوت نیمه صنعتی تولید نشاسته حفاری اردبیل به بهره‌برداری می‌رسد

کیانی با اشاره به اینکه روش حلالی به‌کار رفته در تولید نشاسته حفاری ضمن دارا بودن مزایای متعدد، قابلیت لازم برای تولید انواع نشاسته‌های اصلاح شده با خواص مختلف را داراست، افزود: نشاسته حفاری به دلیل قابلیت جذب و حفظ آب، موجب کاهش افت صافاب در سیال حفاری می‌شود.

وی در مورد کاربرد این محصول در صنایع نفت و گاز، اظهار کرد: یکی از ترکیبات کلیدی مورد نیاز در عملیات حفاری، گِل حفاری است که از اجزای مختلفی تشکیل شده و نشاسته حفاری یکی از مهم‌ترین آن‌هاست که پس از اختلاط با سایر اجزاء، برای شرایط مختلف حفاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کیانی اضافه کرد: تجاری‌سازی این پروژه از ابتدا و موازی با انجام پروژه، با شناخت مشتری و منظور کردن استانداردها و معیارهای موجود جهت ارزیابی محصول مورد توجه قرارگرفت و پس از تولید نمونه در مقیاس آزمایشگاهی و آنالیز آن توسط آزمایشگاه مهندسی نفت پژوهشگاه صنعت نفت، افزایش مقیاس برای نمونه انجام شد و پس از اعلام نیاز از طرف مشتری، تولید در مقیاس نیمه صنعتی با راه‌اندازی خط تولید نشاسته صنعتی جهاد دانشگاهی استان اردبیل انجام می‌گیرد.

انتهای پیام
captcha