رویداد آموزشی چاره‌جو در حوزه گردشگری اردبیل برگزار شد
کد خبر: 4002433
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۵
به همت مرکز نوآوری و شتاب‌دهی جهاددانشگاهی؛

رویداد آموزشی چاره‌جو در حوزه گردشگری اردبیل برگزار شد

رویداد آموزشی «چاره‌جو» از مجموعه برنامه‌های شتابدهی کسب و کارهای فناورانه جوانان در حوزه گردشگری به همت مرکز نوآوری و شتاب‌دهی جهاددانشگاهی استان اردبیل و به صورت مجازی برگزار شد.

رویداد آموزشی چاره‌جو در حوزه گردشگری اردبیل برگزار شدبه گزارش ایکنا از اردبیل، رویداد آموزشی «چاره‌جو» از مجموعه برنامه‌های شتابدهی کسب و کارهای فناورانه جوانان در حوزه گردشگری به همت مرکز نوآوری و شتاب‌دهی جهاددانشگاهی استان اردبیل، 12 مهرماه، به صورت مجازی برگزار شد.

ولی نعمتی، عضو هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلی، در این رویداد آموزشی اظهار کرد: صنعت گردشگری از صنایع پردرآمد برای اقتصاد هر کشور محسوب و رونق این بخش در یک کشور نشان دهنده ثبات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آن است.

 وی با بیان اینکه سیاست‌های یک کشور در مقیاس ملی و جهانی بر عرضه و تقاضای گردشگری آن کشور ‏تأثیر می‌گذارد، افزود: توجه به گردشگری از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای در معادلات ملی و بین‌المللی برخوردار بوده و امروزه جایگاه صنعت گردشگری به جایی رسیده که به عنوان بزرگ‌ترین صنعت خدماتی جهان به حساب می‌آید.

نعمتی گفت: در بسیاری از کشورهای جهان، این صنعت، منبع اصلی درآمد ارزی، اشتغال‌زایی، رشد اجتماعی و فرهنگی، افزایش سطح رفاه، عرصه‌ای برای رشد بخش خصوصی و وسیله‌ای برای توسعه ساختار زیربنایی است.

این مدرس دانشگاه، با یادآوری این نکته که صنعت گردشگری پس از صنایع خودروسازی، ساختمان و غذایی، چهارمین صنعت برتر جهان است، ادامه داد: از نظر کاربردی، یکی از راه‌های توسعه گردشگری، ورود و تلاش برای افزایش هزینه‌کرد گردشگران ‏از طریق تنوع بخشیدن به محصول گردشگری بوده که در بین بخش‌های ‏اقتصادی، گردشگری بیشترین توان را در رونق بخشیدن به سایر بخش‌ها دارد.

نعمتی افزود: نکته حائز اهمیت تأثیر مستقیم گردشگری و سایر بخش‌ها بر روی یکدیگر بوده، به این معنی که توسعه هر بخش ضمن موثر بودن در همان حوزه، در گردشگری نیز موثر است و با توسعه گردشگری، آن بخش از محاسن آن بی‌نصیب نخواهد ماند.

وی ادامه داد: یکی از مولفه‌های اصلی گردشگری شهری در کشورهای توسعه یافته گردشگری انبوه بوده که در آن گردشگران به عنوان محورهای توسعه این صنعت برای گذران اوقات فراغت خود به شهرهای بزرگ سفر می‌کنند تا فعالیت‌های نظام یافته‌ای نظیر تفریحات ورزشی را در آن مکان‌ها انجام دهند.

نعمتی با اشاره به جایگاه گردشگری در اقتصاد ایران گفت: جاذبه‌ها و مقاصد بی‌بدیل ایران استعداد بسیار زیادی را برای این کشور در استفاده از مزایا و منافع صنعت گردشگری ایجاد کرده که بر اساس آمار شورای جهانی سفر و گردشگری در سال 2011 از میان 182 کشور رتبه ایران از حیث مشارکت صنعت گردشگری در تولید ناخالص ملی 127، از نظر میزان مشاغل صنعت گردشگری و شاغلان آن 135 و از حیث سرمایه‌گذاری در صنعت 138 است، در حالی که بر اساس مقاصد گردشگری موجود باید حداقل 5 درصد از درآمد گردشگری جهان را به خود اختصاص دهد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که ایران در ردیف 10 کشور اول دنیا از نظر وجود جاذبه‌های گردشگری قرار دارد، ولی از نظر جذب توریسم و گردشگر جایگاه مطلوبی ندارد، چرا که با وجود داشتن مزیت‌های نسبی فراوان از جمله مواهب طبیعی و جاذبه‌های منحصر به فرد گردشگری، میراث فرهنگی و فصول چهارگانه در استفاده از مزایای این همه نعمت خدادادی در برنامه‌های توسعه اقتصادی خود بی‌نصیب مانده و آثار ملموس آن به صورت تورم و بیکاری در جامعه مشهود است که احتمال بروز آسیب‌های اجتماعی از جمله بی‌نظمی و نا امنی را محتمل می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلی، با بیان اهمیت گردشگری در اقتصاد استان اردبیل، تصریح کرد: این استان با داشتن جاذبه‌های طبیعی و بناهای تاریخی بی‌نظیر می‌تواند در فهرست اولویت‌های سفر بوم‌گردها و طبیعت‌دوستان ایران قرار گیرد، به طوری که اردبیل در سال 96 توانست نزدیک به ۹ میلیون گردشگر ایرانی و خارجی به سمت خود جذب کند.

نعمتی گفت: با وجود آرامگاه شیخ ‎صفی‎‌الدین اردبیلی، بقعه شیخ جبرائیل و کلخوران، بازار اردبیل، مسجدجامع، شهریئری، جنگل فندقلو، پیست اسکی روی‎ چمن جنگل فندقلو، پیست اسکی آلوارس، دریاچه شورابیل، دریاچه نئور، چشمه‌های شهر سرعین، قلعه تاریخی قهقهه، پل معلق مشگین‌‎شهر، پل شیشه‌ای هیر، جاده اسالم به خلخال، شهرک کشت و صنعت مغان، گمرک بیله‌سوار، روستاهای گرمی و خیلی دیگر از مواهب الهی و اماکن تاریخی موجود در استان اردبیل باید از این ظرفیت‌ها به درستی استفاده شود و با ایده‌پردازی مناسب رونق گردشگری را در منطقه رقم زد.

وی اظهار کرد: در زمینه گردشگری بین‌المللی، با توجه به قابلیت‌های موجود، استان اردبیل توانایی جذب گردشگران در چهار جاذبه گردشگری سلامت و پزشکی، عشایری، اکوتوریستی و ژئوتوریستی مجموعه سبلان و فرهنگی بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی دارد که باید راهکار مناسبی برای این موضوع اندیشیده شود.

در پایان این رویداد، ضمن بررسی برخی ایده‌های مطرح شده، به پرسش‌های حاضران از سوی مدرس رویداد پاسخ‌های لازم ارائه و راهنمایی‌های مناسب پیشنهاد شد.

انتهای پیام
captcha