۱۴ خرداد، روزی که غمبارترین تاریخ ایران رقم خورد
کد خبر: 3975445
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۸

۱۴ خرداد، روزی که غمبارترین تاریخ ایران رقم خورد

چهاردهم خردادماه روز عروج ملکوتی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران است که غمبارترین تاریخ ایران را رقم زده و مردم را در اوج سوگ و ماتم فرو برده است.

رضازاده // عروج ملکوتی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران/ ۱۴ خرداد روزی که غمبارترین تاریخ ایران رقم خوردبه گزارش ایکنا از اردبیل، چهاردهم خردادماه است و سالروز ارتحال بنیانگذار انقلاب جمهوری اسلامی ایران که در این روز کشورمان با خبر شنیدن خبر درگذشت امام خمینی(ره) توسط محمدرضا حیاتی در اولین بخش خبری رادیو سراسری در فراق و غم دوری این امام مهربان، سوخت و مردم داغدار با شوک بزرگ روحی پیکر پاک امام راحل را به آغوش کشیده و با گریه و اندوه از ایشان خداحافظی کردند.

رهبری فرزانه و بزرگمرد که تا آخرین نفس لحظه‌ای برای صیانت از آرمان‌های مقدس انقلاب اسلامی خسته نشد و تا پای جان در مقابل مستکبران و ستم‌کنندگان جنگید و درس ایستادگی و مقاومت را برای مردم ایران اسلامی دیکته کرد که هیچگاه یاد و خاطرش از ذهن‌ها بیرون نمی‌رود.

تمامی کار‌ها و برنامه‌های بنیانگذار انقلاب اسلامی طبق برنامه بود و برای خواندن وصیت‌نامه‌اش افرادی را مشخص کرده بود که این افراد به ترتیب احمد خمینی، رئیس‌جمهور، رئیس مجلس، رئیس دیوان عالی کشور و در نهایت یکی از فقهای شورای نگهبان قانون اساسی، بود. در روز ۱۴ خرداد ۱۳۶۸ وصیت‌نامه وی توسط سیدعلی خامنه‌ای، رئیس‌جمهور وقت در مجلس خبرگان رهبری خوانده شد و بعد از چندین ساعت بحث، مجلس خبرگان حضرت آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای را به عنوان دومین رهبر جمهوری اسلامی ایران برگزید.

هم‌اکنون آرامگاه سیدروح‌الله خمینی معروف به مرقد امام، بنایی است که در بهشت زهرای تهران قرار دارد و همه‌ ساله مردم سراسر کشورمان برای زیارت مرقد امام راحل به آن‌جا می‌روند که به خاطر شرایط کرونایی از سال گذشته شرایط کمی تغییر پیدا کرده است.

همه ساله به‌مناسبت سالروز ارتحال بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران در مناطق مختلف استان مراسم متعددی اعم از آئین شعرخوانی، پخش نذری، روضه‌خوانی و سینه‌زنی و زنجیرزنی با هدف گرامیداشت یاد و خاطره امام خوبی‌ها برگزار می‌شود.

رضازاده // عروج ملکوتی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران/ ۱۴ خرداد روزی که غمبارترین تاریخ ایران رقم خورداسیران هفت روز عزاداری امام راحل را کردند

در این باره زکریا شکری، آزاده و جانباز دفاع مقدس در اردبیل، اظهار کرد: به خاطر آگاهی از وضعیت وخیم جسمانی امام راحل در اردوگاه موصل مراسم زیارت عاشورا و دعای توسل برگزار می‌کردیم که بعثی‌ها با خوشحالی خبر ارتحال امام خمینی(ره) را به اسیران دادند و شوک بزرگی به ما وارد شد.

وی ادامه می‌دهد: علی‌رغم وضعیت حاکم مراسم عزاداری را برای امام راحل برگزار کردیم و محدودیت‌هایی که در دوران اسارت داشتیم سبب نشد تا از سوگ رحلت امام راحل غافل شویم، به‌طوری که روضه‌خوانی و سینه‌زنی به مدت هفت روز در این اردوگاه انجام یافت.

شکری تصریح کرد: خبر حزن‌انگیز رحلت امام راحل در غرب و دوری و شرایط اسیران در آن وضعیت داغ دل ما را مضاعف‌تر می‌کرد و در آن لحظه فقط به فکر برگشت به وطنمان بودیم تا بتوانیم برای امام خمینی(ره) بیشتر عزاداری کنیم و مرقد مطهر ایشان را زیارت کنیم که خوشبختانه نصیبمان شد.

رضازاده // عروج ملکوتی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران/ ۱۴ خرداد روزی که غمبارترین تاریخ ایران رقم خوردفراق دوری امام راحل دل همه را می‌سوزاند

حجت‌الاسلام اکبر اصغری، مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی اردبیل، نیز با گرامیداشت سالروز رحلت بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، گفت: ایام خردادماه سراسر غم و اندوه در فراق امام عزیزمان یادآور تحمل رنج و مشقات ایشان در سالیان سال در مقابله با جور و ستم ظالمان و مستکبرین در دفاع از ملت شریف و شهید پرور ایران است.

وی گفت: امام راحل؛ آن روح‌الله بود که با عصا و ید بیضا موسوی و بیان فرمان مصطفوی به نجات مظلومان کمر بست، نخست فرعون‌های زمان را لرزاند و دل مستضعفان را به نور امید روشن کرد.

اکبری تصریح کرد: امام بزرگواری که در دفاع از عزت ما لحظه‌ای درنگ نکرد و در این راه حامیان و مریدانش با نثار خون خود روزبه‌روز پرچم عدالت‌خواهی را تعالی بخشیدند و این مقدرات الهی بود که لحظه عروج ملکوتی و لقاء الهش به یوم شهادت جان بر کفان شهدای پانزده خرداد عجین گشت.

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی اردبیل بیان کرد: ما نیز با تأسی از سنگرسازان بی‌سنگر و به افتخار عنوان گرفته از زبان مبارک امام عظیم‌الشأن، فرزندان جهادی آن امام همام هستیم که در جبهه دفاع مقدس در مقابله با مستکبرین و جهانخواران مقاومت می‌کنیم.

وی ادامه داد: امروز با دلی آکنده از غم و اندوه سالروز ارتحال امام راحل و شهدای پانزده خرداد و سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) را به بیت مکرم آن یار سفر کرده و مقام معظم رهبری و عموم ملت عزیز و هم استانی‌های ولایتمدار و خانواده‌های معظم شهدا و جهادگران گرامی استان تسلیت عرض می‌کنیم.

اکبری گفت: از خداوند متعال خاضعانه استغاثه می‌کنیم در راه خدمت بی‌منت شرمنده روح بلند و ملکوتی حضرت امام(ره) و رهبری داهیانه مقام معظم رهبری و خانواده معظم شهدا نباشیم و همچنان با روحیه جهادی در خط مقدم اقتصاد مقاومتی با روحیه جهادی، جهادگرانه سعی و اهتمام داشته باشیم.

انتهای پیام
captcha