سیره حکومتی امام علی(ع) بر مبنای عدالت و عدم تبعیض بود
کد خبر: 3956095
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۶

سیره حکومتی امام علی(ع) بر مبنای عدالت و عدم تبعیض بود

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل، سیره حکومتی امام علی(ع) را بر مبنای عدالت و عدم تبعیض عنوان کرد و گفت: امام علی(ع) حتی در سخت‌ترین شرایط هیچ‌وقت از مدار حق و حقیقت خارج نشد.

سیره حکومتی امام علی(ع) بر مبنای عدالت و عدم تبعیض بودبه گزارش ایکنا از اردبیل، حجت‌الاسلام قاسم جعفرزاده، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل، ششم اسفندماه، با تبریک سالروز فرا رسیدن میلاد حضرت علی(ع) و روز پدر، بر ضرورت ترویج سیره رفتاری آن حضرت در جامعه تاکید و اظهار کرد: رفتار امام علی(ع) با عموم مردم اعم از اشراف، اعیان، عامه مردم، اعراب و دیگر اقوام یکسان و بر مبنای «عدالت و عدم تبعیض» بود و ملاک برتری افراد را تقوا قرار می‌داد و معتقد بود که بیت‌المال باید به تساوی در بین افراد تقسیم شود. امام علی(ع) از نظر اخلاق فردی و اجتماعی نمونه بود که می‌تواند الگوی عملی جامعه امروز باشد.

وی گفت: امام علی(ع) در عمر با برکت و حیات طیبه خود با وجود همه مظلومیت‌ها و تحمل سختی‌ها، همواره بر محوریت صبر، حلم و بردباری با تکیه بر مبانی اسلامی و اخلاقی همواره سعی کرد تا جامعه بشری را در مسیر درست و صحیح هدایت کند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی اردبیل با اشاره به فراز و نشیب دوران زندگانی حضرت علی(ع) به‌عنوان امام اول شیعیان و اسوه پرهیزکاری تصریح کرد: آن حضرت حتی بعد از خانه‌نشینی طولانی مدت هیچ وقت نخواست تا در رسیدن به قدرت و طمع زر و زور و ظاهر دنیوی، آلوده به برخی بداخلاقی‌ها شود در حالی که همیشه سعی کرد چراغ حق و حقیقت را روشن نگه داشته و عدالت و انصاف را در جامعه مورد توجه قرار دهد.

سیره حکومتی امام علی(ع) بر مبنای عدالت و عدم تبعیض بود

حجت‌الاسلام جعفرزاده گفت: با وجود همه این ویژگی‌های برجسته و شایستگی‌های ممتاز، دشمنان آن حضرت همیشه سعی می‌کردند تا مانعی بر سر راه او به وجود بیاورند به طوری که در مدت کوتاه امامت امت و رهبری جامعه اسلامی، همواره در میدان کارزار و جنگ با دشمنان و معاندان مکتب الهی قرار داشت.

وی با یادآوری اینکه حضرت علی(ع) در بهترین شرایط هدایت امت اسلامی را به سمت شایستگی‌ها و برجستگی معنوی و رفتار‌های عقلانی بر عهده داشت، سعی کرد تا به‌عنوان یک رهبر بی‌نظیر هدایت امت را عهده‌دار شود.

ویژگی‌های حکومت علی(ع) باید سرمشق جوامع جهانی و سازمان‌های بین‌المللی باشد

عضو شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل، با بیان اینکه ویژگی‌های حکومت علی(ع) باید امروز سرمشق جوامع جهانی و سازمان‌های بین‌المللی باشد، بیان کرد: آن حضرت در منشور حکومت خود همیشه بر عدالت، تحکیم پایه‌های حق و حق‌بینی و دور شدن از ظلم و تضعیف امت اسلامی و حتی سایر ملل جهان تاکید داشت و برای همیشه الگویی را ارائه کرد که امروز مایه فخر و شرف امت اسلامی است.

حجت‌الاسلام جعفرزاده در ادامه سخنان خود اضافه کرد: فضایی که امروز در سایه حاکمیت معنوی علوی در جامعه اسلامی شکل گرفته یک شیوه بی‌نظیری است که می‌تواند حکام امروز دنیا آن را مورد توجه و ارزش‌گذاری قرار دهند.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان با اشاره به مصادیق الگو‌های تربیتی حضرت امام علی(ع)، بر ضرورت ترویج سیره رفتاری آن حضرت در جامعه تاکید کرد و گفت: خنداندن یتیمان، رسیدگی به مظلومان و محرومان، پرهیز از اخلاق و منش پادشاهان، وفای به عهد، تربیت انسانی و دینی فرزندان، سر زدن به خانواده‌های شهدا و رفع مشکلات آنان، کمک به یتیمان و همسران شهدا، عدالت در رفتار و عمل، شجاعت، کار و کوشش، مردانگی و جوانمردی، عدم تبعیض در بین انسان‌ها و برخورد مساوی با آنان، عبادت در کودکی، سادگی و بی‌پیرایگی، سخاوت و گشاد دستی، تعدیل و میانه‌روی در مصرف،  از نمونه رفتار‌های اخلاق فردی و اجتماعی آن حضرت است که همگان بایستی این رفتار‌ها را الگوی خویش قرار دهیم.

انتهای پیام
captcha