تبیین فرهنگ حیا، زمینه رشد معنوی خانواده را فراهم می‌کند
کد خبر: 3909024
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۵

تبیین فرهنگ حیا، زمینه رشد معنوی خانواده را فراهم می‌کند

مدیر حوزه علمیه الزهرا(س) اردبیل گفت: تبیین فرهنگ حیا و عفت و بیان آسیب‌های بی‌توجهی به آن، زمینه رشد معنوی خانواده و جامعه را فراهم می‌سازد.

تبیین فرهنگ حیا و عفت در جامعه، زمینه رشد معنوی خانواده را فراهم می‌کندافسانه جهانی، مدیر حوزه علمیه الزهرا(س) استان اردبیل، در گفت‌وگو با ایکنا، گفت: مبنای جامعه اسلامی بر رعایت تقوا، پارسایی، پاکدامنی و عفاف است و خداوند متعال در بسیاری از آیات قرآن کریم انسان‌ها را به زندگی عفیفانه دعوت می‌فرماید.

وی با بیان اینکه تبیین فرهنگ حیا و عفت در جامعه و بیان آسیب‌های بی‌عفتی و بی‌حیایی، زمینه رشد معنوی خانواده و اجتماع را فراهم می‌سازد، ادامه داد: عفت یک حالت نفسانی است که انسان را از اعمال شهوانی، باز می‌دارد و باعث می‌شود که تمام حرکات، سکنات، رفتار، گفتار و پوشش انسان عفیفانه باشد.

مدیر حوزه علمیه الزهرا(س) اردبیل با اشاره به اینکه یکی از دستاورد‌ها و آثار مهم حجاب در بعد فردی ایجاد آرامش روحی و روانی بین افراد جامعه است، تصریح کرد: پوشش و رعایت حجاب عامل حفظ شأن و کرامت انسانی زنان است و دین اسلام نهایت احترام و کرامت را برای زنان قائل است و می‌خواهد که او در جامعه در کمال حرمت و عزت زندگی کند.

جهانی با بیان اینکه حجاب در بعد خانوادگی، موجب پایداری بنیان خانواده و تأمین فضایی امن و معنوی برای تربیت نسلی صالح می‌شود، گفت: در بعد اجتماعی، رعایت حجاب عاملی برای افزایش بازدهی کار و بهینه‌سازی فعالیت‎های اجتماعی می‌شود، همچنین این امر فعال شدن چرخه اقتصاد جامعه را به‌دنبال دارد.

وی یادآور شد: قطعاً در جامعه‌ای که بانوان دارای حجاب و عفاف هستند محیطی سالم برای کار فراهم می‌شود و در چنین شرایطی افراد فقط به کار و فعالیت می‌اندیشند و فکرشان به‌دنبال پیشرفت و توسعه فعالیت‌هاست.

مدیر حوزه علمیه الزهرا(س) اردبیل با بیان اینکه کاهش مفاسد اجتماعی، کاهش آمار طلاق و خودکشی از دیگر دستاورد‌های رعایت حجاب و عفاف در جامعه است، تصریح کرد: اگر بانوی محجبه اعتقاد داشته باشد که حجاب و چادرش وسیله‌ای برای رسیدن به کمال نهایی و مقام قرب الهی است و به چادرش به‌عنوان یادگار حضرت زهرا(س) بنگرد و هدفش ایجاد سنخیت و شباهت بین خود و این بانوی بزرگوار باشد، هیچگاه آن را سبب محدودیت نمی‌داند.

جهانی با اشاره به اینکه بانوان باید حجاب را برای خود ارزش، مصونیت و نشان شجاعت بدانند، اضافه کرد: اگر بانوی محجبه با این باور که چادر و حجاب او خاری بر چشم دشمنان اسلام و انقلاب است و خود را در قبال خون شهدا مدیون بداند و با رعایت حجاب بخواهد دین خود را در قبال آن‌ها ادا کند دیگر به محدودیت‌های ظاهری آن توجهی نمی‌کند و به چادرش افتخار می‌کند.

وی تصریح کرد: در آیه ۳۲ سوره «احزاب» زنان را به رعایت عفاف در گفتار دعوت کرده و امر می‌کند که هنگام صحبت با نامحرم عفیفانه سخن بگویند، اگر چه خداوند در این آیه زنان پیامبر را مورد خطاب قرار داده، اما حکم موجود در آیه یک دستور عام است و شامل همه زنان می‌شود.

مدیر حوزه علمیه الزهرا(س) اردبیل اظهار کرد: در آیات ۳۱ و ۳۰ سوره «نور» از مردان و زنان مؤمن خواسته می‌شود که عفت در نگاه داشته باشند و از نگاه‌های حرام، غیر ضروری و شهوت‌آلود اجتناب کنند، همچنین در این آیات به عفت در شهوت امر شده و آن‌ها را به حفظ فروج و دوری از زنا دعوت می‌کند.

جهانی گفت: در آیات دیگری همچون آیه ۳۱ سوره «نور» و ۵۹ سوره «احزاب»، زنان از بی‌حجابی، بدحجابی و خودآرایی و خودنمایی در برابر نامحرمان نهی شده‌اند و به رعایت حجاب، پوشش و مستور کردن زینت‌های ظاهری و باطنی دستور داده شده است.

انتهای پیام
captcha