کرونا؛ فرصتی برای گسترش محتوای دینی در فضای مجازی‎
کد خبر: 3906365
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۰

کرونا؛ فرصتی برای گسترش محتوای دینی در فضای مجازی‎

معاون پژوهش مرکز تخصصی حضرت رسول اکرم(ص) استان اردبیل، گفت: این روز‌ها که ویروس کرونا بر ابعاد مختلف زندگی مردم تاثیر گذاشته است، فرصتی برای گسترش محتوای معنوی در فضای مجازی فراهم شده تا هم آسیب‌های فرهنگی این فضا کاهش یابد و هم روحیه توکل در این شرایط تقویت شود.

کرونا؛ فرصتی برای گسترش محتوای دینی در فضای مجازی‎حکیمه نوری، معاون پژوهش مرکز تخصصی حضرت رسول اکرم(ص) استان اردبیل، در گفتگو با ایکنا از اردبیل، گفت: به خاطر تأثیرات فضای‌مجازی، صاحبان آراء و عقاید گوناگون، توسط ابزار‌های مختلف در صدد هستند تا افکار جهانیان را تسخیر کرده و به منافع خود دست یابند که این امر حضور فعال فرهنگی دینی را در فضای مجازی ضروری ساخته و از سوی دیگر تهاجم فرهنگی دشمن به اسلام ایجاب می‌کند که مبلغین دینی از شگرد‌ها و شبهات القا شده در سطح جهان باخبر باشند و در صدد مقابله و پاسخ‌گویی به آن‎ها برآیند و در حال حاضر بهترین راه برای رسیدن به این منظور، اتصال به شبکه اینترنت است.
نوری بیان کرد: اینترنت کاربرد‌های گسترده‌ای را داراست از جمله این که مبلغین دینی با کمک اینترنت می‌توانند معارف اسلامی را در نقاط جهان تبلیغ کنند و با برنامه ریزی دقیق و منطقی سخنان خود را به گوش جهانیان برسانند.
معاون پژوهش مرکز تخصصی حضرت رسول اکرم (ص) استان اردبیل، با اشاره به اینکه در فضای مجازی مخالفت صریح و علنی با آموزه‌های دینی وجود دارد و به تعبیری بمباران فکری و فرهنگی به حدّ اعلای خود رسیده است، تصریح کرد: خانه نشینی و اکتفا به وسایل سنتی در نشر معارف دینی که در آن صورت مبلغ تنها با بخش محدودی از مخاطبین در ارتباط است منجر به گوشه گیری یا حذف دین اسلام از متن جوامع می‌شود، چرا که دور شدن از ابزار مدرن، برابر است با دور شدن عده قابل توجهی از مخاطبان و در نتیجه محروم ماندن آنان از آموزه‎های دینی خواهد بود.
وی تاکید کرد: آمار‌ها نشان می‌دهند میزان تولید اطلاعات و حجم اطلاعات ذخیره شده در شبکه‎های جهانی در حال حاضر برای هر یک از ساکنین کره زمین معادل ۸۰ مگابایت می‌باشد و لذا دسترسی به اطلاعات مورد نیاز تولید شده از یک سو و شناخت روش‎ها و ابزار‌های جستجوی اطلاعات از سوی دیگر، جستجو در اینترنت و وب را به یکی از مهم‌ترین مهارت‎های شخصی افراد در هزاره جدید تبدیل نموده است.

ضرورت توجه به محتوای قرآنی در فضای مجازی
معاون پژوهش مرکز تخصصی حضرت رسول اکرم(ص) استان اردبیل، بیان کرد: توجه به بحث معنویت در تولید محتوا مسأله مهمی است که تولید کنندگان محتوای فضای مجازی نبایستی از آن غفلت ورزند، چنان‎چه پیام‎های الهی، اخلاقی و دینی در فضای مجازی به مخاطبین القاء نشود جوامع دچار خسران می‌شود مثل آن چه که در برخی جوامع اتفاق افتاده و شاهد نمونه‎هایی از آن در جامعه امروزی هستیم.
وی اظهارکرد: تبدیل تهدید به فرصت در به ثمر رساندن محتوای معنوی از وظایف تولید کنندگان محتوای دینی و مذهبی است و در این میان توجه به قرآن جایگاه خاصی دارد.
قرآن معجزه آسمانی است که هم زمان با بعثت آخرین پیام آور الهی نازل شده است، کتابی فوق افکار بشر که کسی تاکنون نتوانسته همانند آن را بیاورد و معانی و مفاهیم عالی قرآن همواره حیات بخش انسان و سند زنده حقانیت پیامبر و قانون اساسی اسلام است.
نوری تصریح کرد: انبیاء الهی به هنگام بعثت همراه معجزاتی بودند که متناسب با علم رایج آن عصر بود، قرآن کریم در این مورد در آیه ۴ سوره ابراهیم می‌فرماید: «وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا بِلِسَانِ قَوْمِهِ»؛ هیچ پیامبری را جز به زمان قومش نفرستادیم.
در این آیه به وضوح روشن است که خداوند پیامبرانش را به زبان قومشان فرمان بعثت می‌داد تا سخنانش را بهتر دریابند و برای آنان عذر و بهانه‌ای نماند، علاوه بر این مراد از «زبان» در این آیه همان فرهنگ و ابزاری است که در همان عصر و زمان کاربرد دارد؛ و رسولان الهی پیامی می‌آورند که متناسب با سطح فرهنگی و علمی آن دوره باشد.
وی گفت: قالب محتوای قرآنی ارائه شده در فضای مجازی باید جذاب و متناسب با نیاز‌های روز باشد، از آن جا که غالبا محتوا‌های فضای مجازی چهار قالب (متنی، ویدیوئی، تصویری و صوتی) را دارد تولید کنندگان محتوای قرآنی هم لازم است از این چهار قالب استفاده کنند و محتوای متعالی قرآن را در قالب‎های (وبلاگ، مقاله، عکس، اینفوگرافیک، فیلم، انیمیشن، پادکست و غیره) متناسب با درک مخاطبین خود به آن‌ها ارائه نمایند.

محبت و دوستی و مدارا با مردم؛ اساس محتوای دینی و قرآنی
نوری افزود: ضرورت این شیوه در آن است که انسان‎ها، غیر از کانون عقل و تفکر، کانون دیگری به نام «عاطفه» دارند که بیشترین گرایش‎های آنان از این کانون سرچشمه می‌گیرد و از این رو بر مبلغین دینی لازم است همان گونه که به اقناع عقل و تفکر مخاطبان خود می‌پردازند به کانون عاطفه آنان نیز توجه داشته و از تحریک محبت و خشم مردم در راستای ایجاد علاقه به ارزش‎های دینی و ایجاد نفرت نسبت به دشمنان دین و ارزش‎ها، غفلت نورزند.
این شیوه در قرآن مجید کاربرد گسترده‌ای دارد و پروردگار متعال در آیه ۱۸۶ سوره بقره می‌فرماید: «وَإِذَا سَأَلَکَ عِبَادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ أُجِیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْیسْتَجِیبُوا لِی وَلْیؤْمِنُوا بِی لَعَلَّهُمْ یرْشُدُونَ»، چون بندگان من از تو پرسند بدانند که من به آن‌ها نزدیکم هر گاه کسی مرا خواند دعای او را اجابت می‌کنم پس باید دعوت مرا بپذیرند و به من بگروند، باشد که به سعادت راه یابند.

سردبیر: ابراهیم عزیززاده

انتهای پیام
captcha