به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از اردبیل، تعدادی از فرهنگیان ناحیه 2 اردبیل روز گذشته 16 آذرماه با حضور در کارگاه آموزشی، با خدمات و فعالیت کتابخانههای عمومی و نحوه برانگیختن دانش آموزان به سمت کتابخوانی آشنا شدند.
رباب عزیزخانی مدیرکل کتابخانههای عمومی استان اردبیل ضمن سخنانی در کارگاه آموزشی «آشنایی با کتابخانه و مخاطب»، پرورش را در کنار آموزش دارای اهمیت ویژهای دانست و اظهار کرد: تربیت دانش آموزان هم دارای بعد آموزشی و هم پرورشی میباشد و لذا نباید از حوزه پرورش غافل شد.
مدیرکل کتابخانههای عمومی استان، سوق دادن دانش آموزان به سمت مطالعه کتاب غیر درسی در کنار کتب درسی را بخشی از برنامه پرورشی مدارس قلمداد کرد و افزود: دانش اموزان با ورود به دنیای کتابهای عمومی همچون شعر، رمان و تاریخ، لذت بردن از مطالعه و کتابخوانی را تجربه خواهند کرد.
وی، معلم را سفیر کتابخانههای عمومی در مدارس دانست و تصریح کرد: انتظار ما از معلمان اینست که از اهمیت کتابخوانی و مطالعات غیردرسی دانش آموزان غافل نشوند.
عزیزخانی، خانواده، مدرسه و کتابخانه را سه نهاد مهم در پرورش کودکان و نوجوانان برشمرد و خاطرنشان کرد: کتابخانههای عمومی با فراهم آوردن محیط مناسب، تهیه منابع لازم و اجرای برنامههای فرهنگی و کتابخانه ای، تلاش دارد در پرورش دانش آموزان و آموزش مهارتهای زندگی، ارتقای آگاهی های عمومی و نهادینه کردن ارزشهای اجتماعی، سهم خود را ایفا کند.
در این نشست، معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل نیز با تأکید بر اهمیت کتابخوانی فرهنگیان، از آنان خواست با گسترش مطالعات عمومی خود، الگوئی برای دانش آموزان باشند.
مصطفی کافی، نقش خانواده در نهادینه کردن ارزشهای فرهنگی و اجتماعی را حائز اهمیت عنوان کرد و افزود: مدارس باید با اصلاح و تثبیت ارزشهای نهادینه شده، دانش آموزان را به سمت عادتهای فرهنگی همچون کتابخوانی و مطالعه سوق دهند.
وی، قرآن کریم را مهمترین مصداق تأثیر کتاب بر توسعه فرهنگی جوامع دانست و ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) با بهره گیری از این کتاب آسمانی، توانستند انقلابی در اصلاح ارزشهای فرهنگی و اجتماعی همه اعصار بوجود آورند.
قابل ذکر است که در این کارگاه آموزشی، فرشاد موفق رئیس کتابخانه مرکزی اردبیل مباحثی را در خصوص نحوه فعالیت و مدیریت کتابخانههای عمومی و وحید ضیائی کارشناس فرهنگی اداره کل کتابخانههای عمومی استان نیز مبحث برانگیختن دانش آموزان به سمت کتابخوانی را مطرح نمودند.