نسل سالم و محیط مطلوب؛ از اصلی‌ترین شاخصه‌های تربیت قرآنی
کد خبر: 1440958
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۸

نسل سالم و محیط مطلوب؛ از اصلی‌ترین شاخصه‌های تربیت قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدیر گروه معارف اسلامی دانشگاه محقق اردبیلی همچنین اصلی‌ترین مؤلّفه‌ها و شاخصه‌های تربیت قرآنی را نسل سالم، جامعه و محیط مطلوب، خانواده پاک، غذای حلال و پاکیزه، نگاه عالمانه و روشن، رفتار بی‌آلایش، تکریم و محبت، و توکل و نیایش دانست.

امین فتحی، مدیر گروه معارف اسلامی دانشگاه محقق اردبیلی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اردبیل، در مورد بهترین نوع تربیت فرزندان، گفت: تربیت‌ جامع و فراگیری ‌که تمامی ابعاد رشدی و تعالی مادی و معنوی فرزندان را با لحاظ کردن شرایط زمان و مکان، در‌نظر بگیرد، بهترین نوع تربیت است.

وی بیان کرد: در قرآن کریم بعد از لفظ جلاله «الله»، بیشترین صفتی که برای خدا مطرح شده «رب» است و یکی از معانی «رب»، مربی است، بنابراین خداوند اولین مربی انسان بوده و تربیت اولیا الهی هم در طول ربوبیّت و تربیت خدا است. احادیث و روایات پیامبر اسلام‌(ص) و اهل‌ بیت معصوم‌اش، به نوعی تبیین و تفسیر قرآن است. چون آنان، تبیین‌گران معصومانه کلام خدا هستند لذا از دیدگاه ائمه اطهار(ع)، قرآن مجید، در منظومه تربیتی فرزندان، جایگاهی رفیع داشته و از یک نظر قرآن حکیم، کتاب تربیت جامعه است. به شرطی که بخواهیم وارد لحظات زندگی‌مان شود.

فتحی در ادامه تربیت از منظر قرآنی را مطرح کرد و افزود: از نظر قرآن تربیت، جوانه زدن هویت الهی انسان و شکوفایی استعدادها و انسانیت آدمی و انتقال رشد است، نه تعلیم دانسته‌ها.

مدیر گروه معارف اسلامی دانشگاه محقق اردبیلی همچنین اصلی‌ترین مؤلّفه‌ها و شاخصه‌های تربیت قرآنی را نسل سالم، جامعه و محیط مطلوب، خانواده پاک، غذای حلال و پاکیزه، نگاه عالمانه و روشن، رفتار بی‌آلایش، تکریم و محبت، و توکل و نیایش دانست.

وی روش اشاعه و نهادهای مسئول در حوزه اصلی‌ترین مؤلّفه‌ها و شاخصه‌های تربیت قرآنی را بر اساس نظام جامع تربیتی و طی فرآیند برنامه و طرح‌های کوتاه‌مدت و بلند‌مدت امکان‌پذیر دانست.

فتحی تأکید کرد: مهم این است که مسائل تربیتی به دغدغه و مسئله مردم و مطالبه عمومی تبدیل شده و هر کس و هر خانواده‌ای از خویشتن آغاز کند و در این راستا همه موضوعات، برنامه‌ها و مقررات جامعه در مسائل تربیتی تأثیرگذار بوده و همه نهادها مسئولیت دارند و این مهندسی کلان فرهنگی جامعه است که وظایف و سهم هر یک از نهادهای اجتماعی را مشخص می‌‌کند. اما نقش مربی، خانواده، مدرسه، رسانه و مسجد، خیلی پر‌رنگ است.

captcha