به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی استان اردبیل، کتاب «کارآفرینی و توسعه اشتغالپذیری دانشجویان: چشماندازی جهانی برای نظام آموزش عالی» از سوی انتشارات جهاددانشگاهی اردبیل منتشر شد.
این کتاب با رویکردی به حوزه علوم انسانی، بهویژه در زمینههای کارآفرینی، اشتغالپذیری، علوم تربیتی در تمام گرایشها، اقتصاد، مدیریت صنعتی، بازرگانی و دولتی به همت مرتضی فرنگ (دکترای مدیریت آموزش عالی دانشگاه شهید بهشتی)، محمد قهرمانی و فرنوش اعلامی (دانشیاران دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی) تألیف شده است.
در این کتاب، با توجه به اهمیت ویژه کارآفرینی و اشتغالپذیری فارغالتحصیلان، بهطور مفصل در دو بخش جداگانه به این موضوعات پرداخته شده است. هدف کلی از نگارش این اثر، افزایش آگاهی دانشجویان و فارغالتحصیلان درباره مفاهیم و مهارتهای مورد نیاز بازار کار است تا مسیر دستیابی به شغل مناسب برای آنان هموارتر شود.
کارآفرینی و اشتغالپذیری دو مقوله مجزا و در عین حال مرتبط هستند که بیشتر در دانشگاههای نسل سوم مطرح میشوند. در قرن بیستویکم، این دو مفهوم در پاسخ به مشکلات اجتماعی، بهویژه بیکاری جوانان و فارغالتحصیلان دانشگاهی، از سوی اندیشمندان مورد توجه قرار گرفته است. به همین دلیل، کشورهای پیشرفته و در حال توسعه برای کاهش نرخ بیکاری و ارتقای توانمندی جوانان، برنامهریزیهای گستردهای در این زمینه انجام دادهاند.
امروزه، بیشتر مؤسسات آموزش عالی در سراسر جهان برای خود چشماندازهایی مشخص تعریف میکنند. چشمانداز، خلاصهای الهامبخش از دلیل وجودی یک سازمان است و اگر بهدرستی تبیین نشود، انحراف از مسیر سازمانی امری اجتنابناپذیر خواهد بود. به عبارتی، چشمانداز سازمانها باید تصویری روشن از آینده را ارائه کند که جهتگیری و اهداف آتی آنها را به وضوح مشخص کند.
چشماندازها در دانشگاههای نسل سوم نیز جایگاه ویژهای دارند. این دانشگاهها متناسب با فرصتها و نیازهای روز، در زمینه گسترش کارآفرینی و توسعه اشتغالپذیری، چشماندازهایی با ویژگیهای خاص تدوین کردهاند. از جمله ویژگیهای این چشماندازها میتوان به تمرکز بر آینده، ترسیم وضعیت آرمانی و امکانپذیر بودن آنها اشاره کرد.
در همین راستا، انتخاب عنوان کتاب «کارآفرینی و توسعه اشتغالپذیری دانشجویان» نیز بیارتباط با نقش چشمانداز در دانشگاههای نسل سوم نیست، چراکه هدف اصلی بسیاری از دانشگاههای روز دنیا، پرورش مهارتهای کارآفرینی و اشتغالپذیری در میان دانشجویان است.
این کتاب در دو بخش تدوین شده است: بخش نخست به موضوع کارآفرینی و بخش دوم به اشتغالپذیری دانشجویان و دانشآموختگان دانشگاهی اختصاص دارد.
کتاب «کارآفرینی و توسعه اشتغالپذیری دانشجویان» در قالب دو بخش و ۱۹ فصل، در ۵۵۲ صفحه و با قیمت 300 هزار تومان منتشر شده و در اختیار علاقهمندان قرار گرفته است.
انتهای پیام