واکنش عفو بین‌الملل به اعدام دو جوان شیعه در عربستان
کد خبر: 4144815
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۵

واکنش عفو بین‌الملل به اعدام دو جوان شیعه در عربستان

سازمان عفو بین‌الملل اعدام دو جوان شیعه بحرینی در عربستان سعودی را اقدامی به شدت ناعادلانه توصیف کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از وبگاه مرآة البحرین، عربستان سعودی روز دوشنبه دو شهروند بحرینی به نام‌های جعفر سلطان و صادق ثامر را به اتهام عضویت در یک گروه شبه‌نظامی که می‌خواهد پادشاهی‌ها را در خاورمیانه بی‌ثبات کند، اعدام کرد.

این اقدام عربستان از سوی عفو بین‌الملل و دیگر گروه‌های حقوق بشر محکوم و محاکمه این دو نفر به شدت ناعادلانه توصیف شده است.

احمد الودایی، مدیر مؤسسه حقوق و دموکراسی بحرین، از اعدام این دو جوان بحرینی انتقاد کرده و گفت: رهبری در عربستان سعودی که افراد را تحت شکنجه قرار داده و اعدام می‌کند، احساس می‌کند از هرگونه عواقبی مصون است. همین احساس است که به سعودی‌ها برای اعدام این دو نفر چراغ سبز نشان داده است.

عفو بین‌الملل هم از محاکمه و محکومیت این دو جوان بحرینی در اکتبر 2021 انتقاد کرده و اشاره کرده بود که آن‌ها به دلیل شرکت در تظاهرات ضد دولتی در بحرین با اتهاماتی روبرو هستند.

این سازمان در بیانیه‌ای در ماه مه ۲۰۲۲ علام کرد جعفرسلطان و صادق ثامر در طول بازداشت و بازجویی‌های خود وکیل قانونی نداشتند و طبق اسناد دادگاه، آن‌ها به دادگاه گفته‌اند که شکنجه شده‌اند و اعترافات ادعایی آن‌ها اجباری بوده است.

اعدام این دو جوان بحرینی، با تظاهراتی در محکومیت این اقدام عربستان سعودی در بحرین همراه بود و تظاهرکنندگان با سردادن شعارهایی تأکید کردند که در مقابل اینگونه اقدامات تسلیم نخواهند شد و حتی اگر یار و یاوری هم در دنیا نداشته باشند، باز هم در مقابل اقدامات ستمگران مقاومت و پایداری خواهند کرد تا بتوانند کرامتی را محقق کنند و رویای آن را در سر می‌پرورانند.

انتهای پیام
captcha