خروج نیروی کار در پی فاصله زیاد خط فقر و حقوق کارگران
کد خبر: 4144650
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۱
سمیه گلپور:

خروج نیروی کار در پی فاصله زیاد خط فقر و حقوق کارگران

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگری کشور بیان کرد: خط فقر بیست میلیون تومان و پایه حقوق کارگری هشت میلیون تومان است و این اتفاق منجر به خروج نیروی کار خواهد شد و همچنین شاهد خروج نیروی کار مهاجر نیز خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار ایکنا، هفتمین همایش ملی کار، امروز سه‌شنبه، ۹ خرداد در مجموعه فرهنگی تلاش برگزار شد.

سمیه گلپور، رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگری کشور در این نشست بیان کرد: خط فقر بیست میلیون تومان و پایه حقوق کارگری هشت میلیون تومان است و این اتفاق منجر به خروج نیروی کار خواهد شد و همچنین شاهد خروج نیروی کار مهاجر نیز خواهیم بود. مواجهه با آینده کار نباید نادیده گرفته شود، زیرا این اتفاق یک خطای فاحش است.

وی ادامه داد: در این مجال به موضوع آینده کار می‌پردازم؛ تاکنون سه انقلاب صنعتی را پشت‌سر گذاشتیم اکنون با توجه به پیشرفت تکنولوژی و حضور هوش مصنوعی در آستانه انقلاب چهارم صنعتی هستیم. طی بیست سال آینده هفتاد درصد مشاغل با کارهای ماشینی و هوش مصنوعی جایگزین خواهند شد و این چالشی برای کار در آینده است. این فناوری‌های جدید موجب مشاغل جدید، به‌روزرسانی و پیشرفت افراد می‌شود.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگری کشور افزود: ایران در حوزه هوش مصنوعی در بخش مقالات و مطالعات علمی دارای ظرفیت بسیار بالایی است که تنه به مطالعات غربی می‌زند، اما لزوم حمایت از این عرصه کاملاً حس می‌شود. باید به افزایش سرمایه‌گذاری در قابلیت‌های انسان محور و سرمایه‌گذاری انسانی به صورت تخصصی توجه شود.

بی‌توجهی سازمان‌ها نسبت به مشاغل جدید

وی تصریح کرد: در فضای عمومی کار ایران شغل‌هایی معرفی شده است که هنوز سازمان‌های مربوطه نسبت به آن بی‌توجه هستند مانند فعالیت در فضای مجازی، طراحان اپلیکیشن، صنعت روباتیک، هوش مصنوعی، مشاوره‌های آنلاین و آفلاین، تدریس آنلاین، بلاگری و... این فضایی که در کشور حاکم است موجب بحران‌ بیمه‌ها و صندوق تأمین اجتماعی خواهد شد. وزارت تعاون، کار و رفاه و اجتماعی نیازمند تدوین نقشه راهی در حوزه کار و اشتغال با ایجاد جایگاه فناروی و به‌روز است.

گلپور اظهار کرد: به جای اینکه اکنون شاهد تصویب ماده‌ای مانند ماده ۱۵ برنامه هفتم باشیم که به دنبال این است تا بازگردد به دوره‌های قبل باشد، این نشان‌دهنده این است که با ادبیات روز کار آشنایی وجود ندارد و افرادی که این ماده را تدوین کردند متوجه فناوری‌ها و تغییرات روز نبوده‌اند.

تأکید دین مبین اسلام بر کار

اصغر آهنی‌ها، نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار در این نشست بیان کرد: با توجه به شرایط پیچیده کسب و کار در دنیای امروز اگر نتوانیم به مؤلفه‌های کار توجه کنیم در جامعه دچار چالش‌های متعددی خواهیم شد. فرهنگ کار مهم‌ترین موضوعی است که باید مورد توجه قرار داد. دین مبین اسلام نیز بر کار و فرهنگ کار تأکید فراوانی دارد.

وی ادامه‌داد: در دولت‌های گذشته شاهد این بودیم که بدون در نظرگیری شرکای اجتماعی کارگران و کارفرمایان لایحه‌های مختلفی را به مجلس فرستادند و تصویب شد. باید با توجه به این قانون به موضوعاتی که بین کارگران و کارفرمایان چالش ایجاد می‌کند پرداخت. باید در کشور به تشکل‌ها بهای بیشتری دهیم.

آهنی‌ها افزود: اگر به مردم بها دهیم بسیاری از مشکلات رفع خواهد شد. باید به بخش خصوصی توجه و آن را تقویت کنیم تا دولت با کوچک‌سازی خود به امور مهمی مانند برنامه‌ریزی و سیاستگذاری بپردازد.

وی تأکید کرد: باید سازمان تأمین اجتماعی را به سمتی ببریم که سه جانبه‌گرایی در آن رخ دهد تا سبب رشد و تقویت شود. ادغام صندوق‌های مختلف کشور در کشور بحث دیگری است که باید از منظر توان و امکان با یکدیگر همسنگ شوند و به لحاظ درآمدی و موجودی مشخص باشد و از صندوق دیگری برداشت نشود. با تجمیع صندوق‌ها می‌توان یک سیاست مشخص داشت.

خط فقر بیست میلیون و پایه حقوق کارگران هشت میلیون تومان

حکمرانی و عدالت اجتماعی

رحیم سرهنگی، دبیر و رئیس ستاد هفتمین همایش ملی کار در این مراسم بیان کرد: سابقه برگزاری این همایش به سال ۱۳۴۸ وقتی که هیئت ملی کار به همایش بین‌المللی کار دعوت شد بازمی‌گردد. مدیریت یک مجموعه و سازمان به معنای کنترل است اما مفهوم پیگیری تحت عنوان حکمرانی وجود دارد که موضوع عدالت اجتماعی و حق گروه‌های مختلف اجتماعی در آن مطرح می‌شود. اگر یک نفر قرار باشد برای باقی گروه‌ها تصمیم بگیرد موضوع مهمی تحت عنوان عدالت تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

وی در پایان گفت: گفت‌وگوی اجتماعی اولین اصل اسلامی است که توسط نبی مکرم اسلام مطرح شد. در این همایش نیز این امر مهم یعنی گفت‌وگوی اجتماعی مطرح می‌شود. این همایش اولین همایش بعد از دوره کرونا است که قرار است با عنوان گفت‌وگوهای سه جانبه به موضوع کار، روابط کار در افق آینده، مهارت‌افزایی، کارآموزی باکیفیت با موضوع اشتغال پایدار و ملاحظات زیست محیطی در سیاست‌های اقتصادی، صنعتی و تکنولوژی و سیاست‌های راهبردی حمایت و تأمین اجتماعی بپردازد.

انتهای پیام
captcha