هوای نو؛ بابی برای مشارکت بانوان در حوزه‌های فرهنگی اجتماعی
کد خبر: 4144624
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶

هوای نو؛ بابی برای مشارکت بانوان در حوزه‌های فرهنگی اجتماعی

دبیر مهرواره هوای نو این مهرواره را بابی برای مشارکت گسترده بانوان در حوزه فعالیت‌های فرهنگی – اجتماعی عنوان کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی سازمان هیئات و تشکل‌های دینی، ‌وحید ملتجی، دبیر مهرواره هوای نو در دومین نشست هیئت داوران این مهرواره که طی آن 110 داور آثار بیش از چهار هزار هیئت از سراسر کشور را در 41 رشته داوری می‌کنند، اظهار کرد: هوای نو دو هدف اساسی و اصلی دارد اول اینکه بنا دارد این موضوع را که هیئت متعلق به تمام مردم ایران است به عنوان یک فرهنگ در جامعه فراگیر کند و این مفهومی است که کمتر به آن پرداخته شده است، لذا هوای نو با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام داده، درصدد است، این اتفاق را به کمک اصحاب هیئت رقم بزند و به سمتی رود تا هیئت‌ها آغوششان را برای مردم باز کنند و برای تمام مردم ایران برنامه داشته باشند. 

وی افزود:  هدف دوم این مهرواره این است که شرایطی فراهم کند تا اینکه تمام خانواده‌ها به سمت انتخاب هیئت برتر حرکت کنند و هر خانواده یک هیئت را به عنوان مکانی امن و پشتیبان، انتخاب کند، لذا برای دستیابی به این اهداف تلاش می‌کنیم تا هیئت‌ها با شرکت در هوای نو و ارائه‌ تجربیات و دستاوردهایشان در این حوزه ضمن ارائه طرح‌ها، ابتکارات و ایده‌هایشان در فضایی سالم به رقابت بپردازند. از طریق هوای نو هم هیئت‌ها از «فعالیت‌ها، محصولات، برنامه‌ها و ایده‌های بدیع» یکدیگر آگاهی می‌یابند و همچنین، مردم نیز مشاهده می‌کنند که هیئت‌ها زمینه و ظرفیت حضور و مشارکت آن‌ها را دارند.

دبیر مهرواره هوای نو با بیان اینکه تصور ما این است که هنوز چتر محتوایی و خدمات اجتماعی هیئت به شکل کامل باز نشده، اظهار کرد: اگر این رویداد و اتفاق شکل بگیرد، آن وقت همگان خواهند دید که چه ظرفیت عظیمی در حوزه‌ هیئت وجود دارد، چراکه مهمترین عامل ظرفیت هیئت این است که این تشکل مذهبی، مردمی‌ترین نهاد اجتماعی متصل به اهل بیت(ع) در این مرز و بوم است. 

وی ادامه داد: در این راستا مهرواره‌ هوای نو زمان فراخوانش را تا 25 خردادماه تمدید کرد و این یک امر مرسومی است؛ چراکه در مناسبت‌هایی که گذشت، بسیاری از هیئت‌ها مشغول اجرای برنامه‌هاشان بودند، لذا هیأت‌ها فرصت دارند با مطالعه 41 رشته‌ای که در پایگاه اینترنتی هوای نو «www.Havayenoo.ir» معرفی شده، مشخص کنند در کدام بخش این مهرواره شرکت کنند. لذا «سخنرانان، مداحان، شاعران و مدیران هیئت» ارکانی هستند که در مهرواره هوای نو، اهمیت ویژه‌ای دارند. 

ملتجی گفت: امسال برای اولین بار در مهرواره هوای نو قرار است که زمینه گفت‌وگو در مورد نسبت بین هیئت و بانوان به وجود آید و در یک فضای نخبگانی در مورد این مسئله گفت‌وگو و تبادل نظر شود؛ چراکه بانوان نقش بسیار جدی و اثرگذاری در حرکت‌های اجتماعی دارند و این نقش در نهاد اجتماعی هیئت نیز غیر قابل کتمان است، اما تاکنون زمینه ظهور و بروز بانوان در هیئت‌ها فراهم نبوده است و هیئت‌های معدودی وجود دارند که به درستی زمینه‌ بروز بانوان در آن‌ها طراحی شده است.

دبیر مهرواره هوای نو با اشاره به این موضع که این مهرواره قصد دارد بابی بگشاید تا حضور و مشارکت گسترده بانوان در حوزه فعالیت‌های فرهنگی - اجتماعی تأثیرگذار هیئت‌ها افزایش یابد، تصریح کرد: امسال بانوان در شورای مرکزی هوای نو حضور داشته و یک چهارم جمعیت هیئت داوری هوای نو که در مجموع 110 نفر هستند را تشکیل می‌دهند. همچنین، چند رشته مهرواره مانند «بحث خانواده و هیئت» و «بانوان سخنران هیئت» به بانوان اختصاص دارد و بخش «بانوان سخنران هیئت» برای اولین بار است که در جمهوری اسلامی به صورت کارشناسی و اختصاصی به این حوزه پرداخته می‌شود.  در حقیقت، کارزار هوای نو، عرصه‌ای برای رصد بانوان سخنران و پیشران حرکت‌های فرهنگی، اجتماعی و انتخاب برترین‌ها آن‌ها است.

ملتجی در پایان بیان کرد: هوای نو یک فضای رسمی حاکمیتی نیست و تمام دغدغه و هدف این مهرواره این است که هیئت‌ها بتوانند باب تعامل، گفت‌وگو و مشارکت با جمعه را باز کنند، لذا اگر قرار باشد شعار «هر ایرانی یک هیئت» محقق شود، باید ظرفیت‌ هیئت‌ها آن‌چنان ارتقا یابد که بتوانند به بهترین شکل با اقشار، سلایق، سنین و فرهنگ‌های مختلف در بوم‌های مختلف ارتباط برقرار کنند. بنابر این، مهمترین عامل ماندگاری هیئت‌ها، فضای مشارکتی آن‌ها با جامعه است.

انتهای پیام
captcha