قرآن با تأویل فرهنگ به مثابه میراث مخالف است
کد خبر: 4144412
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۲
حسن رحیم‌پور ازغدی:

قرآن با تأویل فرهنگ به مثابه میراث مخالف است

پژوهشگر حوزه دین در همایش «امام خمینی (ره) احیاگر هویت و تمدن اصیل ایرانی» با بیان اینکه غربی‌ها به فرهنگ به عنوان یک میراث نگاه می‌کنند، گفت: میراث چیز مرده‌ای است که از آبا و اجدادمان به ما رسیده است؛ فرهنگ به عنوان میراث ارزشی ندارد و ارزش آن مثل اشیای کهنه است و به درد نمی‌خورد و قرآن با فرهنگ به عنوان میراث مخالفت می‌کند.

حسن رحیم‌پور ازغدی

به گزارش خبرنگار ایکنا، همایش «امام خمینی (ره) احیاگر هویت و تمدن اصیل ایرانی» از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، امروز دوشنبه هشتم خرداد، در سالن آمفی‌تئاتر این وزارتخانه برگزار شد.

حسن رحیم‌پور ازغدی، پژوهشگر حوزه دین در این مراسم در سخانی با بیان اینکه در تعریف فرهنگ و میراث فرهنگی، گردشگری و موزه مرزبندی و نگاه‌های متفاوتی وجود دارد، گفت: موزه و میراث فرهنگی نقطه تلاقی تاریخ و جغرافیاست که تأثیر بسیاری دارد و ملت‌های بی‌فرهنگ متوجه این موضوع نیستند. آنچه امروز با عنوان موزه و میراث فرهنگی داریم براساس درک خودمان نبوده و طوطی‌وار بوده است. ما نسبت به آثار باستانی و تمدنی خود بی‌توجه بوده‌ایم و زمانی که مستشرقین آثار ایران را بردند و صحبت‌هایی در این رابطه بیان کردند، متوجه این موضوع شدیم.

وی اظهار کرد: امام(ره) با انقلاب خود ایران قوی را به همه نشان داد و کشور را از غرب‌زدگی نجات داد. ما باید خودمان را باور داشته باشیم و نسبت به گذشته خود آگاه باشیم. غربی‌های به فرهنگ به عنوان یک میراث نگاه می‌کنند در حالی که میراث چیز مرده‌ای است که از آبا و اجدادمان به ما رسیده است. فرهنگ به عنوان میراث ارزشی ندارد و ارزش آن مثل اشیای کهنه است و به درد نمی‌خورد. اصلاً قرآن با فرهنگ به عنوان میراث مخالفت می‌کند؛ می‌فرماید که انبیا در هر جامعه‌ای رفتند و دیدند که گرفتار خرافات و شرک هستند، پرسیدند که چرا این کارها را می‌کنید، گفتند که «وَجَدْنَا عَلَيْهِ آبَاءَنَا»؛ ما طبق گذشته مانند پدرانمان عمل می‌کنیم در صورتی که قرآن می‌گوید: «كَانَ آبَاؤُهُمْ لَا يَعْلَمُونَ»؛ یعنی حتی اگر پدران شما چیزی نمی‌دانستند و با سر می‌خواستند به زباله‌دان بروند، چون آنها رفتند شما نیز می‌روید؟

قرآن، کتاب مبارزه با سنت‌های غلط

این پژوهشگر ادامه داد: مگر هرچیزی به عنوان سنت و میراث درست است؟ قرآن کتاب مبارزه با سنت‌های غلط است؛ بت‌پرستی و خرافه و فرزندکشی سنت بود و قرآن با این سنت‌ها مبارزه کرد. میراث یعنی چه؟ وقتی گفته می‌شود میراث، بوی مردگی می‌دهد؛ ما باید از یک فرهنگ زنده به جای فرهنگ مرده صحبت کنیم.

وی افزود: از شرق آسیا تا شمال آفریقا و اروپا شاهد حضور ایران و زبان فارسی بوده‌ایم. اسلام تا ایران به زبان عربی آمده، اما از ایران به باقی مکان‌ها با زبان فارسی منتقل شد. ادبیات عرفانی و عرفای ایرانی بودند که سبب گسترش اسلام شدند.

رحیم‌پور ازغدی افزود: امام خمینی(ره) در وصیت‌نامه خود و جاهای دیگر بارها از عزت ایران اینکه «ما می‌توانیم» صحبت می‌کنند. ایرانی‌ها در طول تاریخ هرجا که بودند سبب شکوفایی و آبادانی شده‌اند و بیش از شصت درصد بزرگان علمی، هنری، دینی و سیاسی در تاریخ ایرانی بودند که نشان‌دهنده نقش تمدن اسلامی - ایرانی است. یکی از وظایف وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دانستن این مطالب و تبلیغ آن است.

فرهنگ با نشان دادن آجر کهنه درست نمی‌شود

رحیم‌پور ازغدی اظهار کرد: توریسم، ایرانگردی، موزه و میراث‌ فرهنگی می‌تواند برای یک ملت بازدارنده باشد و می‌تواند سبب پیشرفت شود. با نشان دادن آجر کهنه فرهنگ درست نمی‌شود مگر اینکه همراه با توضیحات باشد؛ توضیحی که کنار جامدات می‌آید موضوع را تغییر می‌دهد و آن را معنادار می‌کند. اگر کسی از یک مکان تاریخی بیرون می‌آید احوال او تغییر نکند اتفاقی رخ نمی‌دهد.

وی تأکید کرد: در دنیا بیش از هزاران فیلم، سریال و انیمیشن تولید می‌شود که برای خود تاریخ‌های جعلی می‌سازند اما ما در ایران برای تاریخ واقعی خودمان هیچ کاری نمی‌کنیم زیرا نه آن را می‌دانیم و نه بلد هستیم که آن را بیان کنیم و آن را معرفی نمی‌کنیم. ما آثار باستانی و میراثی خود را نمی‌شناسیم و تمام این بناها قصه دارد و ساختمان بدون قصه فایده‌ای ندارد باید تلاش کرد تا قصه‌های هر مکان را معرفی و بیان کرد.

رحیم‌پور ازغدی با بیان اینکه سالگرد امام خمینی(ره) است و توصیه می‌کنم که همه وصیت‌نامه امام(ره) را بخوانند افزود: امام(ره) روح ذلت را شکست و باعث شد تا سرمان را بالا بگیریم.

امام خمینی(ره) مخالف هویت ملی نبود

بنابر گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام مهران رهنما خانقاه، دبیر همایش «امام خمینی (ره) احیاگر هویت و تمدن اصیل ایرانی» نیز در این مراسم ضمن تبریک دهه کرامت بیان کرد: هویت به معنای ارائه تصور از خود یعنی هویت فردی و ارائه تصور از جامعه یعنی هویت اجتماعی است. هویت یعنی من کیستم، چه می‌خواهم باشم و چه نمی‌خواهم باشم.

وی ادامه داد: با تصور درست از خود و جامعه می‌توان تمدن را تشکیل داد و هویت زیربنای تمدن است و اگر تصور درستی از جامعه نداشته باشیم نمی‌توانیم شهری را بسازیم. مؤلفه‌های گوناگونی برای هویت بیان شده اما اصلی‌ترین آنها تصور فرد از خود و جامعه است‌.

حجت‌الاسلام راهنما افزود: برخی هویت ملی را در مقابل هویت دینی قرار می‌دهند و امام راحل این دو هویت را در مقابل هم نمی‌دیدند. امام خمینی(ره) مخالف هویت ملی نبودند اما دشمنان اینگونه معرفی کردند که انگار ایشان مقابل هویت ملی قرار گرفته‌اند. در آموزه‌های دینی ما نیز بر هویت ملی و حب وطن تأکید شده و دوست داشتن وطن از ایمان است.

دبیر این همایش تأکید کرد: امام خمینی(ره) مردم را به داشته‌ها و باور به خود ارجاع دادند و هویت ملی را اساس رابطه با دیگران قرار دادند؛ اینکه امام خمینی(ره) را چهره‌ای معرفی کنیم که هیچ تعلقی به وطن خود نداشتند جفا در حق ایشان است. تقابل بین ملیت و اسلام کار دشمنان است و نباید از این موضوع غفلت کرد. امام(ره) از عرفای اجتماعی بودند و سیاست را با دیانت گره زدند.

پرچمداری علم از سوی ایرانیان

مهدی محقق، بنیان‌گذار دایره‌المعارف تشیع، نیز در این نشست بیان کرد: یکی از امتیازات مذهب ما به یاد گذشتگان بودن و احترام گذاشتن به بزرگان است. مرحوم آشتیانی استاد من بودند که فلسفه اسلامی را زنده نگه داشتند و مرحوم شیخ محمدتقی آملی نیز جزو این افراد بودند. یاد کردن از استادان وظیفه شاگردان است.

وی در پایان گفت: ایرانی‌ها همیشه پرچمدار علم بوده‌اند و علوم اسلامی را زنده نگه داشته‌اند و حتی ادبیات عرب به وسیله ایرانی‌ها سامان گرفته و مهم‌ترین کتاب صرف و نحو، بلاغت و معانی از سوی ایرانیان نوشته شده است. باید مفتخر باشیم که همیشه پرچمدار علوم اسلامی بوده‌ایم و امیدوارم این سبقه باقی بماند و ایرانیان همیشه بدرخشند.

انتهای پیام
captcha