فعالیت‌های فرهنگی ۸ هزار آستان امامزاده به رقابت گذاشته می‌شود
کد خبر: 4144125
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۴
حجت‌الاسلام عادل:

فعالیت‌های فرهنگی ۸ هزار آستان امامزاده به رقابت گذاشته می‌شود

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه از برگزاری جشنواره «سلاله» خبر داد و گفت: فعالیت‌های فرهنگی 8 هزار امامزاده در این جشنواره به رقابت گذاشته می‌شود.

فعالیت‌های فرهنگی 8 هزار امامزاده به رقابت گذاشته می‌شودبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری و مراسم رونمایی از پوستر «جشنواره سلاله» با حضور حجت‌الاسلام غلامرضا عادل، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه، جمعی از مسئولان این سازمان و اصحاب رسانه برگزار شد.

حجت‌الاسلام عادل در این نشست با اشاره به وجود ۸ هزار امامزاده و بقعه متبرکه گفت: این اماکن مقدس به عنوان قطب فرهنگی فعالیت‌های بسیاری انجام می‌دهند و معمولاً مورد توجه مسئولان هستند، از این رو در سند بالادستی نیز به طور ویژه به آن‌ها توجه شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه حرکت توسعه‌ای این اماکن چه به لحاظ مکانی و چه فعالیت‌های متنوع با گذشته قابل مقایسه نیست و امروز حضور محافل قرآنی قابل توجهی را در این اماکن شاهدیم. بزرگترین کارکرد اجتماعی و فرهنگی بقاع متبرکه، تأسیس مراکز افق است که با رویکرد قرآنی، اجتماعی و فرهنگی راه‌اندازی شده است؛ بنابراین دهه کرامت، فرصتی است که برخی از این فعالیت‌ها را یاد کنیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه بیان کرد: یکی از این فعالیت‌ها، برگزاری جشنواره سلاله است که فعالیت‌های امامزادگان و بقاع متبرکه به رقابت گذاشته می‌شود. در واقع این جشنواره با هدف ارتقای سطح کیفی و کمی فعالیت‌ها و ایجاد ارتباط پویا و سازنده بین آستان‌های مقدس سراسر کشور برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه جشنواره سلاله در دو سطح استانی و ملی برگزار می‌شود، اظهار کرد: همه آستان‌های مقدس از نظر خدمت و امکانات در یک سطح نیستند، از این رو سطح‌بندی شده‌اند تا عدالت در جشنواره رعایت شود. جشنواره از امروز کار خود را آغاز کرده و مهلت ارسال آثار تا تیر سال جاری است، سپس آثار به داوری گذاشته می‌شود و از اول تا ۱۵ مرداد نیز داوری در بخش ملی انجام خواهد شد.

حجت‌الاسلام عادل با اشاره به زمینه‌های شرکت در جشنواره تصریح کرد: فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و قرآنی در این جشنواره در اولویت قرار دارد که در زمینه فرهنگی سبک زندگی اسلامی، اقامه نماز جماعت، ترویج وقف، استقرار هیئات مذهبی و فعالیت‌های فرهنگی در فضای مجازی، در زمینه فعالیت‌های قرآنی برگزاری محافل انس با قرآن، جزءخوانی و ترتیل‌خوانی و در زمینه اجتماعی اجرای طرح‌های «قرار دوازدهم» و «شمیم خدمت» مورد توجه است. در زمینه زیرساخت نیز برنامه‌های مدیریتی امور جاری، فعال‌سازی مراکز افق و راه‌اندازی شبکه خدام مدنظر خواهد بود.

وی با اشاره به معیار‌های ارزیابی گفت: کمیت و کیفیت برنامه‌های اجرا شده، کمیت و کیفیت مخاطبان، نوآوری و خلاقیت در اجرا از معیار‌های ارزیابی فعالیت‌هاست و این داوری‌ها در سه سطح انجام می‌شود. به این معنا که امامزادگان و بقاع متبرکه در سه سطح یک تا سه دسته‌بندی می‌شود که در سطح یک، ۲۰۰ امامزاده، سطح دو، ۳۴۰ امامزاده و بقیه در سطح سه قرار دارند.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه درباره جوایز این جشنواره بیان کرد: در آستان‌های سطح یک به رتبه اول تندیس زرین و لوح جشنواره و ۶۰ میلیون تومان پول نقد، رتبه دوم لوح جشنواره و ۵۰ میلیون تومان، نفر سوم لوح تقدیر و ۴۰ میلیون پول نقد، در آستان‌های سطح دوم به رتبه اول تندیس زرین و لوح به علاوه ۵۰ میلیون، رتبه دوم لوح و ۴۰ میلیون و رتبه سوم  ۳۰ میلیون. در آستان‌های سطح سه، رتبه اول تندیس و لوح ۴۰ میلیون تومان، رتبه دوم لوح و ۳۰ میلیون تومان و رتبه سوم ۲۰ میلیون تومان اهدا می‌شود.

در پایان این نشست خبری، پوستر نخستین جشنواره «سلاله» رونمایی شد.

انتهای پیام
captcha