پذیرش معقول و تعامل ویژگی‌ خاص فرهنگ ایرانیان است/ ایران اسلامی؛ جمهوری صلح
کد خبر: 4142264
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۲
کارشناس مرکز مطالعات عراق در گفت‌وگو با ایکنا:

پذیرش معقول و تعامل ویژگی‌ خاص فرهنگ ایرانیان است/ ایران اسلامی؛ جمهوری صلح

محمد قاسم الهاشمی گفت: ملت ایران نسبت به فرهنگ‌های دیگر نگاهی گشوده داشته و در برخورد با فرهنگ عربی و غربی حالت تدافعی و انفعالی ندارد؛ بلکه به شکلی معقول نسبت به پذیرش فرهنگ‌ها و آموختن از آن‌‌ها اقدام کرده است.

محمد قاسم الهاشمی، کارشناس مرکز مطالعات عراق در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در حاشیه سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مورد فعالیت‌های این مرکز گفت: مرکز مطالعات عراق در سال 2004 در بغداد تأسیس شده است و سپس شعبه‌هایی از این مرکز در بصره، ناصریه، کربلا و نجف و در قم تأسیس شد. فعالیت‌های این مرکز در حوزه انتشار کتاب‌های عراق به‌ویژه محور مقاومت است که تعداد آثار منتشره از بدو تأسیس به 183 عنوان کتاب می‌رسد.

وی افزود: این کتاب‌ها در حوزه مسائل عراق به‌ویژه در زمینه حضور نیروهای خارجی، حضور تروریسم بین‌المللی و وضعیت داخلی و بحران‌های خارجی عراق و راه‌ حل‌های ارائه شده برای این مسائل است. بخش عمده فعالیت این مرکز ویژه، تقویت اندیشه مقاومت نزد مردم عراق و همچنین تبیین حقایق برای ملت عراق و برملا ساختن هجوم رسانه‌ای علیه عراق و مقابله با رسانه‌های غربی بوده که دشمن مقاومت هستند.

الهاشمی با بیان اینکه مرکز مطالعات عراق در بحث‌هایی چون امور اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، روابط با کشورهای خارجی و تأثیر آن بر وضعیت داخلی و خارجی عراق و همچنین فعالیت‌های دیگر مرتبط نیز وارد شده است، گفت: هدف عمده این مرکز روشن ساختن حقایق امور مطرح شده در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های غربی برای مردم و به‌ویژه نسل جوان عراق و تثبیت عقیده مقاومت است.

این کارشناس عراقی در مورد وضعیت این دوره از نمایشگاه و به‌ویژه بخش بین‌الملل گفت: هماهنگی مسئولان و امکانات ارائه شده برای غرفه‌های بین‌المللی تحسین‌برانگیز بود و باید از مسئولان و دست‌اندرکاران ایرانی تشکر کنم.

ایران اسلامی؛ جمهوری صلح و کتاب

به گفته وی هرسال این نمایشگاه در حال پیشرفت است و شکوفایی بیشتری را از آن شاهد هستیم، ملت ایران ملتی با فرهنگ است که علاقه بسیاری به مطالعه و کتاب دارد و حضور چشمگیر آنها در این نمایشگاه و استقبال گسترده از آن نشانه‌ای آشکار از این امر است.

نمایشگاه کتاب تهران نشانه‌ای از سطح رفیع علم و مطالعه در ایران

این مسئول مرکز مطالعات عراق، فایده دیگر این نمایشگاه را تقویت ارتباط فرهنگی میان ملت‌های مختلف دانست و  گفت: در مدت حضور ما بسیاری از این غرفه بازدید کرده‌اند و با فعالیت مرکز مطالعات عراق و کتاب‌های ارائه شده در آن آشنا شده‌اند. این نمایشگاه را می‌توان نماد صلح و صلح‌دوستی جمهوری اسلامی ایران دانست و نشان می‌دهد که هجمه‌های صورت گرفته علیه ایران در رسانه‌های خارجی، سخنانی واقعی نیست و ایران اسلامی را باید جمهوری صلح و کتاب دانست.

الهاشمی در مورد وضعیت نشر و به‌ویژه انتشار آثار قرآنی، اسلامی و محور مقاومت گفت: عراق موطن الحشد الشعبی و سرزمین مقاومت است. این کشور دشواری‌های بسیاری را از سر گذرانده است و هر کشور دیگری که این دشواری‌ها و سختی‌ها را پشت سر می‌گذراند، فرومی‌پاشید و شکست می‌خورد، اما عراق به لطف مقاومت، پایداری کرد.

وی با اشاره به اینکه وضعیت فرهنگی در عراق از چند امتیاز برجسته برخوردار است، گفت: نخست اینکه عراق میزبان حوزه علمیه نجف اشرف است که کانون و مرکز فقه شیعی و علوم قرآنی است و این مرکز همواره در پرورش علما و اهل ادب، تأثیر بسیاری داشته است. از سویی اهل عراق نیز از زمان تأسیس این کشور در دهه بیست میلادی تاکنون علاقه بسیاری به فرهنگ و ادب داشته‌اند و بزرگان بسیاری در سطح منطقه و جهان در حوزه علم و هنر از این کشور برخاسته‌اند. عراق با توجه به این وضعیت مانند قدیم دوباره فرصتی برای پرداختن به کتاب و مطالعه داشته است و این امر را می‌توان در استقبال گسترده مردم از نمایشگاه بین‌المللی کتاب بغداد هم مشاهده کرد.

الهاشمی در پاسخ به سؤال پایانی در مورد مقایسه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و دیگر نمایشگاه‌هایی که وی در آن حضور داشته است، گفت: من در نمایشگاه‌های کتاب دمشق، نجف، کربلا و بغداد شرکت کرده‌ام و به طور کلی استقبال از فرهنگ، نشر و کتاب مناسب بوده است اما نمایشگاه کتاب تهران این نکته برجسته را برای من روشن ساخت که ملت ایران نسبت به فرهنگ‌های دیگر نگاهی گشوده داشته و نسبت به دیگر فرهنگ‌ها از جمله فرهنگ عربی و غربی حالت تدافعی و انفعالی ندارد بلکه به شکلی معقول نسبت به پذیرش این فرهنگ‌ها و آموختن از آن اقدام کرده است. نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به من نشان داد که این ایران سطح علمی و فرهنگی بالایی دارد که می‌توان آن را ویژگی فرهنگ ایران دانست.

نمایی از غرفه مرکز مطالعات عراق در سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را در ویدئوی زیر مشاهده می‌کنید.

 

انتهای پیام
captcha