مسلمانان هند عزتمندی را در سایه قرآن باور دارند
کد خبر: 4141925
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۲
خاطرات سفیر قرآنی از کشور هند/ 1

مسلمانان هند عزتمندی را در سایه قرآن باور دارند

احسان بیات، قاری بین‌المللی قرآن کریم با بیان خاطراتی از سفر 28 روزه خود به کشور هندوستان گفت: مسلمانان هند عاشق دین اسلام هستند و اهتمام ویژه‌ای به اذان، تلاوت قرآن و نماز جماعت دارند و مسئله حفظ قرآن در این کشور اهمیت بالایی دارد تا جایی که عزتمندی خود را در سایه‌سار قرآن می‌دیدند.

قاری ایرانی در کشور هنداحسان بیات، قاری بین‌المللی قرآن کریم که در ایام ماه مبارک رمضان به‌عنوان سفیر قرآنی از ایران به کشور هندوستان اعزام شده بود، در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، گفت: هر ساله سازمان ارتباطات اسلامی زیر نظر شورای عالی قرآن، قاریان ممتاز کشوری را شناسایی می‌کند و آنان را برای تبلیغ قرآن به کشورهای مختلف اعزام می‌کند که در ماه مبارک رمضان امسال قاریان ایرانی به 20 کشور مختلف اعزام شدند.

وی با اشاره به نحوه برگزیدن قاریان برای اعزام اظهار کرد: اعزام یک قاری به‌عنوان سفیر قرآنی به کشوری دیگر دو شرط دارد؛ قاری در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم حائز رتبه شده باشد و یا در آزمون طرح ارزیابی قاریان ممتاز قرآن کریم شورای عالی قرآن شرکت کرده و حائز مدرک درجه یک یا دو شده باشد، من در سال 1396 به‌عنوان قاری برگزیده کشور از شورای عالی قرآن انتخاب شدم و از این‌ رو در لیست اعزام قرار داشتم. این اعزام‌ها با دستور رهبر معظم انقلاب انجام می‌شود و واقعا برکات معنوی بسیاری دارد.

این قاری بین‌المللی با اشاره به اینکه به مدت 28 روز در کشور هندوستان به‌عنوان قاری بین‌المللی حضور داشته است، گفت: ابتدا در دهلی ساکن شدیم، یک یا دو برنامه قرآنی در این شهر برگزار شد، سپس به ایالت بنگال غربی در جنوب هندوستان اعزام شدم، از 100 میلیون جمعیت آنجا حدود سه میلیون نفر مسلمان بودند. به مدت 10 روز در شهرهای مختلف این ایالت تلاوت قرآن در مجالس اهل سنت، شیعه و مستبصرین (اهل سنت که محب اهل بیت(ع) هستند و اهل تقیه هستند) داشتیم.

وی با بیان اینکه کاروان قرآنی ایران به کشور هند با اعزام سه قاری در ماه رمضان همراه بود، بیان کرد: در طول این سفر یک مترجم با من همراه بود، اما تا حدودی زبان اردو را هم متوجه می‌شدم، مسلمانان هند چه شیعه و سنی علاقه زیادی به ایرانی‌ها دارند و نسبت به قاریان ایرانی ارادت و احترام خاصی دارند، تلاوت قرآن در بین آنها تأثیر عمیقی دارد و این علاقه به قرآن که نشئت گرفته از سرشت پاک آنهاست بسیار دیده می‌شد و این دل‌ها آماده شنیدن قرآن بود.

بیات با تأکید بر اینکه مسلمانان هند در این کشور در اقلیت هستند و از این‌رو مظلوم هستند، یادآور شد: از یک میلیارد و 200 میلیون نفر جمعیت کشور هند، 250 میلیون نفر مسلمان هستند که 210 میلیون نفر آنها اهل سنت و 40 میلیون نفر شیعه هستند.

وی گفت: هندوستان یک کشور هزار آئین است، انواع ادیان در هند از جمله بت‌پرستی، حیوان‌پرست و ادیان توحیدی وجود دارد، میمون و گاو در این کشور خیلی مقدس هستند، به‌خصوص گاو ماده سفید، بسیاری از مردم هند اصلا گاو را نمی‌کشند و تنها مسلمانان این حیوان را قربانی می‌کنند. بت‌پرستی و حیوان‌پرستی در این کشور دیده می‌شد، مردم این کشور علاقه زیادی به ریاضت دارند و افراد قانعی هستند و از این منظر شبیه ما ایرانی‌ها نیستند.

مسلمانان هند عاشق دین اسلام هستند

این سفیر قرآنی بیان کرد: در مدت یک ماه حضورم در سه ایالت کشور هند، 70 برنامه و محفل قرآنی در مساجد و حسینیه‌ها داشتم، مساجد در کشور هندوستان بسیار وسیع و بزرگ هستند، آنها نسبت به زمان و نحوه برگزاری نماز به‌ویژه نماز جماعت حساس و نسبت به برگزاری آن اهتمام ویژه و حضور پرشوری دارند، به‌طوری که در مساجد بالغ بر پنج هزار نفر برای نماز جماعت حضور پیدا می‌کردند.

وی با اشاره به اینکه دو هزار و 700 مکتب‌القرآن یا مدارس قرآنی در این کشور وجود دارد، تصریح کرد: بیشتر این مراکز زیر نظر خانه فرهنگ ایران و شخص حاج آقا مهدوی‌پور، نماینده رهبر معظم انقلاب در این کشور هستند و قاریان زیادی از ایران برای آموزش اعزام می‌شوند. مسئله حفظ قرآن در بین کوچک و بزرگ در هندوستان بسیار اهمیت دارد، این کشور خود سازمان قرآنی ندارد.

بیات اظهار کرد: مسلمانان هند عاشق دین اسلام هستند و اهتمام ویژه‌ای به اذان، تلاوت قرآن و نماز جماعت دارند. تلاوت برخی از قاریان این کشور را می‌شنیدم چون اغلب هندی‌ها زبان اردو بلد هستند که کلمات عربی دخیل دارد، مشکلی در تلفظ و قرائت قرآن نداشتند. تعداد حافظان قرآن در بین مردم مسلمان هندوستان قابل توجه است، تعداد قاریان هم قابل توجه بود، اما قاری در سطح تخصصی ندارند و از این‌رو، جای کار برای تربیت قاری زیاد است و از ظرفیت ایران می‌توان در این زمینه استفاده کرد.

این قاری ملایری یادآور شد: در ایالت بنگال و دهلی تلویزیون بیشتر در دست هندوهاست، در این ایالت‌ها مسائل مربوط به مسلمانان را خیلی بازتاب نمی‌دادند. مردم مسلمان این ایالت دیدن فیلم‌های هندی و رفتن به سینما را به‌دلیل مستهجن بودن آن حرام می‌دانستند، اما در سایر ایالت‌ها به‌صورت گسترده اخبار قرآنی و حضور قاری بین‌المللی و برنامه‌های قرآنی در کشورشان را بازتاب می‌دادند.

وی با تأکید بر اینکه مردم مسلمان هند عزتمندی را در سایه‌سار قرآن می‌دیدند، اظهار کرد: این مردم پیشرفت مادی و معنوی را در سایه قرآن می‌دیدند و در گفت‌وگوهایشان این مهم را گوشزد می‌کردند، نکته مثبتی بود که خوب است مردم ما نیز رجوع بیشتری به قرآن داشته باشند، حداقل به‌طوری که در هیئت‌ها و مراسم مذهبی بیش از پیش به قرآن و ترویج محافل قرآنی که از منویات رهبر معظم انقلاب است، اهمیت داده شود.

بیات با تأکید بر احترام ویژه مسلمانان هند برای قرآن و تلاوت آن گفت: در مسجد جامع ماگان تلاوتی داشتم، جمعیت پنج هزار نفری که در مسجد حضور داشتند یک نفر هم موقع تلاوت از جا برنخاست و تمام 25 دقیقه تلاوت را مشتاقانه گوش می‌دادند و پس از آن غالبا درخواست تواشیح اسماءالحسنی را داشتند. بیشتر سوره‌هایی که درخواست می‌دادند که تلاوت کنم سوره‌های الرحمن، یوسف، شمس و آیه آخر سوره بقره بود. مدتی که در هندوستان بودم تلاوت‌هایم را در فضای مجازی به اشتراک می‌گذاشتم و بازدیدهای میلیونی داشت، به گفته خود مردم هند آنها بیشتر از قاریان هندی به قاریان ایرانی علاقه داشتند.

بیات با اشاره به اینکه جلسات قرآن در این کشور رنگ و بوی خاصی داشت، اظهار کرد: نگاه احترام‌آمیز مردم به قرآن و قاری قرآن بسیار جالب بود. در اغلب پوسترهای تبلیغاتی جلسات قرآنی نام همدان و حضور قاری از همدان مطرح عنوان شده بود و همه من را به‌عنوان یک قاری همدانی می‌شناختند.

این قاری ملایری با اشاره به محافل قرآنی در این کشور گفت: مساجد مملو از جمعیت بود، افطاری مفصلی در تمام مساجدی که نمازگزاران حضور داشتند به روزه‌داران داده می‌شد، چندین مدل میوه استوایی در سینی چیده می‌شد و ظرفی دیگر نیز چند غذا برای روزه‌داران از طرف خیرین تهیه می‌شد. استاندار هر ایالت با اینکه خودش مسلمان نبود و اغلب هندو بودند یک شب تمام مسلمانان را برای افطاری دعوت می‌کرد.

طنین سرود «سلام فرمانده» در هند

وی با اشاره به بازتاب تلاوت‌های قرآن در بین قشر نوجوان این کشور توضیح داد: در جلسه‌ای که در یک مسجد در یک روستا در جنگل برگزار شد حدود 400 تا 500 نوجوان دختر و پسر حضور داشتند که به محض ورودم سرود سلام فرمانده را خواندند، احساسات آنها هنگام خواندن این سرود به زبان فارسی آنقدر زیبا بود که حس می‌کردم امام زمان(عج) در آن محفل حضور دارد. این اتفاق در 50 یا 60 محفل قرآنی که در بین مدارس و نوجوانان داشتم تکرار شد و همه خیلی روان این سرود را به فارسی می‌خواندند.

بیات با اشاره به تلاوت آیات قرآن در مناظر طبیعی این کشور گفت: یک بار سوار کشتی روی رود گنگ شدیم، حدود 500 یا 600 نفر در کشتی حضور داشتند، تلاوت قرآن داشتم و آیت‌الکرسی را قرائت کردم که استقبال خوبی از این تلاوت شد و بعد از تلاوت همه برای عکس گرفتن می‌آمدند، به خاطر پوشش رسانه‌ای قوی که از محافل قرآنی داشتند هر جا می‌رفتم اغلب من را می‌شناختند و با عنوان «اینترنشنال قاری» صدایم می‌کردند.

وی با اشاره به وضعیت آموزش قرآن در مدارس هندوستان بیان کرد: آموزش‌های حفظ قرآن در همه مدارس فعال بود، در این مدارس از ما آموزش و راهکارهای بهتر حفظ را می‌خواستند. در بعضی از مساجد هم پس از تلاوت قرآن از من می‌خواستند برایشان روضه اهل بیت(ع) به‌خصوص روضه امام حسین(ع) را بخوانم من هم به زبان فارسی می‌خواندم، آنها هم ارتباط برقرار کرده و گریه می‌کردند و از روضه و دعاخوانی خیلی استقبال می‌کردند، در مناسبت‌های مختلف برایشان دعاهایی همچون دعای کمیل، زیارت وارث، دعای ندبه و زیارت عاشورا می‌خواندم.

بیات با اشاره به خاطره‌ای از روز عید فطر در این کشور گفت: در بین مردم مسلمان هند مرسوم است، در عید فطر به قاریان مهمان صله می‌دهند به این صورت که تمام افراد حاضر در مسجد پس از نماز هدیه‌ای هرچند کوچک به قاری و امام جماعتشان می‌دادند.

وی با اشاره به اهمیت احکام اسلامی در هند بیان کرد: مردم هند در نماز جمعه با وجود اینکه روز تعطیلی آنها نیست هم حضور خیلی پررنگی داشتند. شاید ما کشور هند و مردمش را تنها براساس فیلم‌هایی که از آنها دیده‌ایم بشناسیم، اما با حضور در این کشور طی این یک ماه زیبایی‌هایی از اسلام در این کشور دیدم که اصلا تصور آن را هم نداشتم. مردم این کشور برای استماع کلام خدا خیلی تشنه بودند.

بیات یادآور شد: درخواست آنها از ایران این بود که اعزام قاری فقط در ماه رمضان نباشد و از ظرفیت قاریان ایرانی در مناسبت‌های مذهبی در طول سال استفاده کنند.

در گفت‌وگوی بعدی با این قاری بین‌المللی در مورد ساختارهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی این کشور را می‌خوانید.

گفت‌وگو از اکرم یوسفی پارسا

انتهای پیام
captcha