ترس نمایندگان پارلمان فرانسه از اتخاذ رویکرد ضد صهیونیستی
کد خبر: 4138916
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۳

ترس نمایندگان پارلمان فرانسه از اتخاذ رویکرد ضد صهیونیستی

بخشی از نمایندگان اکثریت پارلمان فرانسه از محدودیت‌های خود در انتقاد از رژیم صهیونیستی ابراز نگرانی کرده‌اند.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، شماری از نمایندگان اکثریت در پارلمان فرانسه، نگرانی خود را از ناتوانی در انتقاد از رژیم صهیونیستی به‌ویژه در مورد برخی از تصمیمات اخیر این رژیم در بحث شهرک‌سازی بیان کرده‌اند.  

پارلمان ملی فرانسه (پارلمان) روز پنجشنبه با اکثریت ۱۹۹ رأی در مقابل ۷۱ رأی مخالف، طرحی را که نمایندگان حزب کمونیست فرانسه برای محکومیت «نهادینه‌سازی آپارتاید از سوی رژیم صهیونیستی» را رد کرد. بخشی از جناح چپ پارلمان نیز خواستار تصویب پیش‌نویس قانونی شد که به «قوانین بین‌المللی نزدیک‌تر باشد».

نماینده ژان پل لکوک، ارائه دهنده این قانون، به صراحت اعلام کرد: او و هم‌نظرانش به صراحت اعلام کرده‌اند که از وجود «کشور اسرائیل» دفاع می‌کنند اما  او و دیگران از حق خود برای انتقاد از  «رویکرد غیر لیبرال و استعماری این کشور» دفاع می‌کنند بدون آنکه به آنها انگ یهودستیزی زده شود.

 در پیش‌نویس این قانون نمایندگان حزب کمونیست با علم به اینکه فعالیت جنبش  BDS  (تحریم رژیم صهیونیستی) در  فرانسه از نظر سیاسی و قضایی جرم‌انگاری شده است، به دنبال قانونی کردن تحریم کالاهای وارداتی از این رژیم بودند.

متیو لوفور، نماینده حزب رنسانس و رئیس گروه یهودستیزی، این لایحه را منعکس‌کننده «نفرت وجودی از اسرائیل» توصیف و مخالفت خود را با وارد کردن چنین موضوعی به اختلافات داخلی کشور اعلام کرد، چرا که به یهودستیزی دامن می‌زند.  

گفته می‌شود بخشی از حزب ماکرون فعالانه برای سرکوب هرگونه بحثی در مورد سیاست رژیم صهیونیستی تلاش می‌کنند، با این حال این حزب این موضوع را رد می‌کند و تأکید کرده‌اند: آنها اگرچه در مورد امور داخلی رژیم صهیونیستی دخالت نمی‌کنند، اما انتقاد از آن حق هر کسی است.

با این حال گفته می‌شود که تصویب قانونی در محکومیت همه سخنرانی‌های «ضد صهیونیستی» در سال 2019، انتقاد از رژیم صهیونیستی را برای هر سیاستمدار معمولی دشوار می‌سازد.

انتهای پیام
captcha