هر وقت نگاه «ما نمی‌توانیم» حاکم شد، اقتصاد پسرفت می‌کند
کد خبر: 4120219
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۷
سخنگوی دولت:

هر وقت نگاه «ما نمی‌توانیم» حاکم شد، اقتصاد پسرفت می‌کند

سخنگوی دولت با تصریح به اینکه متاسفانه برخی از مقامات داخلی ما لبه دوم قیچی تحریم شدند و مردم را ناامید تربیت می‌کردند، گفت: در دوره‌هایی این نگاه در کشور وجود داشت که ما نمی‌توانیم و هر وقت که این نگاه وجود داشته باشد، مشکلات اقتصادی پیدا می‌شوند.

بهادری جهرمیبه گزارش ایکنا از خوزستان، علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در نشست پرسش و پاسخ با دانشجویان دانشگاه‌های خوزستان که امروز ۱۷ بهمن‌ماه در دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، ضمن تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، در پاسخ به مطالبات دانشجویی دانشگاه فرهنگیان اهواز در خصوص لزوم توجه به حوزه آموزش و پرورش و جلوگیری از دخالت افراد غیر متخصص در انتصابات این حوزه، بیان کرد: در انتهای سال ۹۹، جمع هزینه‌های جاری کشور و نه سرمایه‌گذاری، در یک ماه حدود ماهانه ۲۷ هزار میلیارد تومان بود و با توجه به کسری بودجه‌ای که دولت گذشته با آن مواجه بود، رشد اقتصادی پایین، صادرات حداقلی و درآمد مالی پایین بوده است و از طرفی خلق پول صورت می‌گرفت؛ پس ماهی ۲۷ میلیارد تومان هزینه وجود داشت، اما پول نداشتیم.

وی افزود: همان زمان بودجه ۱۴۰۰ به مجلس تقدیم شد و هزینه‌های جاری را نداشتیم و این رقم تبدیل به حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان در ماه شده بود. دولتی که بودجه جاری را نمی‌تواست تامین کند، خلق پول انجام داد که هنوز هم تورم آن را احساس می‌کنیم.

سخنگوی دولت گفت: در لایحه بودجه ۱۴۰۰ هزینه‌های جاری تقریبا دو برابر شد. علی‌رغم اینکه حدود ۱۴ درصد بودجه کشور به آموزش و پرورش تزریق می‌شود، اما هزینه و اعتبار به امور پرورشی نمی‌رسد و دلیل این است که ما در سیاست‌گذاری مالی علی‌رغم اینکه پول نداشتیم در هزینه جاری افزایش داشتیم؛ یعنی اضافه شدن بدهی روی بدهی و در این روال ناکارآمد مسیری جز خلق تورم باقی نماند.

وی ادامه داد: دولت جدید سعی کرد هزینه‌های جاری را کنترل کند علی‌رغم اینکه هزینه و تورم عمومی حدود ۴۰ درصد افزایش یافته بود. جمع هزینه جاری و عمرانی حدود ۴۰ درصد افزایش پیدا کرد اما هزینه جاری را دولت حدود ۲۵ درصد افزایش داد. یعنی هزینه جاری خود را کاهش داد تا بتواند جلوی موتور خلق پول را بگیرد.

بهادری جهرمی عنوان کرد: در حوزه منابع درآمدی نیز دولت با راهکار افزایش دیپلماسی منطقه‌ای سعی کرد با توسعه تجارت خارجی، صادرات نفتی و غیرنفتی داشته باشد تا منابع تامین شود و از آن طریق، منابع افزایش و هزینه کاهش پیدا کند و به هزینه‌هایی مانند آموزش و پرورش پرداخته شود. بعد از چندین سال جلسه هیات امنای دانشگاه فرهنگیان با حضور رئیس جمهور برگزار شد که نشان‌دهنده توجه و اولویت دولت در حوزه آموزش و پرورش است.  

سخنگوی دولت در ادامه گفت: هر مقامی که به اعمال فشار صاحبان قدرت سیاسی، مالی و رسانه‌ای تمکین کند، هم در دولت باید پاسخگوی انتصاب خود باشد و هم به مردم و در آن دنیا نیز پاسخ بدهد. دولت بارها اعلام کرد که اگر فلان حزب و نماینده مجلس برای جایگاه و انتصاب اعمال فشار کند، این رفع مسئولیت نیست و هر کسی دیگری را منصوب کند مسئولیت امور و عملکرد بر عهده خودش است.

نحوه تعامل قوای حاکمیتی به ویژه دولت و مجلس باید تعیین تکلیف شود

وی در خصوص دخالت برخی نمایندگان در انتصابات یادآور شد: در نظام حکمرانی ما، از جمله ایراداتی که باید برطرف و تعیین تکلیف شود، نحوه تعامل قوای حاکمیتی به ویژه دولت و مجلس است به نحوی که هم نظارت سیاسی مجلس بر دولت اعمال شود و هم دخالت در امور اجرایی وجود داشته باشد. ما هم نیازمند بلوغ اجرایی در رویه حکمرانی در حوزه تعامل قوای سه‌گانه و هم نیازمند تدابیر لازم هستیم.

بهادری جهرمی افزود: ارتباط مجمع نمایندگان استان نسبت به مقامات محلی باید مشخص شود؛ ما در این حوزه هیچ قانونی نداریم. آیا مجمع نمایندگان می‌تواند الزام کند یا خیر؟ در رویه و عمل، مجمع می‌تواند با تحت فشار قرار دادن مقام بالادستی از طریق سوال و استیضاح، عملا او را وادار به اتخاذ تصمیماتی کند که خود هم قبول نداشته باشد.

وی افزود: هیچ مقامی نمی‌تواند نسبت به اعمال فشار مدعی باشد و مسئولیت هر انتصابی بر عهده مقام مافوق است و باید پاسخگو باشد اما در رویه اشکالاتی وجود دارد که باید با نظارت، گزارشگری و اصلاحات، جلوی آن را گرفت.

وی در پاسخ به سوالات نماینده دانشجویان معترض دانشگاه شهید چمران اهواز مبنی بر اینکه مساله اصلی، معیشت مردم و جیب خالی مردم است؛ دلار ۴۵ هزار تومان و مرغ کیلویی ۷۰ هزار تومان است اما راه جدیدی که دولت برای کسری بودجه دولت در نظر گرفته، فروش اموال است آیا این اموال متعلق به مردم نیست؟ گفت: وقتی فقر از در وارد شود ایمان از پنجره خارج می‌شود و به این دلیل است که ۴۴ سال است دشمن ما تمام قد تمام تلاشش را می‌کند تا کشور در تحریم باشد و نتواند رشد اقتصادی داشته باشند.

بهادری جهرمی عنوان کرد: متاسفانه برخی از اقدامات نادرست ما در داخل کشور، به موازنه این نگاه حرکت کرد؛ دشمن تمام تلاش خود را کرد تا کشور را در حوزه اقتصادی زمین‌گیر کند و اسمش را تحریم فلج‌کننده گذاشتند، یعنی اقتصاد را فلج کنند تا ایمان مردم را به آینده روشن زیر سوال ببرند و متاسفانه برخی از مقامات داخلی ما لبه دوم قیچی تحریم شدند و اعلام کردند که ما توان از پیش بردن کاری را نداریم. مشابه این ادبیات را در دوره شاه داشتیم؛ وقتی مجلس خواست نفت را ملی کند، نخست وزیر وقت در مجلس اعلام کرد ایرانی‌ها حتی توان لولهنگ‌سازی هم ندارند.

سخنگوی دولت سیزدهم افزود: برای اینکه مردم را در برابر بیگانه تمکین کنند، این گونه آن‌ها را ناامید تربیت می‌کردند. در دوره‌هایی این نگاه در کشور وجود داشت، چه قبل از پیروزی انقلاب چه بعد از آن و این نگاه حاکم شد که ما نمی‌توانیم و نمی‌شود و دشمن رسما اعلام می‌کند که این کشور را فلج می‌کند. هر وقت که این نگاه وجود داشته باشد، اقتصاد هم پسرفت می‌کند و مشکلات اقتصادی پیدا می‌شوند.

وی در خصوص تحریم‌های اقتصادی گفت: ما تجارب متعددی برای این مساله داریم؛ به غیر از تجارب پیش از انقلاب که همه موید این مسائل هستند. نفتِ مسجدسلیمان منابع انرژی جهان را تامین می‌کرد اما ایران عقب افتاده بود. بعد از انقلاب هم در دوره‌هایی این تجربه را داریم و مثال آن، یک دهه گذشته است.

سخنگوی دولت سیزدهم عنوان کرد: شاخص‌های اقتصادی بانک مرکزی نه در دوره دولت سیزدهم بلکه در دولت یازدهم و دوازدهم اعلام می‌کند تورمی که اقدامات سازشکارانه ما در دولت قبل ایجاد کرد و معطل نگهداشتن رشد کشور در دوره قبل، به اقتصاد ضربه‌هایی زد و تورمی به بار آورد که در ۱۰۰ سال گذشته بی‌سابقه بود.

بهادری جهرمی ادامه داد: خلق پولی صورت گرفت که نه کم‌سابقه بلکه بی‌سابقه بود. حجم نقدینگی در سال ۹۲، ۴۷۰ هزار میلیارد تومان بود و در  شهریور ۱۴۰۰، حجم نقدینگی ۴ هزار و ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بود و این یعنی بمب و بهمن نقدینگی؛ بمبی که دولت باید سال‌ها تلاش کند تا شر آن را کم کند. این نتیجه ۱۰ سال اعتماد به غرب و معطل نگهداشتن کشور بود.

وی گفت: وقتی نقدینگی ایجاد می‌شود، طبیعتا چرخش اقتصادی ایجاد می‌شود؛ همزمان با خلق نقدینگی در یک دهه رشد اقتصادی صفر بوده یعنی مردم درآمد نداشتند و همزمان هزینه‌ها چندین برابر شده است. بله درست است سیاست یک دهه گذشته، فقر را برای مردم ما به ارمغان آورده است و باید سال‌ها تلاش کرد تا جبران شود.

سخنگوی دولت سیزدهم در خصوص طرح فروش اموال دولتی عنوان کرد: موضوع مولدسازی اموال که از عنوان فروش اموال برای آن استفاده شده است، طرح یا برنامه دولت نبود بلکه هفت هشت سال است که در قوانین بودجه سنواتی، حکمی با این مضمون آمده که اموال راکد و ناکارآمد را دولت‌ها در ازای خرید یا سرمایه‌گذاری در حوزه‌های کارآمد، واگذار کنند.

بهادری جهرمی ادامه داد: اموال دولتی سال‌ها است که واگذار می‌شود زیرا دولت قرار نیست متصدی باشد. اگر دولت پتروشیمی دارد قرار نیست آن را مدیریت کند و مدیریت را بخش خصوصی بر عهده می‌گیرد و دولت در حاکمیت است. از محل فروش این اموال، سرمایه‌گذاری می‌شود. این سیاست نه ناظر به اموال مولد و کارآمد، بلکه ناظر به اموال غیرمولد و ناکارآمد است. 

وی افزود: در طرح مولدسازی دارایی‌ها، برای انجام تکلیف قانونی مصوب مجلس در سال‌های گذشته، که حکمش هر سال در بودجه می‌آمد اما مشکلات اجرایی مانع از آن می‌شد، احکامی پیش‌بینی شد. 

سخنگوی دولت سیزدهم ادامه داد: اتفاقا این نمونه خوبی است از اینکه من و شمای دانشجو و دانشگاهی به جای اینکه به سیاه‌نمایی و فضاسازی رسانه توجه کنیم، جلسه کارشناسی برگزار کنیم. متون قوانین را ارزیابی کنید و ببینید که آیا واقعا دولت باید اموال ناکارآمد را همیشه نگه دارد؟ یا اینکه روی آن سرمایه‌گذاری کند. واگذاری اموال دولتی، قانون مصوب مجلس در قانون بودجه است که فرآیندهای اجرای آن سال‌ها است ایراد داشته و طرح این دولت نبوده است. 

وی گفت: بله در این خاک نه تنها پیش از انقلاب بلکه بعد از انقلاب نیز مادران و پدران داغدار فرزندان خود برای دفاع از استقلال کشور هستند. چه کسانی هنوز هم چشم به راه فرزند مفقودالاثرشان هستند برای اینکه تکه‌ای از خاک ایران جدا نشود. در حوادث اخیر نیز بیش از ۶۰ شهروند مدافع امنیت من و شما، بعضا وحشیانه تکه تکه شدند و مورد حمله قرار گرفتند و در ذهن ما آن حمله‌های وحشیانه باید مخفی شود و مظلوم‌نمایی مقابلی ایجاد شود برای اینکه خدا نکند یک وقتی با وحشی‌گری برخورد شود، آن وحشی‌گری که اتفاقا مانع شنیدن صدای معترض واقعی در امثال این جلسات می‌شود. 

بهادری جهرمی افزود: اینجا می‌توان نشست و اعتراض و بیان و نقد کرد و قطعا انسان فرهیخته هرگز طرفدار چاقوکشی و وحشی‌گری و تخریب اموال نیست.

وی در پاسخ به اظهارات نماینده دانشجویان دانشگاه صنعت نفت اهواز  مبنی بر مهاجرت و یا مشغول به کار شدن دانشجویان صنعت نفت در بخش‌های غیرتخصصی به دلیل حذف تعهد اشتغال فارغ التحصیلان از سوی این دانشگاه، عنوان کرد: وزیر نفت فعلی وزیری فارغ التحصیل از دانشگاه صنعت نفت است؛ دغدغه خود وزیر هم همین است. دانشجویان ورودی ۹۴  در این دولت جذب شدند. در این یک سال و چند ماه از عمر دولت، ۱۱۵ هزار بشکه خوراک پالایشگاه‌ها افزایش یافته است. در این مدت هم تولید و هم فروش و هم بازگشت ارز حاصل از فروش نفت افزایش یافته است. 

سخنگوی دولت سیزدهم گفت: درآمد، جایگزین خلق پول‌هایی می‌شود که قبلا صورت گرفته بود. در دولت سیزدهم این منابع برای هزینه‌ها در نظر گرفته می‌شود و به جای خلق پول است. حدود ۴۰ درصد افزایش وصول درآمدهای نفتی داشتیم. برای اولین بار جمهوری اسلامی پالایشگاه فراسرزمینی را در ونزوئلا در اختیار گرفت و در حال توسعه دادن آن است و این خیلی قابل تقدیر است.  همین کارشناسان و فارغ التحصیلان نفتی هستند که نه تنها در کشور ما بلکه در کشور دیگر نیز فعالیت می‌کنند. دیگر طرح‌های فراسرزمینی نیز در همین دولت اجرا خواهند شد.

بهادری جهرمی در پاسخ به نماینده انجمن پیرو خط امام دانشگاه علوم پزشکی اهواز، مبنی بر اینکه امیدواریم جواب شما تقصیر دولت است و یا تقصیر دشمن است نباشد، بیان کرد: هرچیزی که تقصیر ما باشد، می‌گوییم تقصیر ما است و هر آنچه تقصیر هرکسی باشد، تقصیر او است. 

سخنگوی دولت سیزدهم در پاسخ به انتقاد یک دانشجو، بیان کرد: این دولت تنها در ۱۱ ماه اول کار از ۳۱ استان با حضور رئیس جمهور و عموم وزرا بازدید کرد تا صدای مردم را از نزدیک بشنود؛ نه تنها صدای دانشجو و استاد، دانشگاه در آن زمان به دلیل پیک کرونا تعطیل بود. صدای کارگر را نه پشت میز رسمی بلکه در کارخانه می‌شنود و صدای کاسب را در مغازه و بازار می‌شنود و صدای کسی که دستش به دارو نرسیده را نه پشت میز ارتباطات مردمی بلکه در داروخانه ۱۳ آبان می‌شنود. 

دولت شنیدن صدای اعتراض را وظیفه خود می‌داند 

وی افزود: این دولت صدای معترض را وقتی معلم تقاضای اجرای رتبه‌بندی می‌کند، می‌شنود و صدای کارگران هفت تپه را وقتی می‌شنود و صدای بازنشسته  وقتی درخواست افزایش حقوق می‌کند را می‌شنود. این دولت نشان داد صدای بحق اعتراض را در لحظه اول می‌شنود و به آن واکنش مثبت نشان می‌دهد. اجرای قانون رتبه‌بندی به تقاضای معلمان، افزایش حقوق کارگران و بازنشستگان و حل مشکلات هفت تپه و هپکو نمونه‌های متعددی از این است که دولت اهل شنیدن صدای اعتراض است و این را وظیفه و تکلیف خود می‌داند.      

سخنگوی دولت سیزدهم گفت: رئیس جمهور هفت هشت بار در دانشگاه حضور پیدا کرد و صدای دانشجو، معترض و استاد را شنید. بروید و مقایسه کنید با کسانی که بین خود و مردم دیوار کشیده بودند تا روشن شود این دولت، دولت مردم و از آن مردم است.

وی در پاسخ به سوال یک دانشجو در خصوص موارد اخراج و تعلیق اساتید و دانشجویان، گفت: فشار مشکلات اقتصادی، ناشی از سیاست وابسته کردن دولت به دیپلماسی خارجی است. ما هم این را نمی‌خواهیم که اقتصاد مردم بند خنده یا اخم دشمن مردم باشد. در خصوص اخراج و تعلیق، من از خودم مثال می‌زنم. در دولت قبل عضو هیات علمی دانشگاه شدم و نه سهمیه و نه بوررسیه داشتم. دانشگاه تربیت مدرس جذب شدم و بزرگان دولت قبل بنده را به خاطر نگاه‌های سیاسی اخراج کردند و چهار سال در دیوان عدالت اداری دویدم و حکم حقانیت را در همان دولت قبل گرفتم و اثبات شد که چهار پنج سال به من ظلم شد. 

دوره‌ای که دهان منتقد بسته می‌شد گذشته است

بهادری جهرمی عنوان کرد: دوره‌ای که دهان منتقد بسته می‌شد گذشته است. این انگ‌ها به این دولت نمی‌چسبد. از کشته‌شدگان بحق نام بردید. بله سوال ما هم همین است که چه چیزی باعث کشته شدن «کیان‌ها» شد و چه کسی «کیان‌ها» را کشت. اگر به خود اعتماد داریم و خود را حق می‌دانیم برویم آزادانه در خانه نیکا شاکرمی تحقیق کنیم که چه مساله‌ای منجر به فوت او شد. 

وی ادامه داد: اگر به دنبال حقیقت و آزادی واقعی هستیم ما در تهران با رفتن تا سر کوچه می‌توانیم منزل نیکا شاکرمی را پیدا کنیم. نیازی نیست هزار کیلومتر آن طرف‌تر برویم و از رسانه‌ای که پول خود را از عربستان می‌گیرد و سرویس جاسوسی اسرائیل است، آن را پیدا کنیم.  

سخنگوی دولت سیزدهم در خصوص احکام محاربه، عنوان کرد: قطعا کسی که آرمان علیوردی‌ها را این گونه وحشیانه زیر دست و پا می‌گیرد و له می‌کند و به شهادت می‌رساند، تنها یک محارب عادی نیست، بلکه یک وحشی است. 

هیچ مدیری در برابر تخلف و فساد مصونیت ندارد

بهادری جهرمی ادامه داد: این دولت دو معاون وزیر را برکنار و یک مشاور وزیر را بازداشت کرد که نشان می‌دهد هیچ مدیری در برابر تخلف و فساد مصونیت ندارد. هر جا تخلف و فساد وجود داشته باشد دولت پیشگام برخورد با فساد است و دست کسی را که گزارش فساد را می‌دهد، می‌فشاریم.

وی عنوان کرد: برای اینکه یادآوری شود که آزادی واقعی چیست، اشاره‌ای می‌کنم به اخراج گسترده معلمان، قضات دادگستری و مدیران در یکی از کشورهای همسایه بعد از کودتای اخیر و عفو روز گذشته مقام معظم رهبری نسبت به افرادی که خطای سهوی یا عمدی داشتند.  

سخنگوی دولت سیزدهم افزود: در پاسخ به سوالات نماینده بسیج دانشجویی علوم پزشکی اهواز مبنی بر اینکه چرا با گران‌فروشی خودرو برخورد نمی‌شود؟ تا کی قرار است بر تخلفات خودروسازانی که خون مردم را در شیشه کرده‌اند چشم‌پوشی کنید؟ افزود: نگاه دولت در حوزه خودرو روشن است؛ دستگاه‌های نظارتی و شورای رقابت به این حوزه ورود داشتند و نگاه شورا این بود که باید قرعه‌کشی صورت گیرد وگرنه نگاه دولت در سند تحول به این مساله روشن است. این اختلاف دیدگاهی است که دستگاه‌های اجرایی با برخی دستگاه‌های نظارتی دارند. 

بهادری جهرمی گفت: اتفاقا این گلایه دولتمردان هم هست که باید در این حوزه نگاه بلندمدتی وجود داشته باشد.  ۷۰ سال است صنعت خودرو داریم؛ اگر با این نگاه پیش برویم وضع همین خواهد بود. اگر نگاه را متفاوت نکنیم شاهد تحول در صنعت خودرو نخواهیم بود. به این دلیل دولت مصمم است که خودروسازان را صددرصد واگذار کند و با جدیت پیش خواهد رفت. 

سخنگوی دولت سیزدهم در پاسخ به اظهارات دانشجویان در خصوص وضعیت بهداشت و درمان و سیاست آموزش پزشکی در افزایش ظرفیت بدون در نظر گرفتن امکانات، انصراف رزیدنت‌ها و برگزاری چندین باره آزمون دستیاری و عدم استقبال از آن، عنوان کرد: به دستاوردها هم مقداری نگاه کنیم؛ با همین نظام پزشکی توانستیم رکوردهایی در مدیریت کرونا بشکنیم و این دانشگاه‌ها با ظرفیت‌های موجود رکورددار ۱۳ روز بدون کشته کرونایی در آذرماه بودند در حالی که کشورهایی مثل ژاپن، آمریکا و آلمان کشته‌های سه رقمی دارند. 

سخنگوی دولت سیزدهم گفت: وقتی واکسن را از طریق تولید داخل و واردات تامین می‌کردیم می‌گفتند واکسن نیست و این‌ها آب مقطر است. همین واکسن‌ها امروز ما را دور هم جمع کرده‌اند. آن روز هم می‌خواستند ما به خود اعتماد نکنیم و احساس کنیم توان مدیریت نداریم. آن روز دانشگاه‌ها، سینماها، مدارس و کسب و کار تعطیل بود با این حال ۷۰۰ کشته کرونایی داشتیم. امروز همه جا باز است اما رکورددار روزهای بدون کشته کرونا در جهان هستیم. 

بهادری جهرمی در خصوص بدهی به بیمه‌ها عنوان کرد: در سال اول دولت سیزدهم تنها در یک فقره حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان بدهی گذشته را تسویه کردیم و همچنان کلی بدهی باقی مانده است. علی‌رغم این‌ها در یک سال گذشته، درمان نازایی تحت پوشش کامل بیمه قرار گرفت و مادران باردار و بچه‌دارها تا دو سال تحت پوشش کامل بیمه قرار گرفتند. 

به تدریج هزینه‌های درمان را کمتر خواهیم کرد 

وی گفت: اگر ناامید باشیم و احساس کنیم نمی‌شود، بله نمی‌شود اما اگر با برنامه‌ریزی گام برداریم، می شود. دولت اراده دارد که درد بیماری را برای بیماران کمتر کند و طبیعتا به تدریج از روستاها و شهرهای کوچک و مناطق محروم هزینه‌های درمان را کمتر خواهیم کرد.

بهادری جهرمی در خصوص مسائل آموزش پزشکی افزود: این حوزه تابع سیاست‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی است که فرادولتی است. در جلسه تصمیم‌گیری ظرفیت پزشکی حضور داشتم و شاهد عینی بودم که نمایندگان پزشکی از وزارت بهداشت و نمایندگان صنفی حضور داشتند و نگاه‌ها کاملا متفاوت بود. جلسات کارشناسی برگزار شد و تصمیم‌گیری شد و طبیعتا دولت نیز تابع مصوبات است. 

وی بیان کرد: نگاه دولت در حوزه خدمات پزشکی نگاهی است که با تصویب تعرفه پرستاری، نشان داده شد و تا حدودی نیز اجرا شد که نشان‌دهنده نوع نگاه دولت است. سقف کارانه پزشکان نیز برداشته شد تا بهره‌وری افزایش یابد.

سخنگوی دولت سیزدهم در پاسخ به سوالات نماینده دانشجویان معترض دانشگاه شهید چمران اهواز در خصوص فیلتر شدن پلتفرم‌ها و اینکه چرا باید محل کسب درآمد مردم فیلتر شود و طرح این موضوع که وزارت ارتباطات برای سلب آزادی بیان تلاش می‌کند و اینکه شما درباره جواهرات سلطنتی نیز دروغ گفتید، عنوان کرد: تورم در شهریور ماه ۱۴۰۰ یعنی در آغاز کار این دولت، ۵۹.۳ درصد بوده است که بر اساس آمار بانک مرکزی دولت قبل است. تورم امروز حدود ۴۱ درصد است. وقتی تورم نزدیک به ۶۰ درصد بود یارانه پرداختی به مردم ۴۵ هزار تومان بود اما اکنون که تورم حدود ۴۱ درصد است و حدود یک‌سوم کاهش پیدا کرده است یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومان است. 

وی ادامه داد: ما با بمب نقدینگی ۴ هزار و ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی روبه‌رو بودیم و با هزینه جاری ۶۰ هزار میلیارد تومان در ماه مواجه بودیم یعنی مسیر اقتصاد ناهموار بود. البته این دولت با علم به شرایط، مسئولیت قبول کرده است و در قبال آن پاسخگو است. شیب نزول تورم نیز از ۶۰ به ۴۰ کاهش یافت. در سال بعد با گذر از آثار تورمی، تورم جهانی و تورم جنگ اوکراین و قوانینی که بارهای تورمی ایجاد کرد، روبه‌رو شدیم. علی‌رغم این‌ها دولت خود را مکلف به کاهش تورم می‌داند و سال بعد شیب کاهش تورم احساس‌پذیرتر می‌شود. 

بهادری جهرمی گفت: امروز به دلیل رکود اقتصادی یک دهه گذشته و تورم چندین ساله باقی مانده، این شیب اصلاح اقتصادی قابل حس و بحث نیست و با شاخص‌های اقتصادی قابل فهم است و باید زمان بدهیم تا روشن شود. 

وی عنوان کرد: در خصوص جواهرات سلطنتی مفصل در ۷ بند اسناد متعددی از سرقت جواهرات از سوی شاه مخلوع و همسرش نوشتم و در روزنامه‌ها منتشر کردم. جواهراتی که در موزه بانک مرکزی مسدود بود و امکان دسترسی به آن نداشتند و خاطرات مسئولان وقت موجود است. چون این‌ها مقاومت کردندو اجازه ندادند جواهرات سلطنتی داخل موزه بانک مرکزی را بردارند اما جواهرات در کاخ‌های سعدآباد، نیاوران، کرج و شمس‌آباد را بردند و اسناد را رسانه‌های غربی منتشر کردند. 

سخنگوی دولت سیزدهم افزود: دو هواپیما به جز هواپیمای شاه بار زده می‌شود و دیلی تلگراف می‌نویسد که هواپیما وقتی می‌خواست بلند شود از سنگینی اضافه وزن جواهرات نمی‌تواسنت بلند شود. این‌ها علاوه بر اموالی است که از سال ۳۲ از کشور خارج کردند و اسناد آن موجود است. 

وی در خصوص فیلترینگ پلتفرم‌ها نیز گفت: مساله بحران اخیر این بود که هم مجموعه بالادستی اینستاگرام و هم برخی دولت‌های میزبان آن‌ها، قواعدی برای آن وضع کرده‌اند مثلا اقدام تروریستی نباید منتشر شود و به استناد آن عکس سردار سلیمانی را حذف می‌کنند. در این ایام با وجود اینکه استاندارد خودشان این است که صحنه خشونت نباید منتشر شود، اما آموزش ساخت کوکتل مولوتف را منتشر می‌کنند. صحبت نهادهای امنیتی این است که آنچه برای خود می‌پسندی برای دیگران هم بپسند.

با آدم‌های خوب ناکارآمد نمی‌شود مشکلات را حل کرد

بهادری جهرمی در پاسخ به نماینده انجمن اسلامی دانشجویان مستقل علوم پزشکی اهواز در خصوص ایجاد بی‌رویه دانشکده‌های پزشکی در کشور، حذف صددرصدی فرانشیز، سیاست‌گذاری ضعیف دولت در حوزه دارو و وضع نابسامان دلار و وعده ساخت ۴ میلیون مسکن، گفت: با آدم‌های خوب ناکارآمد نمی‌شود مشکلات را حل کرد. با حرف‌های خوبی هم که عملیاتی نمی‌شوند نمی‌توان مشکلات را حل کرد. در خصوص مسکن، اگر هم دولت اعلام نمی‌کرد که در ۴ سال فعالیت دولت، ۴ میلیون مسکن می‌سازد، قانونگذار دولت را مکلف کرده بود که به طور میانگین سالانه یک میلیون مسکن بسازد. دولت نسبت به این موضوع مصمم است و با برنامه پیش رفته است البته سرعت منطبق بر برنامه پیش‌بینی شده نبوده است اما جهت‌گیری و هدف‌گذاری ساخت مسکن در ۴ سال را در پیش رو دارد. ۱۰ هزار مسکن در چند روز پیش افتتاح شد و از این پس به صوت هفتگی شاهد افتتاح مسکن خواهیم بود. 

وی در پاسخ به مطالبات نماینده بسیج دانشگاه شهید چمران اهواز مبنی بر مهار تورم و ساماندهی شرایط ارزی کشور و مهار قیمت کالاها و نبود الگوی کشت، ادامه داد: خوزستان اساسا برای دولت سیزدهم موضوع خاص و ویژه‌ای است. اساسا مسائل خوزستان مثل آب، فاضلاب و گرد و خاک و اشتغال جزو مسائل محوری است. این موضوع برای هیچ استان دیگری انجام نشده است. در خصوص الگوی کشت کشاورزی قراردادی را وزارت جهاد در دستور کار قرار داده است. میزان سطح زیرکشت کشاورزی قراردادی ۲۲۶ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. تسهیلات کشاورزان نیز به سمت اجرای الگوی کشت جهت‌دهی شده است.   

وی در خصوص برنامه دولت برای نظارت بر قیمت‌ها، عنوان کرد: بخش ناظر بر حوزه‌های اقتصادی مثل بانک مرکزی، سازمان برنامه و وزارت اقتصاد برای کنترل نقدینگی و خلق و پول و آثار مخرب در این حوزه است. دولت سیزدهم مالیات را ۵ درصد کاهش داده است؛ مالیات ۲۵ درصد است اما در لایحه بودجه ۱۴۰۱ آن را به ۲۰ درصد کاهش دادیم. با این وجود درآمدهای مالیاتی ۶۰ درصد افزایش یافته است زیرا جلوی فرار مالیاتی را گرفتیم. 

وی ادامه داد: ۱۸ میلیون دستگاه کارتخوان فاقد شناسنامه سازماندهی و افرادی که فعالیت مخرب دارند شناسایی شدند. دولت لایحه سازمان بازرگانی را روز گذشته به مجلس فرستاد تا یک سازمان متمرکز قدرتمند به منظور نظارت بر بازار فعالیت کند. 

سخنگوی دولت سیزدهم گفت: بعد از یک دهه رشد اقتصادی تقریبا صفر، رشد اقتصادی این دولت در فصل پاییز ۵.۱ بود. رشد اقتصادی دولت سیزدهم به صورت میانگین بیش از ۴.۵ است. در حوزه تولید فولاد از منظر حجم تولید، هفتمین کشور دنیا شدیم. نرخ رشد نیز در جهان اول بود. 

انتهای پیام
captcha