افسرانی از جنس بهمن بر قله افتخار کشور
کد خبر: 4120167
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۸
فجرآفرینان / ۳

افسرانی از جنس بهمن بر قله افتخار کشور

در ۱۹ بهمن سال ۵۷ عملکرد همافران، افسران نیروی هوایی و درجه‌داران ایران حماسه‌ای بزرگ را در تاریخ انقلاب اسلامی به ثبت رساند که همچنان بر قله افتخار کشور می‌درخشد.

امیر محمد صادقیان

ارتش یکی از مهم‌ترین ابزارهای قدرت برای هر کشوری است و ایران نیز از این قاعده مستثنا نیست. این یگان نظامی در رژیم شاهنشاهی دارای قدرت بسیار بود و شاه نیز در رأس این هرم قرار داشت. ارتش شاهنشاهی با وجود اینکه اغلب در کشورهای غربی و امریکایی تحصیل کرده بودند، اما عقبه خود که تربیت دینی و قرآنی بود را فراموش نکردند و همین پشتوانه باعث شد که در بزنگاه‌های حساس به جبهه حق پیوستند و ارادت خود به انقلاب و حضرت امام(ره) را در روز 19 بهمن به منصه ظهور رساندند.

ایکنای استان مرکزی، به مناسبت فرا رسیدن روز نیروی هوایی و آشنایی با بخش کوچکی از فعالیت‌ها و نقش این یگان در پیروزی انقلاب گفت‌و‌گویی با امیرمحمد صادقیان، ارشد نظامی ارتش در استان مرکزی و فرمانده مرکز درجه‌داری حضرت علی‌اکبر(ع) پدافند هوایی اراک انجام داشته است که تقدیم مخاطبان می‌شود.

ایکنا ـ چرا انقلاب شد؟

برای پرداختن به چرایی وقوع انقلاب اسلامی در گام اول باید به چرایی تحقق انقلاب مشروطه پرداخت. استعمارستیزی و تفکر انقلابی و اسلامی از همان دوران در وجود مردم ایران شکل گرفت. برای رسیدن به انقلاب باید اتفاقات زمان امیرکبیر که یکی از قهرمانان و مبارزان با استعمار است نیز به دقت مورد بررسی قرار گیرد و به نظر می‌رسد در این حوزه نیز کم‌کاری‌هایی صورت گرفته است. وقتی نقش مبارزان و روحانیت را کنار یکدیگر قرار می‌دهیم می‌بینیم طبیعی است مردم ایران برخی قوانین همچون قانون کاپیتولاسیون را نپذیرند.

افرادی همچون فوکویاما و هانتینگتون به نقش مهم ژئوپلیتیک ایران در منطقه و جهان در حوزه‌های مختلف اشاره دارند. اندیشمندان غربی و امریکایی معتقدند اگر قرار باشد به ایران تسلط داشته باشند یکی از راه‌ها این است که مردم را از خط روحانیت جدا نگه دارد و این سخنان از حمایت مردم از میرزای شیرازی در تحریم تنباکو نشئت می‌گرفت. همچنین استعمارگران در زمان ناصرالدین شاه خواستند تا بزرگانی همچون امیرکبیر بروند و افراد سرسپرده زمام امور را در دست گیرند. در نهایت بزرگی همچون امام راحل در سال 42 در مقابل استعمارگران ایستادند و فرمایش ایشان که فرمودند: «سربازان من در گهواره‌ها هستند» در سال 57 به ثمر نشست.


بیشتر بخوانید:


مردم ما ضدیت با اسلام، تضاد با مفاهیم دینی، قرآنی و اخلاقی را نمی‌پذیرفتند و از این موارد هم که بگذریم برای مردم پذیرفتنی نبود پرچم کشور دیگری بالاتر از کشور ما باشد و در طول تاریخ سراغ نداریم ایران مستعمره کشور دیگری باشد. عدم حضور محمدرضاشاه پهلوی در اجلاس سران کشورها در کنفرانس تهران لکه ننگی است. رفتارهای غیراخلاقی رژیم پهلوی باعث شده بود که مردم استقلال‌طلب وضعیت را برنتابند و خواستار انقلاب به رهبری امام راحل و پشتوانه روحانیت باشند.

ایکنا ـ نقش نیروی هوایی در استقبال از امام چه بود و دیدار همافران با ایشان چه خط‌مشی را در طول 44 سال برای این مجموعه مشخص کرد؟

ارتش دارای بدنه و رأس است که غالب فرماندهان آموزش‌دیده غرب و امریکا بودند و اگر قرار بود فردی در رأس فرماندهی قرار گیرد باید با مستشاران امریکایی در ایران مشورت شده و صلاحدید آنان لحاظ می‌شد تا بدانند فرد در نظر گرفته شده در راستای منافع آنان هست یا خیر. در کنار فرماندهان در رأس، بدنه ارتش که متشکل از نیروهای اخلاقی بود در دامان مادرانی تربیت شده بودند که از کودکی در روضه‌های محرم و صفر شرکت کرده و پای جلسات قرآن می‌نشستند. با وجود اینکه سیستم نظامی آن دوران اتصال بین بدنه ارتش با مساجد و روحانیت را نمی‌پذیرفت، اما پرسنل ارتش به مبانی دینی بسیار معتقد بودند و نمونه آن را در اقامه نماز شهید بابایی در دفتر یکی از فرماندهان امریکایی در آن کشور شاهد هستیم.

گفتگو با امیر محمد صادقیان

سیستم آموزشی آن روز بر پایه هویت غربی بود و اغلب آموزش‌ها فرهنگی، تسلیحاتی و نظامی بود. اساتید امریکایی در ایران نیروهای ما را برای تفکر امریکایی و نه صرفاً آموزش زبان انگلیسی تربیت می‌کردند، اما نیروهای ارتشی از بدنه قرآن، روحانیت، بزرگانی همچون شهید اردستانی، بابایی، ستاری و ... جدا نبودند. بدنه ارتش در زمان پهلوی دوم جدی از دین نبود. اگر بخواهیم فقط به روز 19 بهمن اشاره کنیم، قطعاً حق مطلب ادا نمی‌شود. مردم باید بدانند ارتشی که برای سرکوب ملت آمده بود، از این کار صرف نظر کرد و به فرمان حضرت امام(ره) از پادگان‌ها فرار کردند. اگر نیروی آموزش‌دیده غرب قرار بود جلوی مردم بایستد کشتارها به وجود می‌آمد. اهدای گل از سوی مردم به ارتشی‌ها نشان از عدم تمایل رویارویی نیروهای ارتشی با مردم دارد.

ارتباط بسیاری از ارتشی‌ها همچون شهید ستاری، شهید صیادشیرازی و ... در نیروهای مختلف با بزرگان انقلاب همچون شهید بهشتی، حضرت آقا و ... باعث شده بود که دسته‌های انقلابی در بدنه ارتش تشکیل شود و این اتفاق قبل از بهمن 57 رخ داده بود. روز ورود حضرت امام به میهن در 12 بهمن سال 57 روزی است که هنوز حکومت پهلوی حاکم است و بختیار ایران را جزیره ثبات معرفی می‌کند و به عنوان اختیاردار کشور رجزخوانی‌های بسیار مبتنی بر بستن فرودگاه‌ها کرد. در دوازدهمین روز از بهمن حضرت امام(ره) با هواپیمای ایرفرانس فرانسوی پاریس را به مقصد تهران ترک کرد. پروازهایی که وارد هر کشور می‌شوند باید با رادارهای ورودی هماهنگ باشند، خلبان پرواز فرانسوی در مرز ترکیه با رادار پدافندی تبریز تماس می‌گیرد و ستوان افروز آن زمان و سرهنگ بازنشسته امروز به خلبان اعلام می‌کند از طرف من و مردم ایران به امام خوشامد بگویید. در خاطرات همراهان حضرت امام آمده است که با شنیدن این جمله آرامش عجیبی بین ما همراهان حاکم شد.

در 19 بهمن همان سال جمعی از افسران، همافران و درجه‌داران نیروی هوایی و پدافند با لباس فرم و کارت شناسایی محضر آن حضرت شرفیاب شده و ادای احترام نظامی کرده و با اقدام تصمیم می‌گیرند ستون فقرات ارتش و نظام شاهنشاهی را فلج کنند. از این تاریخ به بعد خط حرکتی مشخص شده و عمود خیمه پهلوی در چنین روزی درهم شکست. در این روز مجموعه ارتش از طاغوت جدا شده و برای تبدیل شدن به یاقوت و حبل‌المتین مسیری جدید منطبق با آموزه‌های دینی و قرآنی را ترسیم کردند. همچنین در روز 20 بهمن نیز جمعی از دانشجویان پدافندی دانشگاه نیروی هوایی مشغول تماشای اتفاقات روز 19 بهمن بودند که گاردی‌های آن روز تلویزیون را خاموش کرده و با دانشجویان درگیر می‌شوند. مردم نیز به کمک دانشجویان می‌آیند و در خیابان پیروزی تهران برای نجات جان نیروهای پدافندی نیروی هوایی با نیروهای گارد مستقر درگیر می‌شوند. بدین سبب کار و اختیار از دست نیروهای گارد شاهنشاهی خارج می‌شود. در روز 21 بهمن فرمان بی‌طرفی ارتش برای حمله به مردم صادر شد و لذت پیروزی در ذائقه مردم نشست.

از زمان پیروزی انقلاب تاکنون نیز ارتش همواره پای کار بوده است و بر اساس اصل 143 قانون اساسی حفظ تمامیت ارضی، استقلال و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را اولویت کاری دانسته و با تمام وجود از آن نگهداری می‌کند. در همان سال‌های ابتدایی انقلاب که سپاه و بسیج در حال سازماندهی بودند ارتش با رهبری امام راحل و هماهنگی با شهید چمران، وزیر دفاع آن زمان در اتفاقات کردستان، بلوچستان، گنبد، ترکمن‌صحرا و ... نقش بسیار پررنگ و اثرگذار دارد. در دوران دفاع مقدس نیز ارتش بسیار خوش درخشید و با تقدیم 48 هزار  شهید برگ زرینی بر افتخارات خود افزود و قریب به 1400 شهید متعلق به استان مرکزی است که تعدادی از شهدا همچون وطن‌پور، ملکی، جودکی، زارع نعمتی و بربری از بزرگان ارتش متعلق به این استان‌ هستند. در شرایط فعلی مهم‌ترین مأموریت ارتش بازسازی نیروها و رسیدن به تجهیزات نوین برای بازدارندگی است.

ایران دیروز که کشورها حتی از دادن سیم‌خاردار به او خودداری می‌کردند، امروز پیشرفته‌ترین پهپادهای نظامی، سامانه‌های راداری و سایت‌های موشکی را در اختیار دارد. آن زمان باور داشتیم که باورهایمان را خواهیم ساخت و با خودباوری آرزوهایمان به واقعیت تبدیل شده است. امروز ناوگروه 86 نیروی دریایی راهبردی ارتش وارد آب‌های آزاد شده و در اقیانوس اطلس دریانوردی می‌کند. در نیروی زمینی نیز دارای تجهیزات به‌روز مخصوص نبردهای سخت هستیم. در شرایط فعلی با تکیه بر نیروهای جوان و با استعداد از تجهیزات به‌روز و بومی برخورداریم که همگی به برکت انقلاب محقق شده است و برای نیروهای مسلح تحریم دشمنان نعمت بود و فرصت‌های بسیار ناب خودکفایی را در اختیار ما قرار دارد.

گفتگو با امیر محمد صادقیان

مطابق با اصل 147 در زمان صلح ارتش در کنار عمل به وظایف و مأموریت‌های اصلی موظف به حمایت از دولت و مردم است. مقام معظم رهبری چندی پیش ارتش را به نگهبان قلعه توصیف فرمودند و ما مکلف به حفظ قلعه هستیم. اگر اذعان می‌داریم ارتش فدای ملت یعنی همینکه با تمام قوا در عرصه‌های مختلف پابه‌کار و حاضر است همچون شهید امیرقاسم جلیلوند جان خود را در حوزه سلامت تقدیم مردم کند. انتظاری که مردم از ارتش داشتن ابهت کاری است و دوستان ما آموزش می‌بینند که حتی برای بستن بند پوتین خم نشوند و پای خود را بالا بیاورند؛ چراکه کمر ارتشی نباید خم شود، اما وقتی شاهدیم سرهنگ ارتشی کمر خود را خم می‌کند تا پیرمرد یا پیرزن گرفتار در سیلاب از آن به عنوان پله برای نشستن در خودرو استفاده کند معنای واقعی «أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ ۖ » را درک می‌کنیم. دشمن با تمام توان آمده است تا دستاوردهای نظام نه در طول 43 سال، بلکه از سال‌ها قبل از پیروزی انقلاب را مورد هجمه قرار دهد.

ایکنا ـ نقش پدافند هوایی در تحقق جهاد تبیین چیست؟

برای تحقق این فرمایش رهبری باید به گذشته، حال و آینده پرداخت. متأسفانه دشمن در فضای مجازی گذشته انقلاب را زیر سؤال می‌برد. گذشته انقلاب به دوران پرافتخار نیروهای مسلح و مردم در دوران دفاع مقدس بازمی‌گردد. در طول 2500 سال بخشی از ایران به واسطه جنگ از ایران جدا شده است و تنها جنگی که به تحقیق یک وجب از کشور جدا نشده است همین دفاع مقدس است؛ بیش از 360 هزار شهید دادیم که ذره‌ای از خاک ایران جدا نشود. دشمن افتخارات ما را هدف گرفته و تفسیر به رأی می‌کند و ما در حوزه جهاد تبیین مکلف به بازگو کردن هستیم. دفاع مقدس، دفاعی علمی بود ارتش در یک سال اخیر تمام عملیات‌ها که با حضور نیروهای مسلح اعم از ارتش، بسیج، سپاه، نیروی انتظامی و جهادسازندگی انجام شده را مورد بررسی قرار داده است و علمی بودن عملیات‌ها را به اثبات رسانده است. قبول داریم که در دهه 50 بنا بر تغییرات قیمت نفت پول گزافی وارد کشور و بدین سبب تسلیحات نظامی بسیار نیز خریداری شد، اما چرایی ورود تجهیزات به کشور و نحوه تصمیم‌گیری برای استفاده مهم است. تجهیزات برای استقلال خریداری شد یا اینکه ما ژاندارم منطقه برای حفظ منافع غربی‌ها و امریکا باشیم؟ این دلایل باید بررسی شود و واقعیت‌ها را بازگو کرد.

همچنین شرایط حال نیز باید بازگو شود. دشمن اگر بداند و لحظه‌ای فکر کند که می‌تواند به ایران حمله کند قطعاً این کار را انجام خواهد داد. نظام اسلامی ایران به همت فرماندهان نیروی مسلح ایران همچون شهید سلیمانی به هیمنه و پیکر دشمنان آسیب زده است و آنان برای جبران ناکامی‌های خود دست به هر کاری می‌زند. جوامع استکباری و رژیم صهیونیستی در جنگ شش روزه برخی از کشورهای عربی را به خاک و خون کشیدند، اما ما هیمنه رژیم صهیونیستی را مضمحل کرده‌ایم و این اتفاقات باید بازگو شود. ارتش و تمام نیروهای مسلح برای آینده ایران اسلامی براساس گام دوم انقلاب برنامه دارند و برهمین اساس بخش عمده‌ای از فعالیت‌های خود را به تربیت نیروی انسانی متعهد و متخصص اختصاص داده است.

گفتگو با امیر محمد صادقیان در ایکنای استان مرکزی

در بخش تجهیزاتی نیز باید به سمت بازدارندگی حرکت کنیم. هر سامانه و تجهیزاتی که ساخته می‌شود بومی است و می‌شود به دنیا معرفی کرد. البته در این مسیر نیز شهدایی همچون قدبیگی را تقدیم کرده‌ایم. ارتش به معنای واقعی کلمه برای رسیدن به قدرت بازدارندگی از هیچ تلاشی کوتاهی نکرده و نخواهد کرد. فرامین حضرت آقا برای مجموعه نیروهای مسلح فرمان است و برای این فرمان باید تدبیر کرده و برنامه اجرایی داشته باشیم.

ایکنا ـ مأموریت اصلی پدافند هوایی چیست؟

نقش پدافند هوایی دشمن‌شناسی به موقع حتی کیلومترها خارج از مرزها و اخطار به محض نزدیک شدن به مرزها است. دشمن باید بداند که اگر وارد شود هیچ برگشتی برایش متصور نیست. نقش پدافند نیروهای مسلح و ارتش رسیدن به سرمنزل مقصود و حفظ ارزش‌های اسلامی و انقلابی است و نگاه ویژه ما به جوانانی است که قرار است در آینده به جمع ما اضافه شوند. ایران در 8 سال دفاع مقدس جزو معدود کشورهایی بود که هیچ‌گاه پروازهای آن تعطیل نشد و زندگی مردم در جریان بود و تمام این اتفاقات به واسطه حضور عده‌ای جان برکف رقم خورد.

ایکنا ـ کلام آخر...

جوانان و نوجوانان پای صحبت‌های یادگاران انقلاب و دفاع مقدس بنشینند. هنرمندان به سینمایی دفاع مقدس بیشتر توجه کنند. به نظرم 2800 روز نبرد می‌تواند هر روز یک سناریو باشد. تمام اتفاقات به یمن همراهی خانواده‌های نیروهای مسلح اتفاق افتاد. همان خانواده‌ای که تمام ناملایمات و سختی‌ها را به جان خریدند تا اقتدار ایران اسلامی ماندگار بماند.

انتهای پیام
captcha