جایگاه طب ایرانی در عرصه بین‌الملل طی 5 سال آینده
کد خبر: 4118532
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۳

جایگاه طب ایرانی در عرصه بین‌الملل طی 5 سال آینده

استادیار دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه ایران رتبه چهارم جهان را در حیطه طب مکمل و جایگزین دارد، گفت: طی پنج تا 10 سال آینده طب ایرانی در عرصه بین‌المللی به مرجعیت علمی تبدیل می‌شود.

طب ایرانی 5 سال دیگر کجاست؟

به گزارش خبرنگار ایکنا، روجا رحیمی، رودابه بهرام سلطانی و محمدحسن فرزایی سه عضو هیئت علمی داروسازی سنتی، براساس اعلام پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در لیست پژوهشگران پراستناد یک درصد برتر جهان قرار گرفتند.

این توجه بین‌المللی در کنار افزایش دانشکده‌‌های طب ایرانی و افزایش پزشکانی که پس از گذراندن دوره عمومی پزشکی به سراغ آموختن آکادمیک طب ایرانی می‌روند و نیز استقبال مردم از روش‌های درمان طب ایرانی نشان دهنده شروع دوره جدیدی در توجه به طب سنتی و تلاش برای بیان به روز و علمی نحوه اصول و مبانی این طب مکمل است.

در همین خصوص روجا رحیمی، عضو هیئت‌علمی و استادیار دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با ایکنا به تشریح تحولات طب ایرانی و چشم‌انداز آینده آن پرداخت.

ایکنا ـ شما به همراه دو نفر از اعضای هیئت علمی داروسازی سنتی در لیست پژوهشگران پراستناد یک درصد برتر جهان قرار گرفتید، آیا این به معنای معرفی طب ایرانی به جهان است؟

بله؛ دلیل ورود طب سنتی به جامعه آکادمیک کشور این بود که بستری برای تولید شواهد علمی در خصوص آنچه که در طب ایرانی ادعا شده فراهم شود. در سال‌های اخیر تلاش‌های خوبی در این راستا انجام گرفته است و اگر به سایت سایمگو (SCImago) که یک سایت بین‌المللی است و هر سال در حیطه‌های مختلف علوم کشورهای دنیا را رتبه‌بندی می‌کند، نگاه کنیم می‌بینیم در حیطه طب مکمل و جایگزین ایران رتبه چهارم جهان را به خود اختصاص داده است.

در حالی که قبل از ورود طب ایرانی به جامعه آکادمیک، رتبه ایران در این مورد دهم تا سیزدهم بود و این نشان می‌دهد طب ایرانی در تولید منابع و شواهد در حیطه تخصصی خود گام‌های مؤثری برداشته است.

ایران در رتبه چهارم بعد از چین، هند و آمریکا قرار دارد و این کشورها سال‌هاست که در حیطه طب مکمل سرمایه‌گذاری زیادی کرده‌اند و اگرچه مدت زمان زیادی از ورود طب ایرانی به جامعه آکادمیک نمی‌گذرد، ولی توانسته‌ایم در این حوزه اتفاق بزرگی را رقم بزنیم.

و شاهد این هستیم مؤسسه ISI که هر ساله دانشمندان برتر جهان را مشخص می‌‌کند، سه نفر از اعضای هیئت علمی دانشکده‌های طب ایرانی را جزو دانشمندان برتر یک درصد جهان قرار داده است.

ایکنا ـ شاهد برخی بدبینی‌ها به طب ایرانی هستیم، ریشه این بدبینی کجاست؟  

شاید دلیل بدبینی مردم نسبت به طب ایرانی به دلیل وجود افرادی باشد که در جامعه به اسم طب سنتی فعالیت می‌کنند ولی به علت اینکه از تخصص کافی برخوردار نیستند، گاهاً جان و سلامت مردم را به خطر می‌اندازند.

در جامعه آکادمیک طب ایرانی، پزشکانی داریم که در مرحله اول دانش آموخته پزشکی نوین هستند و بعد تخصص طب سنتی را گرفته‌اند و این باعث شده است که با تلفیق این دو دانش به طبابت بیماران بپردازند و در نتیجه می‌توانیم با قطعیت به مردم بگوییم که اگر از خدماتی که توسط این متخصصان ارائه می‌شود استفاده کنند، جان و سلامت آنها تضمین است.

در بسیاری از بیماری‌ها به خصوص بیماری‌های مزمن نیز جواب‌های خوبی از طب ایرانی گرفته شده کما اینکه مطالعاتی که انجام شده نشانگر این است که درمان‌های طب ایرانی از دیدگاه علمی مفید و مؤثر است.

ایکنا ـ چند سال طول می‌کشد که بتوانیم طب ایرانی را با قدرت به دنیا معرفی کنیم؟

هدف ما مرجعیت طب ایرانی در عرصه بین‌المللی است و در این عرصه گام‌های خوبی برداشته شده و می‌توانیم این امید را داشته باشیم که طی پنج تا 10 سال آینده مرجعیت علمی برای طب ایرانی کسب شود.

انتهای پیام
captcha