آغاز رقابت‌ها در مرحله نهایی بخش معارفی مسابقات سراسری قرآن اوقاف در قم
کد خبر: 4117733
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۱

آغاز رقابت‌ها در مرحله نهایی بخش معارفی مسابقات سراسری قرآن اوقاف در قم

مراسم افتتاحیه چهل‌وپنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن در بخش معارف، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه با حضور ۷۴ شرکت‌کننده برای اولین بار به میزبانی استان قم برگزار شد.

مرحله معارفی چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در قمبه گزارش ایکنا از قم، مراسم افتتاحیه مرحله نهایی بخش معارفی چهل‌وپنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در رشته‌های معارف، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه برای اولین بار به میزبانی استان قم، امروز هشتم بهمن‌ماه در مجتمع امامزاده سیدعلی(ع) برگزار شد.

در ابتدای این مراسم که با حضور آ‌یت‌الله فقیهی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، حجت‌الاسلام والمسلمین فاضل، رئیس حوزه علمیه خواهران، حمید مجیدی‌مهر، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و دبیر ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن، ابوالقاسم مقیمی، معاون استاندار قم، سیدمحمود میرفیضی، فرمانده انتظامی استان قم، حجت‌الاسلام والمسلمین اسکندری، مدیرکل اوقاف و امور خیریه قم و ۷۴ برگزیده و راه‌یافته به مرحله نهایی بخش معارفی چهل و پنجمین دوره مسابقات قرآن برگزار شد، آیاتی از قرآن کریم توسط حمیدرضا احمدی‌وفا، قاری بین‌المللی کشورمان تلاوت شد.

مرکز نشر پیام‌های ناب محمدی به جوانان اروپایی راه‌اندازی شود

در ابتدای این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین اسکندری، مدیرکل اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان قم ضمن عرض خیرمقدم به میهمانان حاضر در مراسم بیان کرد: پیش از انقلاب معنای دین در جوامع بشری بی‌ارزش و به‌مثابه افیون جامعه تلقی می‌شد، اما از بین بردن نگاه‌های بی‌ارزش جوامع بشری به دین یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی است که تاکنون به آن توجه نشده‌ است.

حجت‌الاسلام والمسلمین اسکندری، مدیرکل اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی اثبات کرد دین می‌تواند جامعه جهانی را اداره کند، افزود: انقلاب اسلامی ایران مفاهیم قرآن و نهج‌البلاغه را در جوامع بشری متجلی کرد و بر هرگونه شعار‌های بی‌ارزش علیه دین خط بطلان کشید.

اسکندری با بیان اینکه دین باعث تحرک، جهش و پیشرفت جامعه می‌شود، تصریح کرد: دشمنان انقلاب تلاش کردند تا داعش را به صحنه آورند تا دین را در اذهان عمومی بدنام و تروریست تلقی کنند و پس از ناکامی‌های مختلف شروع به اهانت به مقدسات دینی مسلمانان کردند؛ اهانت به مقدسات دینی نشان از قدرت دشمنان نیست بلکه نمایانگر دستان خالی آنان است و می‌خواهند این معنا را از ریشه بخشکانند اما ناکام می‌مانند.

وی با بیان اینکه سرچشمه دین و قرآن باید جامعه قرآنی کشورمان باشد، اظهار کرد: باید پیام‌های ناب محمدی، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه برای جوانان اروپا مخابره شود و به گوش جهانیان برسد تا زمینه برای ظهور مهدی موعود(عج) فراهم شود، این امر نیازمند راه‌اندازی یک مرکز بین‌المللی و برنامه‌ریزی مدون است.

در ادامه، پیام ویدئویی آیت‌الله جوادی‌آملی به چهل‌وپنجمین دوره مسابقات قرآن کریم در بخش معارفی برای حضار در این مراسم پخش شد.

کم‌توجهی به معارف نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه

در بخش دیگری از این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد نقیب، رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم بیان کرد: اهمیت هر علمی به اهمیت موضوع آن است و طبیعتا اهمیت این مسابقات به علت قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه است که توجه به مفاهیم آن در این دوره از مسابقات اقدام ارزنده‌ای از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه است؛ تاکنون به منابعی مانند نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه که باید مفاهیم قرآن را بیشتر در این کتب درک کنیم کمتر توجه شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد نقیب، رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم

نقیب با اشاره به آیه 82 سوره نساء که می‌فرماید: «أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَلَوْ كَانَ مِنْ عِنْدِ غَيْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فِيهِ اخْتِلَافًا كَثِيرًا»، اظهار کرد: از این آیه استنباط می‌شود، از آنجا که قرآن کریم «من عندالله» است هیچ اختلافی در آن وجود ندارد، لذا چرا در آن تدبر نمی‌کنید؟ این استدلال اگرچه درون دینی و نقلی است، اما یک دلیل عقلی است؛ به فرموده خداوند، اگر در قرآن تدبر نکنید معلوم است در دل‌های شما قفل‌هایی وجود دارد و راه گشایش این قفل‌ها، تدبر در قرآن است.

نقیب تصریح کرد: پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمود: «مَن أرادَ عِلمَ الأوَّلينَ و الآخِرينَ فَلْيُثَوِّرِ القرآنَ؛ هر كه خواهان علم پيشينيان و آيندگان، از اول تا به آخر دنياست، در قرآن كند و كاو كند.» منظور از کند و کاو در قرآن کریم همان تدبر در قرآن است، یعنی ما مانند یک کشاورز که زمین خود شخم می‌زند باید در قرآن کریم کند و کاو و مفاهیم آن را استخراج کنیم.

وی بیان کرد: در خطبه ۱۷۶ نهج‌البلاغه‌ آمده‌ است: «روز قیامت یک منادی ندا می‌دهد هر کسی هرچه کشت کرده‌ است باید جوابگو باشد مگر کسی که در زمین قرآن کشت کرده باشد»، با استناد به این خطبه باید گفت بنابراین حارث و کشاورز قرآن باشید تا به ثمر برسد. جامعه قرآنی بالاترین افتخار را دارند که حارث قرآن هستند.

مسئولیت آسان‌سازی مفاهیم قرآن برعهده جامعه قرآنی است

وی با اشاره به کاربردی‌سازی مفاهیم قرآن کریم گفت: قرآن باید در زندگی ما قرار بگیرد و این مسئولیت برعهده جامعه قرآنی به‌ویژه فعالان حوزه تفسیر قرآن کریم است که باید این مفاهیم را استخراج و آسان‌سازی کرده و در دسترس عموم قرار بدهند.

نقیب یادآور شد: باید تلاش کنیم تا درصد بیشتری از مردم با مسابقات قرآنی درگیر شوند و مفاهیم این مسابقات در زندگی مردم قرار بگیرد و عموم مردم باید با قرآن کریم سروکار داشته‌ باشند و اگر این به امر رسیدیم، یعنی گام بلندی را در عرصه قرآنی برداشتیم.

همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی برگزار می‌شود

وی با بیان اینکه همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی پس از پایان اختتامیه مسابقات سراسری قرآن کریم برگزار خواهد شد، افزود: استخراج علوم انسانی قرآن‌بنیان یکی از اقدامات دانشگاه علوم و معارف قرآن در عرصه پژوهش‌های قرآنی است. در حال حاضر مفاهیم علوم انسانی دانشگاه‌ها برگرفته از مفاهیم غربی است، در حالی که این علوم باید مفاهیم خود را از قرآن بگیرد.

نقیب با اشاره به روش استخراج علوم انسانی قرآن‌بنیان گفت: همه ما مدعی هستیم که قرآن تبیان کل شیء است و برای اینکه علوم انسانی بتواند مفاهیم خود را از قرآن بگیرد باید در ابتدا با روش‌های استحراج مفاهیم قرآنی آشنا شویم که در این زمینه دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم ورود جدی داشته است.

استخراج نظامات قرآنی را در عرصه پژوهش‌های قرآنی دنبال کنیم

وی با اشاره به اینکه در عرصه پژوهش‌های قرآنی به دنبال استخراج نظامات قرآنی هستیم، ادامه داد: نظام اسلامی تشکیل شده است تا به جامعه مهدوی برسد و برای رسیدن به جامعه مهدوی نیازمند آموزه‌هایی درباره نظام خانواده، تربیتی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی مبتنی بر آموزه‌های قرآنی هستیم برای رسیدن به این امر باید همان فرموده پیامبر گرامی اسلام(ص) را که به‌معنای زیر و رو کردن قرآن است، پیاده‌سازی کنیم.

نقیب اظهار کرد: تمدن‌سازی بارها مورد تأکید مقام معظم رهبری قرار گرفته است و این تمدن‌سازی باید از قرآن استخراج شود تا ما را به حکومت مهدوی برساند، بنابراین اگر پژوهش‌های قرآنی به‌صورت متمرکز انجام شود، جامعه مهدوی محقق می‌شود و اگر مفاهیم و پژوهش‌های متفرق قرآنی در یک مرکز جمع نشود و هم‌افزایی میان دستگاه‌های متولی شکل نگیرد به این هدف نمی‌رسیم.

وی گفت: قرآن حرکت تاریخ را دورانی یا فنری(رفت و برگشت) نمی‌داند بلکه آن را حرکت مستقیم به سمت خدا می‌داند و خداوند در آیه 105 سوره انبیا می‌فرماید: «وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ؛ و در حقيقت در زبور پس از تورات نوشتيم كه زمين را بندگان شايسته ما به ارث خواهند برد.»

اجرای گروه هم‌سرایی و تواشیح «انوارالهدی» قم از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

گروه هم‌سرایی و تواشیح «انوارالهدی» قم

زمان برگزاری آزمون کتبی بخش معارفی مسابقات سراسری قرآن کریم

یادآور می‌شود، آزمون کتبی بخش معارفی چهل‌وپنجمین دوره مسابقات قرآن اوقاف در تمامی رشته‌ها در دو بخش خانم‌ها و آقایان امروز، هشتم بهمن‌ماه از ساعت 15 در مجتمع امامزاده سیدعلی(ع) برگزار می‌شود.

روز نهم بهمن‌ماه مسابقات در بخش بانوان در تمامی رشته‌ها از ساعت ۸ تا ۱۲ دنبال می‌شود و در بخش آقایان نیز از ساعت ۸ تا ۱۲ روز ۱۱ بهمن‌ماه شاهد رقابت شرکت‌کنندگان هستیم. همچنین مراسم اختتامیه این مسابقات نیز روز ۱۱ بهمن‌ماه از ساعت ۹ تا ۱۱ با سخنرانی نقیب، رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآنی برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha