رسالت رسانه رصدی، تصویرسازی رسانه‌ای است
کد خبر: 4116828
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۴

رسالت رسانه رصدی، تصویرسازی رسانه‌ای است

کارشناس برنامه‌ریزی رسانه‌ای تبلیغات اسلامی استان اردبیل کارکرد اصلی رسانه رصدی را تصویرسازی رسانه‌ای عنوان کرد و گفت: رسانه به معنای نوین، کار بر روی اندیشه‌هاست.

علی دژبانیعلی دژبانی، کارشناس برنامه‌ریزی رسانه‌ای تبلیغات اسلامی استان اردبیل، در گفتگو با ایکنا از اردبیل، با اشاره به اهمیت و کارکرد رسانه در آگاهی بخشی به اقشار مختلف جامعه اظهار کرد: در مفهوم جدید رسانه (رسانه رصدی یا  پیشینی  یا اندیشه‌ای) برای تصویرسازی رسانه‌ای اثر بخش با هدف  زمینه‌سازی ذهنی و هدایت افکار عمومی جامعه  با ارائه تصویر یا روایت اول از پدیده‌ها یا رخدادهای قابل پیش‌بینی به انسان اندیشمند، اندیشه‌ساز، اندیشه‌ورز، جریان‌ساز و گفتمان‌ساز نیاز داریم، لذا کار رسانه به معنای نوین کار بر روی اندیشه‌هاست.

کارشناس برنامه‌ریزی رسانه‌ای تبلیغات اسلامی استان اردبیل افزود: کار رسانه  چه به مفهوم کلاسیک «مس مدیا» یعنی وسایل ارتباط جمعی گروهی یا رسانه‌های جمعی یا رسانه‌های دیداری و شنیداری شامل؛ رادیو، تلویزیون، مطبوعات و... چه به معنای نوین «سوشال مدیا» یعنی همان کانال‌ها، گروه‌ها، شبکه‌ها و رسانه‌های مجازی و نوین اجتماعی اطلاع‌رسانی، آموزش، خبر‌رسانی و آگاه سازی افکار عمومی جامعه است.

وی گفت: رسانه کارکرد سنتی یا خبری یا پسینی خود را در عصر انفجار اطلاعات  با پیچیدگی‌های خاص خود از دست داده، در عصر نوین الکترونیک و شهروند هزاره سوم یا شهروند دیجیتال، هر شهروند یک رسانه یا مدیا محسوب می شود و این شهروند دیجیتال، کارکرد سنتی رسانه یعنی کار اطلاع رسانی، روابط عمومی و انتشار خبر یا رخداد را انجام می‌دهد و هر شهروند می‌تواند یک رخداد را بعد از واقعه روایت و اطلاع رسانی کند و این بدان معناست که شهروند دیجیتال امروز نقش رسانه پسینی را ایفا می‌کند.

دژبانی خاطر نشان کرد: هنر یک رسانه به عنوان یک ابزار نوین در عصر اطلاعات و ارتباطات  آینده نگری، آینده پژوهی، پیش بینی، رصد، دیده‌بانی، مطالعه وتحلیل  پدیده های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی با استفاده از متدلوژی علمی، گوش دادن هوشمندانه به نبض جامعه و ادراک ضربان آن، تصویرسازی رسانه ای یا زمینه سازی و آماده سازی ذهنی افراد جامعه قبل از یک رخداد اجتماعی یا سیاسی، گفتمان‌سازی، جریان سازی ونهایتا ارائه راهکار های مفید و سازنده در راستای حل پدید ها، مسائل و معضلات فرهنگی و اجتماعی است.

کارشناس رسانه تبلیغات اسلامی استان اردبیل گفت: افراد روشنفکر و اندیشمند جامعه (انتلکتوال‌ها) یعنی فعالان و کنشگران رسانه‌ای، جامعه‌شناسان، اندیشمندان، ژورنالیست‌ها (روزنامه‌نگاران)، پژوهشگران، داستان سرایان و رمان نویسان، ادیبان، متفکران و فیلسوفان، نویسندگان، آینده پژوهان و سایر افرادی که به جامعه خود می‌اندیشند، دردها و مشکلات جامعه دغدغه فکری و ذهنی آنان است، لذا دغدغه مسائل، مشکلات، چالش‌ها و موضوعات مربوط به  حوزه انسان را دارند و به منافع اجتماعی می‌اندیشند تا منافع فردی و قدرت تشخیص درست منافع اجتماعی جامعه خودشان را دارند.

وی بیان کرد: تصویرسازی رسانه ای و آماده سازی اذهان مخاطبین و اعضای جامعه قبل از یک رخداد اجتماعی یا سیاسی کارکرد  و رسالت رسانه نوین، اندیشه ساز، رصدی و جریان ساز است.

دژبانی عنوان کرد: رسانه‌ها، آژانس‌های خبری، شرکت‌ها و کمپانی‌های خبری مهم جهان فقط به عنوان یک منبع خبری و اطلاع رسانی نیستند بلکه اندیشکده ها، موسسات مطالعاتی و پژوهشکده‌هایی هستند که هدایت افکار جهانی را به دست گرفته و با تصویر سازی رسانه‌ای نبض فکری، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مردمان جهان را در اختیار خود دارند و با زمینه‌سازی ها و آماده سازی های ذهنی مخاطبین در کشور های مختلف جهان اهداف و برنامه‌های فرهنگی و سیاسی خود را دیکته می‌کنند.

انتهای پیام
captcha