شکوفایی خلاقیت‌های معنوی در طرح «مسجد، مدرسه، منزل»
کد خبر: 4115267
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰

شکوفایی خلاقیت‌های معنوی در طرح «مسجد، مدرسه، منزل»

سرپرست ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان‌جنوبی گفت: امیدواریم با اجرای طرح «مسجد، مدرسه، منزل» از فضای مسجد برای شکوفایی خلاقیت معنوی نوجوانان و جوانان و مخافطت آنان در برابر آلودگی‌های اخلاقی بهره بگیریم.

حجت الاسلام علی محقی، سرپرست ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان‌جنوبیحجت‌الاسلام علی محقی، سرپرست ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی گفت: طرح «مسجد، مدرسه، منزل» با همکاری کانون‌های فرهنگی هنری مساجد و با حمایت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در هفت مسجد شهرستان بیرجند برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه همچنین در این طرح آموزش و پرورش، مرکز رسیدگی به امور مساجد، حوزه علمیه، سازمان تبلیغات اسلامی و بسیج محلات مشارکت دارند، با اشاره به ضرورت و اهمیت برگزاری این طرح، افزود: مدرسه، مسجد و خانواده در فضای فعلی سه عنصر رشد و تکامل انسان هستند که در رشد استعدادها و تربیت نسل نوجوان و جوان از اهمیت بسزایی برخوردارند.

سرپرست ستاد کانون‌های مساجد خراسان‌جنوبی ادامه داد: جوانان و نوجوانان در یک جامعه اسلامی باید نگرش مثبتی نسبت به اماکن مقدسه از جمله مساجد داشته باشند و باید تداعی‌کننده خاطرات زیبا و احساسات خوب باشند که این امر با برنامه‌های جذاب محقق خواهد شد.

محقی با بیان اينکه اگر به این عوامل توجه کنیم به سمت حل آسیب‌های اجتماعی خواهیم رفت، ادامه داد: همگرایی و هم‌افزایی مناسب و شایسته نهادهایی که متولی تربیت هستند، می‌تواند نقش مهمی در اثربخشی فعالیت‌ها برای مخاطبان داشته باشد.

وی تصریح کرد: کانون‌های فرهنگی هنری مسجد با محوریت امام جماعت و همراهی و همکاری مراکز آموزش و تربیتی محله به‌ویژه مدارس همجوار و پیرامون مساجد می‌توانند با شبکه‌سازی و جریان‌سازی و استفاده از ظرفیت‌های مردمی و فعالان فرهنگی و اجتماعی محله گامی مؤثر برای کاهش آسیب‌های اجتماعی و جذب جوانان و نوجوانان به مساجد بردارند.

محقی بیان کرد: بر این اساس دانش‌آموزان مقطع دوم ابتدایی یک روز در روزهای هفته را در مسجد نزدیک مدرسه خود حضور می‌یابند و در مدت حضور در این اماکن، برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری، ورزشی، آموزشی متناسب با سن دانش‌آموزان برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه امیدواریم خاطرات خوبی برای دانش‌آموزان تداعی شود، افزود: طرح مسجد، مدرسه، منزل در واقع زمینه‌ساز ارتباط بیشتر دانش‌‌آموزان و والدین با فضای معنوی مساجد است و در این راستا از ظرفیت‌های آموزشی، فرهنگی و هنری کانون مسجد بهره‌برداری مفید صورت خواهد پذیرفت.

سرپرست ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان‌جنوبی بیان کرد: مسجد امام هادی(ع) بلوار شعبانیه مدرسه ثامن‌الائمه(ع)، مسجد جامع صاحب‌الزمان(عج) مهرشهر مدارس دکتر غفرانی و دانش، مسجد محمد رسول‌الله(ص) مدرسه الهام خاکشور، مسجد باقرالعلوم(ع) مدرسه مرحوم خطایی، مسجد آل رسول(ص) مدرسه شاه‌پری ناصح، مسجد خاتم‌النبین(ص) مهرشهر مدارس شهیدین قاسمی و ایران، مسجد امام رضا(ع) حاجی‌آباد مدرسه شهید حاجی‌آبادی و شقایق گل‌محمدی، مجری این طرح در مرحله اول بوده و امیدواریم از فضای معنوی مسجد برای شکوفایی خلاقیت معنوی نوجوانان و جوانان و مخافطت آنان در برابر آلودگی‌های اخلاقی بهره بگیریم.

محقی یادآور شد: در واقع نسل جدید باید مساجد را به‌عنوان پناهگاهی امن برای خود بداند و در مقابل مساجد نیز به‌عنوان یک نهاد دینی و اجتماعی موجبات ارتقای سطح مهارت‌های اجتماعی را فراهم کنند.

انتهای پیام
captcha