نگاهی به عنوان‌برنامه‌های 1400 و 1401 کمیسیون تبلیغ و ترویج قرآن
کد خبر: 4115113
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۵

نگاهی به عنوان‌برنامه‌های 1400 و 1401 کمیسیون تبلیغ و ترویج قرآن

برنامه‌های کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم در شصت و سومین جلسه این کمیسیون، مورد بررسی اعضای آن قرار گرفت. برنامه‌های سال 1400 در 15 عنوان و برنامه‌های 1401 نیز در 32 عنوان‌برنامه‌ تهیه شده که اجرای آنها منوط به تخصیص بودجه از محل اعتبارات دو سال اخیر صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی خواهد بود.

کمیسیون تبلیغ و ترویجبه گزارش ایکنا، شصت و سومین جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم ۲۴ دی‌ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. از جمله دستورهای مهم این جلسه می‌توان به بررسی برنامه‌های مصوب کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم از محل اعتبارات سال‌های 1400 و 1401 صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی اشاره کرد.

این برنامه‌ها مربوط به سال‌های 1400 و 1401 است و با توجه به اختصاص نیافتن بودجه این دو سال هنوز اجرا نشده و قاعدتاً زمانی اجرایی خواهد شد که بودجه قرآنی دو سال اخیر به کمیسیون تخصیص یابد.

در جلسه اخیر کمیسیون تبلیغ و ترویج بحث چندانی بر روی برنامه‌های مصوب 1400 صورت نگرفت، چرا که این برنامه به تصویب نهایی رسیده است. بر همین اساس برنامه‌های سال 1400 مجموعاً 15 عنوان برنامه است که سه میلیارد و 250 میلیون تومان اعتبار برای آن در نظر گرفته شده است. بیشترین سهم بودجه‌ای مربوط به برنامه‌ای با عنوان «حمایت از تشکیل مرکز شتابدهنده ایده‌ها و نوآوری‌های دانش‌بنیان قرآنی» است که مقرر شده است از سوی کمیته امداد امام خمینی(ره) اجرا شود. این برنامه 500 میلیون تومان بودجه را به خود اختصاص داده است.

همچنین چهار عنوان برنامه «حمایت از تولید آثار ممتاز هم‌خوانی و تواشیح»(دو عنوان برنامه)، «برگزاری دوره‌ اعتلای بصیرت رسانه‌ای ویژه مدیران و فعالان قرآنی و خبرنگاران» و «حمایت از برگزاری جشنواره قرآنی‌شو (ویژه کودکان و نوجوانان)» نیز هر کدام با حدود 100 میلیون تومان اعتبار کمترین میزان بودجه را به خود اختصاص داده‌اند.

برنامه‌های مصوب کمیسیون توسعه‌ فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم از محل اعتبارات سال 1400 صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی به شرح زیر است؛

  • دوره‌های شبکه‌سازی و توانمند‌سازی قاریان ممتاز و مبلغ نوجوان(طرح اسوه)
  • حمایت از تولید برنامه قرآنی تلویزیون(برنامه اسراء)
  • حمایت از تولیدات رسانه‌ای ویژه جلسات خانگی با تأکید بر حفظ قرآن کریم(پویش ستاره زمین)
  • حمایت از طراحی و برگزاری دوره تربیت مبلغ قرآن کریم با تاکید بر حفظ قرآن(ویژه خواهران و برادران)
  • حمایت از تولید آثار ممتاز هم‌خوانی و تواشیح(اجرا از سوی گروه محمد رسول‌الله)
  • حمایت از تولید آثار ممتاز هم‌خوانی و تواشیح(اجرا از سوی گروه اهل البیت)
  • حمایت از گروه‌های فعال دانش‌آموزی در فضای مجازی
  • برگزاری دوره‌ اعتلای بصیرت رسانه‌ای ویژه مدیران و فعالان قرآنی و خبرنگاران
  • حمایت از برگزاری جشنواره «قرآنی شو» (ویژه کودکان و نوجوانان)
  • حمایت از تولید بسته‌های رسانه‌ای و هنری به منظور ترویج معارف نهج‌البلاغه
  • طراحی، آماده‌سازی، تصحیح و چاپ و توزیع مصحف شریف مترجم
  • حمایت از تولید برنامه تلویزیونی اسوه‌های قرآنی
  • حمایت از تشکیل مرکز شتابدهنده ایده‌ها و نوآوری‌های دانش‌بنیان قرآنی
  • حمایت از تولید نماهنگ‌های اثرگذار با محوریت مناجات‌های قرآنی
  • حمایت از چاپ و نشر آثار مکتوب با محوریت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت

بر اساس گزارش ایکنا، علاوه بر برنامه‌های سال 1400 بخشی از جلسه اخیر کمیسیون تبلیغ و ترویج به بررسی برنامه‌های سال 1401 اختصاص یافت. بررسی برنامه‌های سال 1401 کمیسیون تبلیغ و ترویج در جلسه گذشته کمیسیون (آبان‌ماه) مطرح و در آن دبیر کمیسیون تلقی بر تصویب این برنامه‌ها را داشت، اما با توجه به تأکید برخی اعضا مبنی بر تصویب نشدن این برنامه‌ها، بار دیگر در جلسه کمیسیون مطرح و در نهایت مقرر شد بررسی این برنامه‌ها در یک کمیته پنج نفره متشکل از حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، محمدعلی خواجه‌پیری، علیرضا معاف، محمد انجم‌شعاع و سیدعلی سرابی صورت بگیرد.

بر اساس آنچه در جلسه کمیسیون تبلیغ و ترویج مطرح شد، دستگاه‌های عضو این کمیسیون مجموعاً 170 عنوان برنامه به دبیرخانه ارسال کردند که 100 برنامه رأساً از سوی دبیرخانه به دلیل مغایرت با اولویت‌ها حذف شد.

70 برنامه باقی‌مانده نیز در یک کارگروه پنج نفره مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت 32 عنوان برنامه که 16 برنامه با اولویت اول و 16 برنامه با اولویت دوم است، برای تصویب نهایی به کمیسیون معرفی شده است.

در صدر این جدول برنامه‌ای با عنوان «ارتقای سامانه سمات(فاز 3)» که از سوی دبیرخانه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم اجرا می‌شود، اختصاص یافته است.

در بین برنامه‌هایی که از طریق منابع سال 1401 باید اجرایی شود، تولید انیمیشن ویژه کودک با موضوع تشویق حفظ و خوانش قرآن با یک میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار و تولید فیلم کوتاه با موضوع توسعه مفاهیم قرآنی با یک میلیارد تومان اعتبار بیشترین بودجه را به خود اختصاص داده‌اند.

مشروح برنامه‌های کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن از محل اعتبارات صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی سال 1401 به شرح زیر است. از شماره یک تا 16 اولویت اول و از شماره 16 تا 32 نیز در اولویت دوم قرار دارد.

  1. ارتقای سامانه سمات(فاز 3)
  2. اجرای دوره‌های «خبرنگاری معارفی» و.. طراحی شده (دور‌ه‌های طراحی شده در سال 1397)
  3. تهیه محتوای قرآنی و ارائه آن در قالب فیلم کوتاه و پخش در مجامع عمومی از قبیل رسانه ملی، مترو و فضای مجازی(اجرایی از سوی امور فرهنگی قوه قضائیه)
  4. برگزاری 5 دوره ارتقا و ضبط ترتیل قرآنی طلبه معمم شیعه
  5. حمایت از ایجاد و فعالیت گروه‌های فعال فضای مجازی (مسک)
  6. کتاب آموزشی واژه‌نامه قرآنی باق(ارسالی از کمیته تخصیص)
  7. حمایت از تولید محصولات چندرسانه‌ای در حوزه صحیفه سجادیه
  8. برگزاری دوره تبیین اسناد بالادستی قرآنی با تاکید بر توسعه‌ فعالیت‌های تبلیغی ترویجی قرآنی برای کارشناسان دستگاه‌های فرهنگی قرآنی(دبیرخانه کمیسیون با همکاری اتحادیه)
  9. حمایت از جریان‌سازی قرآنی در فضای مجازی
  10. حمایت از تولید هم‌خوانی‌های قرآنی
  11. تهیه محتوای قرآنی و ارائه آن در قالب انیمیشن و پخش در مجامع عمومی از قبیل رسانه ملی، مترو و فضای مجازی(اجرایی از سوی امور فرهنگی قوه قضائیه)
  12. برگزاری دوره‌های آموزشی(مجازی) ویژه قاریان و دعاخوانان ممتاز کشور
  13. حمایت از فعالیت‌های شبکه‌سازی خواهران قرآنی (بانوان قرآنی)
  14. حمایت از نظامات ترویجی و تبلیغی برای موسسات قرآنی در قالب اندیشگاهی
  15. تولید انیمیشن ویژه کودک با موضوع تشویق حفظ و خوانش قرآن(هر انیمیشن حداقل 3 دقیقه)
  16. تولید فیلم کوتاه با موضوع توسعه مفاهیم قرآنی
  17. راه‌اندازی دبیرخانه مشترک میان صاحبان ایده‌ها و نهادهای سرمایه‌گذار با هدف تجاری‌سازی
  18. تولید محصولات قرآنی جذاب مبتنی بر فناوری‌های نوین
  19. طراحی و اجرای دوره‌های آموزشی مورد نیاز ارتقای دانش و مهارت کارکنان و کارشناسان فعال در نظام فعالیت‌های تبلیغی ترویجی قرآنی(به صورت حضوری و مجازی)
  20. برگزاری نشست‌های توجیهی و کارگاه‌های آموزشی ویژه مدیران هیئات مذهبی با رویکرد افزایش برنامه‌های قرآنی
  21. هیئات مذهبی(مشترک با سازمان تبلیغات اسلامی)
  22. ترجمه آثار چندرسانه‌ای داخلی به زبان‌های دیگر (دوبله – زیرنویس- تهیه و تولید محتواهای قرآنی به زبان‌های خارجی (هماهنگی بین‌الملل)
  23. برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌‌های تجاری‌سازی و توانمندسازی تولیدکنندگان محصولات قرآنی پویش‌های قرآنی
  24. هم‌اندیشی صاحب‌نظران و فعالان هنری و قرآنی در راستای تولید متن نمایشی با مفاهم قرآنی
  25. حمایت از ایجاد و تجهیز استودیوی تخصصی آثار و محصولات صوتی و تصویری قرآنی
  26. تولید و انتشار فیلم در زمینه وقف قرآنی
  27. برگزاری محفل انس با قرآن کریم در 70 دانشگاه
  28. حمایت از رویدادهای مسئله‌محور با هدف حل مسائل واقعی و معضلات اجتماعی با رویکرد قرآنی
  29. تشکیل دبیرخانه سامانه بازنمای دستاوردهای قرآنی(سبد قرآنی)
  30. طرح‌ها و برنامه‌های کمیته شهدای قرآنی استان تهران
  31. حمایت از مرکز شتابدهنده خانه خلاق قرآنی(مرکز تعالی فعالیت‌های قرآنی)
  32. حمایت از مسابقات حفظ و قرائت مشکات

بر اساس این گزارش علاوه بر اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت که به تنهایی به عنوان مجری چهار برنامه معرفی شده، پنج مؤسسه قرآنی دیگر نیز به صورت جداگانه مجری برنامه‌های مختلف معرفی شده‌اند، تا شاهد نقش خوبی از سوی بخش مردمی در اجرای برنامه‌های قرآنی سال 1401 باشیم.

دبیرخانه کمیسیون و معاونت قرآن و عترت نیز هر کدام با اجرای دو برنامه و در مجموع چهار برنامه نقش پررنگی در اجرای برنامه‌ها دارند، دبیرخانه علاوه بر اجرای دو برنامه به صورت مستقیم در اجرای دو برنامه دیگر نیز با اتحادیه کشوری تشکل‌ها و مؤسسات قرآن و عترت همکاری دارد.

امور فرهنگی قوه قضائیه، سازمان دارالقرآن الکریم، جهاددانشگاهی و جامعه‌المصطفی(ص) العالمیه از دیگر نهادهایی هستند که با اجرای دو برنامه بیشترین همکاری را در اجرای برنامه‌های قرآنی سال 1401 دارند.

تیمور کاکایی

انتهای پیام
captcha