حال و هوای محمدی در «انقلاب قلب‌ها» + صوت
کد خبر: 4115077
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۳

حال و هوای محمدی در «انقلاب قلب‌ها» + صوت

این روزها سوره مبارکه محمد(ص) به عنوان محور رویداد «انقلاب قلب‌ها» انتخاب شده است، رویدادی که در سه محور تدبر، علمی و جشنواره هنری تلاش می‌کند که منجر به تولید آثار فاخر شود.

طهورا منزوی«انقلاب قلب‌ها» عنوان رویداد علمی و هنری سوره مبارکه محمد(ص) است که در سه محور تدبر، علمی و جشنواره هنری از سوی مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران برگزار می‌شود. درباره این رویداد و فعالیت دبیرخانه دائمی سوره‌های قرآن با طهورا منزوی، از مدرسان مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران و مسئول مدرسه سفیران قرآن، به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

ایکنا ـ رویداد «انقلاب قلب‌ها» از کجا آغاز شد؟

از هفته قرآن و عترت دانشگاه‌ها با انتخاب سوره مبارکه محمد(ص)، جلسات مرتبط با این سوره با عنوان کلی‌ «حال و هوای محمدی» برگزار شد. عنوان «حال» انتخاب شد، زیرا در سوره محمد موضوع بهبود «بال»(خوب شدن حال آدم‌ها در مواجهه با قرآن و تحت ولایت ولی قرار گرفتن) موضوع مشخصی است که به آن پرداخته شده است.

از آنجا که در مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت هر شش ماه روی یک سوره کار می‌شود و دانشجویان متدبر به کارهای پژوهشی و هنری در مورد آن سوره خاص می‌پردازند، شکل‌گیری این جلسات بعد از هفته قرآن ادامه پیدا کرد و تا اسفندماه استمرار خواهد داشت و اختتامیه‌ و رونمایی آثارش 27 رجب مصادف با مبعث حضرت رسول اکرم(ص) برگزار می‌شود. برای این موضوع یک دبیرخانه دائمی سوره‌های قرآن راه‌اندازی کرده‌ایم و قرار است تمام فعالیت‌هایی که در طول شش ماه حول این سوره‌ انجام می‌شود در صفحه سایت مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت انعکاس یابد.

در دانشگاه تهران به مناسبت هفته قرآن چند نشست و یک همایش برگزار شد که تبلیغات آن به صورت سراسری از طریق ایمیل، سامانه پیامکی، تراکت، پوستر و ... در دانشگاه بود. محوریت هفته قرآن در این ترم سوره مبارکه محمد بود که در حاشیه آن نشست‌های مرتبط با حوزه علوم انسانی، سیر تحول‌های انسان و مهارت‌های شادکامی از طریق مدرسه علوم انسانی مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت برگزار شد.

بر اساس پژوهشی که دکتر فیاض، یکی از اساتید مدرسه قرآن موضوع افسردگی بر اساس محتوای سوره محمد(ص) را با عنوان «افسردگی از منظر قرآن و روایات» در پایان‌نامه‌اش بررسی کرد و از طریق روش‌های پژوهشی، اینکه چطور می‌شود شادکام بود، از سوره استخراج کرد. پژوهش‌‌های واژه‌ای یا موضوعی در قرآن بدین نحو است که آن را به اجزا تحلیل می‌کنند، به طور مثال فرد افسرده چه ویژگی‌هایی دارد؟ مثلاً گرفته و خموده است و ... کلمات قرآنی را پیدا می‌کنند. یکی از این کلمات «‌الْمَغْشِيِّ» یعنی حالت دل‌مرده پیدا کردن است که در سوره محمد آمده که این را بررسی کردند و دیدند، اگر یکسری اتفاقات برای فرد بیفتد و اعمال فرد به سمتی سوق پیدا کند، حالش دچار گرفتگی می‌شود تا آنجا که نمی‌تواند ولی خدا را همراهی کند. همچنین، چه کار کنیم که به این حالت نرسیم از سوره استخراج شده است.

ایکنا ـ فعالیت‌ها در مورد سوره محمد(ص) در چه‌ محور‌هایی انجام می‌شود؟  

فعالیت‌ها در سه بخش شامل تدبری، علمی و هنری انجام می‌شود. در بخش تدبری دانشجویان متدبر طی جلساتی تمام روش‌های تدبر را روی سوره پیاده می‌کنند. پژوهشگران مدارس تخصصی مثل علوم انسانی، علوم پایه، علوم اجتماعی و غیره روی موضوعات سوره پژوهش‌های تمرکزی دارند که نتایج آن‌ها در رویداد علمی رونمایی می‌شود. در رویداد علمی مقالاتی که از سوی این افراد به دبیرخانه ارائه می‌شود از طرف اساتیدی خارج و داخل مدرسه و در حوزه‌های مرتبط با تخصص به طور مثال در حوزه روانشناسی مقاله‌ها داوری می‌شوند و بعد مقالات منتخب در نشریه قرآن و روانشناسی، که نشریه علمی ـ پژوهشی مدرسه است، به چاپ می‌رسند.

در بخش هنری با عنوان جشنواره ادبی ـ هنری، مقالات ادبی و تولیدات هنری شامل پوستر، موشن‌گرافی، انیمیشن و هر چیزی که از سوره مبارکه محمد تولید می‌شود، جای می‌گیرد. ارسال آثار از طریق صفحه سایت مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت به نشانی http://quranetratschool.ir/ انجام می‌شود. بعد از داوری قرار است که در 27 رجب در اختتامیه آثار برگزیده رونمایی شود.

هرکس می‌خواهد با تدبر در این سوره آشنا شود، می‌تواند جلساتی را که در حال برگزاری است، دریافت کند و با تدبر سوره آشنا شود. شاید یک فرد متخصص در رشته خودش بتواند با پژوهش‌های قبلی که داشته موضوعی را در سوره بررسی کند. در قسمت علمی افراد حاضر در مدارس تخصصی، روی موضوعات سوره متمرکز می‌شود و در حوزه هنری نیز افراد هنری و متخصص و حتی افراد خارج از مدرسه می‌توانند از طریق مشاهده فیلم‌های تدبری با موضوعات مطرح شده همراه شوند.

طهورا منزوی

ایکنا ـ چرا عنوان «انقلاب قلب‌ها» انتخاب شد؟

عنوان کلی رویداد علمی و جشنواره هنری ـ ادبی «انقلاب قلب‌ها» است. در قسمت علمی به موضوع باز شدن قفل قلب‌ها با تدبر در قرآن در زیر سایه ولی و اصلاح حال پرداخته می‌شود و همین موضوع دستمایه ایده‌پردازی‌های هنری در جشنواره ادبی ـ هنری قرار می‌گیرد.

ایکنا ـ تاکنون درباره سوره محمد(ص) چه فعالیت‌هایی از سوی مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت انجام شده است؟

نشست‌هایی مرتبط با سوره مبارکه محمد در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران برگزار شد؛ یکی «خودت را بشناس بود» که طی آن توان‌های انسان از منظر قرآن و روایات بررسی شد. دیگری «راه پر ماجرا» بود که به بررسی سیر تحول انسان می‌پرداخت. بعدی «مهارت‌های شادکامی» و دیگری همایشی بود که در تالار شهید پیرالهی پردیس علوم دانشگاه تهران برگزار شد و نامش «قفل‌های بازشده» با موضوع تدبر در سوره مبارکه محمد(ص) بود، زیرا در سوره این آیه‌ وجود دارد: «أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَى قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا؛ آيا به آيات قرآن نمى‏‌انديشند يا [مگر] بر دلهايشان قفل‌هايى نهاده شده است»(آیه 24). اینها برنامه‌های دانشگاه تهران بود.

نشستی با فعالان قرآنی دانشگاه‌ها داشتیم و بعد بر اساس کاری که در رابطه با سوره محمد انجام شد، به مناسبت روز دانشجو مقالات مختلف علمی و ادبی را که بر اساس سوره محمد طی این مدت برایمان ارسال شده بود در قالب ویژه‌نامه با عنوان «‌از قرآن محمد تا بهشت محمد‌» شامل 15 متن ادبی ـ تحلیلی چاپ کردیم.

ایکنا ـ اینکه یک سوره به عنوان محور تمام فعالیت‌ها قرار گیرد، برای اولین بار است یا پیشینه‌ای دارد؟

سال گذشته هفته قرآن با محوریت سوره مبارکه عبس برگزار شد، حتی چند سال پیش سوره فجر به عنوان محور قرار گرفت و خیمه سوره مبارکه فجر به طور گسترده در بسیاری از دانشگاه‌‌ها برگزار شد. روایتگری سوره فجر و کارگاه‌های مرتبط با آن به صورت گسترده برگزار شد و افراد بسیاری در کارگاه‌های آن شرکت کردند و آن موقع گونه دیگری از افسردگی در سوره مبارکه فجر بررسی شد.

کد
انتهای پیام
captcha