داوران مسابقات قرآن علم خود را محدود به رشته تخصصی نکنند
کد خبر: 4114413
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۱
نگاهی به طرح ساماندهی داوران قرآن/ 6

داوران مسابقات قرآن علم خود را محدود به رشته تخصصی نکنند

اعظم تشیعی‌فرد، داور سطح 2 تجوید با اشاره به اینکه داوران می‌توانند علاوه بر علاوه بر داوری در بخش تخصصی خود، در سایر بخش‌ها نیز اطلاعات خود را بالا ببرند، گفت: داوران، مربیان و مدرسان نباید خود را به رشته تخصصی محدود کنند.

اعظم تشیعی فرد، داور مسابقات قرآن

اعظم تشیعی‌فرد، داور سطح 2 تجوید و شرکت‌کننده در رشته وقف و ابتدا آزمون شبیه‌سازی سومین دوره از طرح ساماندهی و ارزشیابی داوران مسابقات قرآن، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، برگزاری این طرح را اقدامی شایسته در راستای معرفی افراد گمنام و توانمند در سطح کشور دانست و گفت: این طرح باعث شد تا داوران مستعد توان و دانش خود را محک زده و علم خود را در معرض آزمون قرار دهند و در نهایت از بین آنان داوران با قابلیت‌های بالا شناخته شده و به داوری مسابقات مهم کشوری، کشوری و حتی بین‌المللی دعوت شوند.

تشیعی‌فرد ادامه داد: طرح ساماندهی و ارزشیابی داوران مسابقات قرآن دارای مراحل متعدد کتبی، شفاهی و مصاحبه است که قابلیت افراد حتی از شهرهای دور کشور را به اثبات رساند و بزرگان داوری کشور به این نتیجه رسیدند که افراد توانمند در گوشه و کنار کشور وجود دارند که ظرفیت مطرح شدن در سطح کشور را دارند؛ از این رو شاهدیم در مسابقات متعدد کشوری و گاه بین‌المللی از داوران استان‌های دیگر نیز استفاده می‌شود.


بیشتر بخوانید: 


وی تصریح کرد: برگزاری این طرح بسیار خوب بود، اما اینکه این طرح بخواهد هرسال برگزار شود، به نظر بنده کار چندان مناسبی نیست. اگر داوران را فقط ارتقا داده و استفاده‌ای از آنان نشود، ممکن است آسیب باشد. داوران با سطوح بالا با وجود شرکت در آزمون‌های متعدد انتظار دارند در مسابقات بیشتری دعوت شوند؛ چراکه داوری فقط یک مسابقه کشوری در سال شاید باعث دلسردی برخی از آنان شود.

تشیعی‌فرد پیشنهاد داد: به نظر می‌رسد بهتر است که در حال حاضر برای مدتی طرح ساماندهی داوران را متوقف کرده و به ارتقای داوران در طول سال و در سطوح مختلف بپردازند و از برگزاری دوره‌های فشرده یک روزه یا هفته‌ای در طول سال پرهیز شود. همچنین مناسب است که برای ارتقای بیشتر، گروه‌هایی به صورت مجازی با حضور داوران تشکیل شده و داوران حاضر حداقل ماهی یک بار تلاوت‌های مدنظر استاد را تحلیل و داوری کنند. با تشکیل این گروه هریک از داوران در طول سال 12 تلاوت را بررسی می‌کند. انجام این کار به هم‌افزایی و تعامل بیشتر داوران منتج شده و هم از سوی دیگر از فضای داوری فاصله نمی‌گیرند.  

این داور تجوید در خصوص حضور کمرنگ داوران شهرستانی در طرح ساماندهی داوران گفت: شاید یکی از دلایل این باشد که فعالان قرآنی در شهرستان‌ها بر این باورند که با وجود بانوان و آقایان توانمند در مرکز استان یا شهرستان‌های بزرگ، فرصت کسب مدرک نداشته و به این خودباوری نرسیدند، اما این طرح هیچ فرقی بین داوران مرکز استان با سایر شهرستان‌ها نمی‌گذارد و هر فرد توانمندی می‌تواند توان و مهارت خود در داوری را بیازماید و هیچ ارتباطی به شانس و غیره ندارد.

قصد داوری در رشته وقف و ابتدا را ندارم

وی در مورد چرایی شرکت در دوره وقف و ابتدا نیز اظهار کرد: بسیار علاقه‌مند بودم در این رشته نیز علم و توانایی خود را محک بزنم، در این مدت با مطالعه، بهره‌گیری از دوره‌های مجازی تهران و استفاده از دانش استاد مختاری سبب شد دانش خود را در این رشته نیز ارتقا داده و تا این مرحله از آزمون برسم.

تشیعی‌فرد افزود: وقف و ابتدا رشته من نیست و هیچ‌گاه تصمیم به داوری در این رشته را ندارم، در واقع تجوید را فدای وقف و ابتدا نخواهم کرد؛ چراکه این رشته، رشته‌ای کاملا تخصصی است. بنده در سال‌های 89 و 90 آموزش این رشته را در محضر استاد فقید شهیدی‌فر دیده و با اصول آن بیگانه نبودم، اما با شرکت در این طرح از نظر علمی دانش خود را ارتقا دادم.

وی در ادامه توضیحات خود گفت: فارغ از نتیجه‌ای که به دست می‌آید، از شرکت در این دوره رضایت دارم؛ چراکه این دوره باعث شد نکات بسیار در این رشته را بیاموزم. به نظر من داوران، مربیان و مدرسان نباید خود را به رشته تخصصی محدود کنند. حتما لازم نیست در رشته غیرتخصصی داوری انجام دهند، اما بهترست علم داوری در سایر رشته‌ها را نیز داشته باشد که در صورت لزوم و نیاز حرفی برای گفتن داشته باشد. فقط به این امید ثبت‌نام کردم که شرکت کرده و استفاده کنم.

تشیعی‌فرد در پایان تشویق داوران جوان به حضور در طرح ساماندهی را مورد توجه قرار داد و افزود: باید به جوانان انگیزه داد تا جرئت شرکت در طرح را داشته باشند و دانش و مهارت خود را محک بزند. افرادی هم که شرکت می‌کنند باید مطالعه کرده و وقت بگذارند؛ چراکه آزمون کتبی بسیارسخت است. افراد در صورت ثبت‌نام باید آزمون‌ها را جدی بگیرند.

انتهای پیام
captcha