هیئت داوران مسابقات سراسری قرآن داوری الکترونیک را تمرین کردند + عکس
کد خبر: 4114262
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۸

هیئت داوران مسابقات سراسری قرآن داوری الکترونیک را تمرین کردند + عکس

داوران چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن، پیش از ظهر امروز ۲۳ دی با حضور در اتاق هیئت داوران نسبت به کم و کیف داوری به صورت الکترونیک که به وسیله نرم‌افزارهای مخصوص انجام می‌شوند توجیه شدند.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایکنا به خوزستان، بعد از ظهر امروز ۲۳ دی، در سالن شرکت نفت اهواز شاهد آغاز رقابت نفس‌گیر متسابقین شرکت کننده در چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری اوقاف خواهیم بود.

یکی از مهم‌ترین تغییرات این دوره از مسابقات نسبت به ادوار پیشین این است که در مرحله کشوری، داوری به صورت الکترونیک و به وسیله نرم‌افزارهایی که برای این کار طراحی شده صورت می‌پذیرد‌.

به دلیل اینکه تاکنون داوری‌ها به صورت سنتی بوده و حالا قرار است به نحو مدرن انجام شود، طبیعی است که داوران اطلاع چندانی نسبت به کم و کیف این سیستم نداشته باشند. بر همین اساس، در ستاد عالی برگزاری مسابقات تصمیم گرفته شد تا هیئت داوران پیش از آغاز مسابقات در محل قضاوت خود حاضر شوند و با این سیستم آشنایی کامل را پیدا کنند.

حوالی ساعت ۱۰:۳۰ هیئت داوران از محل اقامت خود عازم شهرک نفت اهواز شدند. پس از استقرار همه داوران، کریم دولتی، مسئول کمیته فنی مسابقات به ارائه توضیحاتی کلی درباره داوری پرداخت.

وی بیان کرد: سیستم صوتی در سالن وجود دارد و داوران محترم که در بخش حسن حفظ داوری می‌کنند می‌توانند با سالن ارتباط برقرار کنند. افزون بر این، در بخش تجوید اختلاف نظرهایی وجود داشت و بر همین اساس کمیته فنی ستاد عالی مسابقات بر آن شد تا استعلام‌هایی را داشته باشد و در زمینه اغلاط یا دیگر نکته‌ها از استعاذه تا تصدیق به جمع‌بندی رسید.

دولتی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به نحوه تاثیر نمره‌ها اشاره کرد و گفت: به غیر از رشته حفظ کل، نحوه تاثیر نمره‌ها چنین است که ۳۰ درصد مرحله قبل و ۷۰ درصد در این مرحله ملاک قرار می‌گیرد. در رشته حفظ کل به دلیل اینکه بخش استقامتی آن پیش از ظهر هر روز در محل اقامت متسابقان برگزار می‌شود تاثیر نمره‌ها تا حدودی متفاوت است.

مسئول کمیته فنی این دوره از مسابقات سراسری قرآن در ادامه افزود: نحوه محاسبه نمره قرائت حافظان کل به اینصورت است که ۵۰ درصد نمره مرحله قبل و ۵۰ درصد نمره این مرحله لحاظ خواهد شد. در نهایت نیز نسبت ۷۰ به ۳۰ میان حسن حفظ و قرائت متسابقین این بخش لحاظ می‌شود.

دولتی تصریح کرد: روال برگزاری مسابقات به اینصورت است که هر روز ابتدا حافظان کل به سوالات طرح شده از سوی هیئت داوران پاسخ می‌دهند، سپس قاریان در رشته قرائت تحقیق به قرائت می‌پردازند. در ادامه نیز مرتلان و حافظان بیست جزء برنامه خود را اجرا می‌کنند و این برنامه هر روز به همین نحو پیگیری خواهد شد.

وی در ادامه اظهار داشت: میان هر دو تلاوت فاصله محدودی در نظر گرفته شده است و اگر به هر دلیلی در سیستم اختلالی به وجود آمد برای اینکه از پخش زنده مسابقات در رادیو و تلویزیون عثب نمانیم در فاصله اذان یا پس از مسابقه بررسی‌ مجدد صورت می‌گیرد؛ زیرا داوران کاغذ هم در اختیار دارند تا اگر مشکلی به وجود آمد بتوانند در کاغذ نمره‌دهی و در نهایت نمره را وارد سیستم کنند.

دولتی در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان کرد: در پایان هر روز، اگر اعتراضی وجود داشته باشد، رییس هیئت داوران، ناظر عالی و ناظر فنی اعتراض‌ را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز، درخواست بازبینی فرم‌ها صادر یا اینکه مجددا تلاوت از سوی داوران استماع می‌شود. در این دوره از مسابقات ناظر عالی یعنی مهدی قره‌شیخلو، قاری بین‌المللی، در سالن حضور دارد و اگر اعتراضی باشد در ابتدا با شرکت‌کننده گفت‌وگو می‌کند. اگر در این مرحله مشکل حل نشد مراتب اعتراض در مراحل بعد پیگیری خواهد شد.

پس از صحبت‌های کریم دولتی، مهندس یحیایی و مهندس رامش، مسئولان طراحی نرم‌افزارهای داوری مسابقات نیز توضیحات کوتاهی ارائه کردند. سپس چند تلاوت آرشیوی برای هیئت داوران پخش شد تا نمره‌دهی با نرم‌افزار را تمرین کنند و برای داوری اصلی آمادگی لازم را به دست آورند.

یادآور می‌شود، چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن از ۲۲ تا ۲۸ دی در شهر اهواز برگزار می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند با دنبال کردن صفحه مسابقات در سایت و شبکه‌های اجتماعی ایکنا در جریان جزئیات مهم‌ترین رویداد قرآنی کشور قرار بگیرند.

انتهای پیام
captcha