انتصاب رئیس سازمان دارالقرآن و آغاز بزرگ‌ترین رویداد قرآنی کشور
کد خبر: 4114194
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۹
مهمترین رویداد‌های قرآنی هفته

انتصاب رئیس سازمان دارالقرآن و آغاز بزرگ‌ترین رویداد قرآنی کشور

انتصاب رئیس سازمان دارالقرآن، اعزام کاروان قرآنی بانوان ایرانی به عراق، افتتاح چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن ازجمله رویداد‌های مهم قرآنی این هفته بودند.

انتصاب رئیس سازمان دارالقرآن و آغاز بزرگ‌ترین رویداد قرآنی کشوربه گزارش ایکنا، دومین هفته دی‌ماه ۱۴۰۱ را در حالی پشت سر گذاشتیم که رویداد‌های مهم قرآنی طی این هفته اتفاق افتاد که ازجمله آنها می‌توان به انتصاب رئیس سازمان دارالقرآن، آغاز طرح پایش کلاس‌های درس انس با قرآن دانشگاه آزاد، آغاز ثبت‌نام انتخاب برترین قاری نوجوان سال،پیوستن ۲ قاری ایرانی به جمع مقریان، اعزام کاروان قرآنی بانوان ایرانی به عراق، آمادگی دولت در حمایت از خادمان منتخب قرآنی، ارائه طرح شبکه مجازی قرآن از سوی اتحادیه کشوری مؤسسات با همراهی استان‌ها و افتتاحیه چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن اشاره کرد.

همچنین سوژه تحلیل و آسیب‌‎شناسی وضعیت جلسات قرآن در ایران دنبال شد و به خبرهایی ازجمله بررسی پویش «ستاره‌های زمین» و ... اشاره کرد. در ادامه مروری داریم بر مهم‌ترین وقایع و رویداد‌های قرآنی هفته‌ای که گذشت.

رئیس سازمان دارالقرآن تبلیغات اسلامی منصوب شد

طی این هفته حجت‌الاسلام والمسلمین علی تقی‌زاده، قائم‌مقام سازمان دارالقرآن الکریم، با تأیید اعضای هیئت امنای سازمان دارالقرآن الکریم و از سوی حجت الاسلام‌والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان رئیس جدید سازمان منصوب شد. 

رئیس جدید سازمان دارالقرآن الکریم در جلسات قرآن دارالقرآن مشهد مقدس شرکت کرده و از کودکی به حفظ قرآن کریم مشغول شده است. وی پس از تحصیل در رشته مهندسی صنایع دانشگاه تهران برای کسب معارف قرآن و اهل بیت علیهم‌السلام وارد حوزه علمیه مشکات شد و تا مقطع درس‌خارج به تحصیل کرد و از وجود اساتید قرآنی کشور همچون حجج اسلام عابدینی، یزدان‌پناه، قاسمیان، حاج ابوالقاسم، صبوحی و سیدعدنان لاجوردی بهره‌مند شد و توانست در عرصه‌های مختلف قرآنی موفق شود.

تسهیل فرایند صدور مجوز پایگاه‌های قرآنی مساجد

حجت‌الاسلام والمسلمین روح‌الله حریزاوی، قائم‌مقام سازمان تبلیغات اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به برنامه سازمان دارالقرآن تبلیغات اسلامی درباره تأسیس پایگاه‌های قرآنی مطابق دستورالعمل شورای توسعه فرهنگ قرآنی و بر اساس سامانه‌های طراحی‌شده در این حوزه گفت: پایگاه‌های قرآنی موردی است که رهبر معظم انقلاب در محفل قرآنی طلیعه ماه مبارک رمضان گذشته مطالبه کردند.

قائم‌مقام سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به تسهیل فرایند توسعه و اعطای مجوز در طرح ساماندهی پایگاه‌های قرآنی بر این موضوع که همه مساجد کشور باید پایگاه قرآنی داشته باشند، تأکید و اظهار کرد: از ابتدای امسال به همه متقاضیان تأسیس مؤسسه قرآنی این امکان داده شد تا مسجدی را محل فعالیت خود قرار دهند.

اعتبارات قرآنی در بودجه؛ افزایش چشمگیر ردیف‌های مشترک

لایحه پنجاه و دو میلیون و ششصد و شانزده هزار و نهصد و شصت و پنج میلیارد ریالی (۵۲.۶۱۶.۹۶۵.۰۰۰.۰۰۰.۰۰) کل کشور به عنوان دومین بودجه دولت سیزدهم، ۲۱ دی، از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، تقدیم مجلس شورای اسلامی شد. ایکنا مطابق روال گذشته در سلسله گزارش‌هایی به بررسی لایحه بودجه از حیث اعتبارات امور فرهنگی، حوزه دین و فعالیت‌های قرآنی می‌پردازد.
 
در لایحه بودجه سال ‌۱۴۰۲ کشور همچون سال جاری شاهد ادامه رویکرد دولت در تجمیع ردیف‌ها ذیل دستگاه‌های اصلی و کاهش حجم آن هستیم که به تبع آن ردیف‌های قرآنی از جمله «صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی» که تا دو سال قبل ذیل اعتبارات شورای عالی انقلاب فرهنگی بود، مشمول این رویکرد شده‌اند و نامی از آنها حداقل در لایحه و جداول دیده نمی‌شود.

طرح پایش کلاس‌های درس انس با قرآن دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شد

طرح پایش کلاس‌های درس انس با قرآن کریم دانشگاه آزاد اسلامی به همت اداره‌کل تبلیغ و امور دینی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد معرفت، مدیرکل نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم آغاز به کار طرح پایش کلاس‌های درس انس با قرآن کریم این دانشگاه با بیان اینکه، یکی از وظایف اساسی مدیریت‌ها، نظارت، کنترل و ارزیابی است که بدون آن، تحقق اهداف مدیریت امکان‌پذیر نخواهد بود، گفت: به‌طوری که بدون توجه به این مهم، سایر اجزای مدیریت مثل برنامه‌ریزی، ساماندهی و هدایت نیز ناقص بوده و تضمینی برای انجام درست آن‌ها وجود نخواهد داشت.

آغاز ثبت‌نام انتخاب برترین قاری نوجوان سال ۱۴۰۱

هفدهمین جشنواره ملی تلاوت‌های مجلسی و دومین دوره بخش بین‌الملل جشنواره (قاری الجمهور) از دهم شهریور تا پایان بهمن ۱۴۰۱ به همت مجمع قرآنی هیئت صاحب‌الزمانی تهران (تقاطع خیابان ولیعصر و خیابان مولوی تهران) در جریان است که برگزیدگان مرحله فینال کشوری بخش آقایان در بخش حضوری و فینال رشته‌های قرائت و ترتیل هفدهمین جشنواره ملی و بین‌المللی تلاوت‌های مجلسی معرفی شدند.

با معرفی این برگزیدگان ثبت‌نام، انتخاب برترین قاری نوجوان سال ۱۴۰۱ جمهوری اسلامی ایران در هفدهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی ویژه آقایان شروع شد. علاقه‌مندان به حضور در این بخش می‌توانند با مطالعه آئین‌نامه و ضوابط شرکت در جشنواره آثار صوتی خود را ارسال کنند.

برگزاری سومین مرحله آزمون حفظ عمومی در مؤسسه بحرالقرآن

نرگس کرمی، مدیر مؤسسه بحرالقرآن شهر قدس در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اینکه مؤسسه از مجریان آزمون‌های ارزیابی و اعطای مدرک حفظ عمومی به حافظان قرآن کریم است، گفت: سومین دوره این آزمون، جمعه، هفت بهمن‌ماه برگزار می‌شود.

زمان هفدهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن اعلام شد

هفدهمین دوره نشست شورای عالی قرآن با هدف ارتقای سطح دانشی و مهارتی جامعه قاریان و مجریان نغمه‌های دینی با موضوع «مهندسی تلاوت» از ١٢ تا ١٤ بهمن‌ماه سال جاری، در مجتمع امام خمینی(ره)، حسینیه الزهرإ(س) برگزار می‌شود.

صدور مجوز فعالیت برای ۹ مؤسسه قرآنی

بیست‌و‌سومین نشست هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآن و عترت با حضور اعضای این هیئت و حجت‌الاسلام تقی‌زاده، رئیس جدید سازمان دارالقرآن الکریم در این سازمان برگزار شد.

در این نشست، پرونده درخواست تأسیس مؤسسات قرآن و عترت مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت با تأسیس 9 مؤسسه موافقت شد.

برگزاری دوره آموزش درست‌خوانی قرآن از سوی دانشگاه علوم و معارف قرآن

به گزارش ایکنا، دوره آموزش درست‌خوانی و روان‌خوانی قرآن کریم از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین علی قاسمی، مدیر روابط عمومی و تبلیغات آستان حضرت فاطمه معصومه(س) و مؤلف کتاب‌های آموزش قرآن از سوی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم برگزار می‌شود.

این دوره دارای ۳۵ درس کوتاه در کلیپ‌های حدود پنج‌دقیقه‌ای است که قواعد روخوانی و روان‌خوانی و تلفظ ۱۰ حرف را با بیان ساده و کوتاه به تناوب و روزانه ارائه می‌کند.

آغاز دوره جدید جلسات ختم مفهومی قرآن از سوی مدرسه نسل توحیدی

دوره جدید جلسات ختم مفهومی قرآن از سوی مدرسه نسل توحیدی زیر نظر مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

درباره هدف از برگزاری این دوره آمده است که ختم مفهومی سوره‌ها عاملی برای وقوف بیشتر در عرفات قرآن و موجبات جلب رزق، نور و معنویت است. در این دوره برای حفظ بقای رزق‌رسانی به ذریه‌های طیبه با محوریت گزاره‌های عملی و طهارتی هر سوره با توجه به ثواب قرائت هر سوره قرآن می‌خوانیم.

اعلام شرایط متقاضیان جذب مدرس درس انس با قرآن در دانشگاه آزاد اسلامی

مرکز قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی شرایط متقاضیان جهت شرکت در فراخوان دوم جذب مدرس درس انس با قرآن کریم دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرد. دومین فراخوان جذب مدرس درس انس با قرآن کریم در تاریخ ۲۴ دی آغاز خواهد شد.

بر این اساس علاقه‌مندانی که متقاضی مدرس درس انس با قرآن در این دانشگاه هستند، باید دارای مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری یا سطح ۳ یا ۴ حوزوی باشند. همچنین این افراد باید دارای مدرک یکی از رشته‌های الهیات و معارف اسلامی، رشته‌های حوزه علمیه و رشته‌های علوم قرآن و حدیث و ادبیات عرب باشند.

2 قاری ایرانی به جمع مقریان پیوستند

جلسه إشهار(جلسه پایانی اقراء) با حضور محمدتقی میرزاجانی، معاون آموزش، پژوهش و ارتباطات شورای عالی قرآن، علی قاسم آبادی، معاون تولید و نظارت، حسن محمدی، معاون توسعه و مدیریت منابع شورا و محمدمهدی آزاد و محمدحسن حسن‌زاده از قاریان ممتاز کشور و تعدادی از علاقمندان قرآنی یکشنبه ۱۸ دی‌ماه در سالن جلسات شورای عالی قرآن برگزار شد که طی آن دو قاری ممتاز کشورمان در جلسه إشهار شورای عالی قرآن اجازه‌نامه روایت حفص از عاصم از طریق مصباح را دریافت کردند.

آغاز ثبت‌نام دوره جدید «اندیشه‌یابی از قرآن» در ایمانور

احسان فریدونی، مسئول روابط عمومی مؤسسه نورالمجتبی(ع) قم در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با ضمن بیان این مطلب گفت: با توجه به نیاز روز جامعه، دوره جدید «اندیشه‌یابی از قرآن» با محوریت قرآن برای زندگی به صورت غیر حضوری از طریق سامانه ایمانور برگزار می‌شود.

اعزام کاروان قرآنی بانوان ایرانی به عراق

مژگان خان‌بابا، رئیس بنیاد بین‌المللی فعالیت‌های قرآنی بانوان(کوثر) در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا از اعزام کاروان قرآنی بانوان به کشور عراق خبر داد و گفت: اعضای این کاروان متشکل از ۱۲ نفر فردا، ۲۱ دی‌ماه جهت اجرای یک سری برنامه عازم کشور عراق می‌شوند.

وی افزود: کاروان قرآنی بانوان یک روز در نجف حضور دارد و پس از آن عازم کربلا می‌شود تا در جشنواره‌ای که با حضور نمایندگانی از کشورهای جهان اسلام برگزار می‌شود، حضور یابند.

آغاز مرحله مقدماتی مسابقات بین‌المللی قرآن ایران

داوری مرحله مقدماتی سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران به صورت مجازی و با تشکیل هیئت داوران در مشهد مقدس انجام می‌شود.

داوری این مرحله از مسابقات به مدت پنج روز در جریان خواهد بود، روزهای ۲۳ و ۲۴ دی‌ماه داوری فایل‌های بخش بانوان و روزهای ۲۵ تا ۲۷ دی‌ماه نیز داوری فایل‌های بخش آقایان انجام خواهد شد.

سی‌ونهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران در دو بخش بانوان و آقایان برپا و در بخش بانوان رقابت‌ها در دو رشته قرائت ترتیل و حفظ کل قرآن و در بخش آقایان نیز در سه رشته قرائت تحقیق، قرائت ترتیل و حفظ کل قرآن برگزار می‌شود.

اعلام اسامی داوران مرحله مقدماتی مسابقات بین‌المللی قرآن

اسامی داوران مرحله مقدماتی سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران از سوی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه اعلام شد که در بین آنها دو داور از کشورهای افغانستان و عراق نیز دیده می‌شود.

بر همین اساس در بخش آقایان محمدجواد رجایی در بخش تجوید، نصرت‌الله حسینی در بخش صوت، رضا محمدپور در بخش لحن، سعید فیاض در بخش وقف و ابتدا و حمید درایتی و محمدصادق نصر‌اللهی در بخش حسن حفظ در گروه داوری حضور دارند.

ریاست هیئت داوران بخش آقایان را سیدعلی سرابی بر عهده دارد و ناظر فنی این بخش نیز هاشم روغنی اعلام شده است. سیداحمد غفاری از افغانستان و احمد عادل عبدالباری از کشور عراق دو داور بین‌المللی حاضر در گروه داوران هستند.

برنامه مرحله مقدماتی ششمین جشنواره قرآنی فجر اعلام شد

برنامه مرحله مقدماتی ششمین دوره جشنواره قرآنی فجر ویژه تمامی گروه‌های سنی از سوی دارالقرآن خانه کارگر اعلام شد. این جشنواره به شکل ملی و به صورت حضوری، تلفنی و مجازی برگزار می‌شود.

در این مرحله به تمامی متسابقان، ۲۴ ساعت قبل برگزاری، لینک مربوطه از طریق سامانه پیام کوتاه ارسال خواهد شد. مرحله مقدماتی تا ۳۰ دی‌ماه ادامه دارد و مرحله نهایی نیز در دهه مبارک فجر برگزار خواهد شد.

جشنواره امسال در ۲۴ رشته و در گروه حفظ شامل حفظ ۵ جزء اول، ۱۰ جزء، ۲۰ جزء، حفظ کل، حفظ سوره مبارکه فجر، حفظ جزء ۳۰ و حفظ ۲۰ سوره از قرآن (ویژه کودکان)، قرائت شامل قرائت تحقیق و قرائت ترتیل، اذان، تفسیر قرآن شامل ترجمه، مفاهیم و تفسیر سوره مبارکه نبأ و مفاهیم صلوات و هنر شامل خوشنویسی آیات قرآن و نقاشی موضوعی قرآن (ویژه کودکان) برپا می‌شود.

مرحله نهایی جشنواره قرآنی الحافظون برگزار می‌شود

مهدی محرم‌زاده، دبیر جشنواره قرآنی الحافظون در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با اشاره به برپایی مرحله نهایی دهمین دوره جشنواره قرآنی الحافظون گفت: همراه با این مسابقات شاهد برگزاری مرحله نیمه نهایی بیست و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن و عترت بسیج نیز برپا می‌شود.

وی افزود: این دوره از مسابقات از تاریخ ۲۴ تا ۲۷ دی‌ماه در دو گروه آقایان و بانوان و در سه مقطع سنی ۷ تا ۱۰ سال، ۱۱ تا ۱۵ سال و بالای ۱۶ سال برگزار می‌شود.

فرهنگسرای قرآن؛ میزبان آزمون مربیان سازمان فرهنگی شهرداری تهران

شانزدهمین دوره آزمون قرآن مربیان با حضور بیش از ۵۰ داوطلب بانو، پنجشنبه، ۲۲ دی‌ماه از ساعت ۹ صبح در سالن حبل‌المتین فرهنگسرای قرآن برگزار شد.

این آزمون با مشارکت مرکز آموزش سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران در رشته‌های روخوانی، روان‌خوانی، تجوید تخصصی، حفظ کل و حفظ ویژه خردسالان با داوری مریم تقی‌زاده، حافظ کل قرآن انجام شد.

آمادگی دولت در حمایت از خادمان منتخب قرآنی

صد و بیست و نهمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی، بعدازظهر امروز، ۲۰ دی‌ماه با حضور اعضای این مجمع در دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه که با تلاوت محمدرضا پورمعین همراه بود، به چند پیش دستور پرداخته شد. در این بخش ابتدا بر لزوم مقابله با اقدام نشریه صهیونیستی ـ فرانسوی تأکید و نیز معرفی وجوه مختلف شخصیت مقام معظم رهبری به خصوص وجهه قرآنی معظم له تأکید شد.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این جلسه گفت: دولت آمادگی و اهتمام دارد تا اتفاقاتی که در شورای ارزشیابی هنرمندان در وزارت ارشاد رخ می‌دهد، در مورد خادمان قرآن نیز انجام دهد، لذا پیشنهادی داده شود تا خادمان منتخب از آن مزایا بهره‌مند شوند.

استادان جلسات قرآن برای طیف‌های مختلف جامعه برنامه داشته باشند

بخش نخست گفت‌وگو با مسعود عنایتی‌مقدم، قاری بین‌المللی با تیتر «دغدغه کم‌رمقی جلسات آموزش قرآن را نداریم» منتشر و در آن مسابقات را از عوامل خلوت شدن جلسات قرآن برشمرده شد. طی این هفته بخش دوم آن منتشر شد.

عنایتی‌مقدم با انتقاد از رویه برخی اساتید قرآن بیان کرد: مدرس باید با سعه صدر در خدمت مخاطب باشد. البته استاد جلسه می‌خواهد همه مخاطبان را راضی نگه دارد و اینگونه رفته‌رفته نحوه مدیریت او به این سمت می‌رود که رضایت قاریان حرفه‌ای را جلب کند و این کار موجب از دست رفتن مخاطبان با سطح تلاوت پایین‌تر می‌شود.

مجمع عمومی اتحادیه قرآنی استان تهران برگزار می‌شود

مجمع عمومی ـ عادی اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان تهران، نیمه نخست اسفندماه ۱۴۰۱ با حضور مؤسسات قرآنی این استان برگزار می‌شود.

بنابر گفته سیدحسن دهقان، مدیرعامل اتحادیه موسسات قرآنی استان تهران «این مجمع نوعی قدرت‌نمایی مؤسسات و به رخ کشیدن ظرفیت آنها با دعوت از نمایندگان و مدیران دستگاه‌های متولی فعالیت‌های قرآنی است که ضمن ارائه گزارش از فعالیت‌های انجام شده از بهمن ۱۴۰۰ تاکنون(زمان انتصاب وی تا کنون)، برنامه‌های راهبردی پیشرو نیز تبیین و تشریح خواهد شد».

آغاز ثبت‌نام دوره اربعین قرآنی از سوی کانون قرآن مشهد

دوره اربعین قرآنی از سوی کانون قرآن و عترت مشهد با همکاری مؤسسه دارالتحفیظ ابوطالب به صورت آفلاین و آنلاین برگزار می‌شود.

از مزایای این دوره می‌توان به چهل روز تدبر در جزء ۳۰ قرآن کریم، بهره‌مندی از اساتید برتر تدبر در قرآن، آشنایی با نگاه تدبری، بهره‌مندی از معارف قرآنی و اعطای گواهینامه اشاره کرد.

اجرای بخش کتبی مسابقات قرآن در ۳۰۰ واحد دانشگاه آزاد اسلامی

بخش کتبی بیست و هفتمین دوره مسابقات قرآن و عترت ویژه اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی بیست و دوم آذرماه به طور همزمان در تمامی واحد‌ها و مراکز آموزشی به صورت حضوری و برخط در بیش از ۳۰۰ واحد دانشگاهی و با مشارکت بیش از سی و چهار هزار نفر دانشجو و اعضای هیئت علمی در ۱۱ رشته مربوط به قرآن و عترت برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد معرفت، مدیرکل نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این مسابقات در رشته‌های تفسیر قرآن کریم، سیره معصومین (علیهم السلام)، حفظ و ترجمه احادیث، سبک زندگی اسلامی، احکام آقایان و بانوان، حفظ و مفاهیم قرآن کریم، آشنایی با آشنایی مفاهیم نهج البلاغه و آشنایی با مفاهیم صحیفه سجادیه و ... برگزار شد.

صدور مجوز فعالیت برای ۷ مؤسسه قرآنی

چهل و نهمین جلسه هیئت رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت سه‌شنبه ۲۰ دیماه برگزار شد.در این جلسه پرونده ۹ متقاضی تأسیس مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت مطرح و بعد از بحث و بررسی مدارک و سوابق متقاضیان با صدور موافقت اصولی برای هفت پرونده موافقت شد.

حمایت ایکنا از مؤسسات قرآنی در شبکه‌های اجتماعی

خبرگزاری بین‌المللی قرآن به مناسبت سالروز ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا (س) و در راستای حمایت از مؤسسات قرآنی، طرح تبلیغ رایگان مجموعه‌های دینی را در پیام‌رسان‌های داخلی اجرا می‌کند.

در این طرح حمایتی، مؤسسات قرآنی دارای مجوز و مجموعه‌های دینی وابسته به سازمان‌ها و نهادهای دولتی می‌توانند، پوستر تبلیغی خود را در شبکه‌های اجتماعی خبرگزاری ایکنا در پیام‌رسان‌های ایتا و بله، به صورت رایگان تبلیغ کنند.

ثبت‌نام بیش از ۱۰ هزار نفر در نهمین مسابقات قرآن قوه قضائیه

مصطفی عطار، مسئول امور قرآن و عترت قوه قضائیه در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به اینکه در حال برگزاری و ثبت‌نام از متسابقان در نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن و عترت قوه قضائیه هستیم،‌ گفت: با توجه به درخواست‌های مکرر و برخی مشکلات پیش آماده، مهلت ثبت‌نام و تاریخ برگزاری مسابقات تا ۱۹ بهمن‌ماه تمدید شد تا همه استان‌ها فرصت برگزاری مرحله استانی را داشته باشند.

عطار با بیان اینکه در حال حاضر مرحله استانی و ستادی نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن و عترت قوه قضائیه در حال برگزاری است، افزود: طی این مدت و تاکنون بیش از ۱۰ هزار نفر از سراسر کشور ثبت‌نام کرده‌اند، لذا علاقه‌مندان همچنان می‌توانند از طریق مراجعه حضوری، به کمک رابط فرهنگی در هر کدام از مراکز قوه قضائیه، ثبت‌نام کنند.

مدرسه شبانه‌روزی ثقلین با حضور امیر ایرانی افتتاح شد

طی مراسمی آیین افتتاحیه مدرسه شبانه‌روزی قرآن ثقلین نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران روز گذشته، ۲۰ دی‌ماه با حضور امیردریادار شهرام ایرانی، فرمانده نداجا، حجت‌الاسلام عباس محمدحسنی، رئیس سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش و جمعی از مسئولان ارتش در منطقه یکم دریایی بندرعباس راه‌اندازی شد.

امیر ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ارتش در آیین آغاز به‌کار نخستین مدرسه قرآنی شبانه‌روزی حفظ و آشنایی با مفاهیم قرآن گفت: دشمن، امروز صرفاً بر تجهیزات تکیه نداشته و بر روی تقویت اعتقادی نیروهای خود کار می‌کند و به عبارتی آنچه دشمن امروز در اختیار دارد، صرفاً تجهیزات نیست، چراکه تجهیزات را باید انسان‌ها و نیروهای انسانی به‌کار گیرند و به همین سبب بر روی تقویت مباحث اعتقادی نیروهای خود کار می‌کند.

اولین نشست کمیته اجرایی کاروان قرآنی انقلاب برگزار شد

اولین نشست کمیته اجرایی کاروان قرآنی انقلاب صبح روز چهار‌شنبه، ۲۰ دی‌ماه با حضور جانشین کمیته قرآن ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی و نمایندگانی از شورای عالی قرآن، سازمان اوقاف و امور خیریه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیما در سازمان دارالقرآن الکریم برگزار شد.

در این نشست در خصوص چگونگی برگزاری و همچنین استان‌هایی که کاروان قرآنی انقلاب در آن به اجرای برنامه خواهد پرداخت بحث و تبادل نظر شد.

برپایی دیدار صمیمانه پیشکسوتان قرآنی با رئیس سازمان دارالقرآن

نشست هم‌اندیشی چهره‌های پیشکسوت قرآنی با حجت‌الاسلام علی تقی‌زاده، رئیس جدید سازمان دارالقرآن الکریم، روز گذشته سه‌شنبه ۲۰ دی‌ماه برگزار شد.

این نشست با حضور علی‌اکبر حنیفی، محمد خواجوی، سیدمحسن موسوی‌بلده، احمد حاجی‌شریف، محمدرضا صلح‌جو، مهدی قره‌شیخلو، محمدمهدی بحرالعلوم و داود تک‌فلاح در سازمان دارالقرآن الکریم همراه بود.

برگزاری نشست مدیران قرآنی در دارالقرآن اهل‌بیت(ع)

حسینعلی جان‌نثاری، مدیرعامل اتحادیه‌ مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا، از برگزاری نشست مدیران قرآنی در دارالقرآن اهل‌بیت(ع) خمینی‌شهر خبر داد و گفت: این نشست مربوط به مؤسسات اصفهان و حومه بود که در آن مسئولان مدارس حفظ قرآن و مؤسسات قرآنی که کار ترکیبی انجام می‌دهند، حضور داشتند.

ارائه طرح شبکه مجازی قرآن از سوی اتحادیه کشوری مؤسسات

محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به جلسات کارگروه قرآن و فعالیت‌های مردمی یکی از کارگروه‌های مصوب کمیسیون تبلیغ و ترویج شورای توسعه فرهنگ قرآنی، گفت: در دوره‌ای برای تشکیل جلسات کارگروه قرآن و فضای مجازی وقفه افتاد و همه کارگروه‌های کمیسیون‌ دچار آن شدند و در آخرین جلسه کمیسیون تبلیغ و ترویج انگیزه‌ای برای شکل‌گیری مجدد کارگروه قرآن و فعالیت‌های مردمی به وجود آمد که با توجه به ارائه کلیات موضوع و ضرورت‌های کارگروه، مدیریت آن به اتحادیه کشوری (به دلیل ساختار مردم‌نهاد آن) واگذار شد.

مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت با اشاره به یکی از مصوبات جلسه کارگروه قرآن و فعالیت‌های مردمی درباره ساختار پیشنهادی شبکه مجازی قرآن با احصای نظرات مدیران بخش مردمی ـ قرآنی و همچنین مجموعه‌هایی که دارای شبکه قرآن و فضای مجازی هستند، گفت: این ساختار پس از هم‌افزایی مجموعه‌های مختلف و طی کردن مسیر قانونی به تصویب نهایی می‌رسد و سپس طرح جامع تقدیم کمیسیون تبلیغ و ترویج می‌شود.

سردار محمد بهرامی، معاون تبلیغات عقیدتی سیاسی فراجا، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به برنامه‌های قرآنی فراجا در سال آینده و ضرورت پرداختن به اینگونه فعالیت‌ها در فراجا،‌ گفت: فعالیت‌های قرآنی در مجموعه انتظامی با جدیت پیگیری و برای همگانی‌ کردن فرهنگ و معارف حیات‌بخش قرآن کریم برنامه‌ریزی می‌شود.

وی افزود: در این راستا برگزاری محافل و مسابقات قرآن و دوره‌های مختلف قرآنی و آموزش قرآن را در سطوح مختلف ترتیل، ترجمه، تفسیر و روخوانی و روانخوانی قرآن و نیز قهرمان‌پروری و نخبه‌پروری قرآنی را هم در دستور کار داریم و جذب نخبگان قرآن در بخش سربازان و کارکنان را با هماهنگی مرکز گزینش و استخدام فراجا پیگیری می‌کنیم.

طنین ذکر حضرت زهرا(س) در جلسه تلاوت و استماع قرآن

شورای عالی قرآن همواره به بهانه‌های مختلف از جمله برگزاری جلسات آموزشی، نشست‌های تخصصی و محافل بزرگداشت شخصیت‌های قرآنی، تلاش کرده فضای اجتماع قرآنیان را فراهم کند.

در همین راستا برپایی محفل تخصصی با عنوان «جلسه تلاوت و استماع قرآن کریم»، مدتی است که در دستور کار ماهانه شورا قرار دارد.براساس این گزارش، نهمین جلسه تلاوت و استماع قرآن کریم، با حضور جمعی از پیشکسوتان، قاریان و حافظان ممتاز و ارتباط برخط تصویری با قرآنیان سراسر کشور، در مجتمع امام خمینی(ره)، حسینیه الزهرا(س) برگزار و ثواب تلاوت‌های این جلسه به روح مطهر حضرت زهرا(س) تقدیم شد.

مراسم افتتاحیه چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن، امروز ۲۲ دی با حضور جمع زیادی از علاقه‌مندان به قرآن و برخی از مسئولان کشوری و لشکری برگزار شد.

در این مراسم، حجت‌الاسلام خاکباز، مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان خوزستان، حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی‌فرد، نماینده ولی فقیه در استان خوزستان، سردار حسن شاهوارپور، فرمانده سپاه حضرت ولیعصر(عج) خوزستان و علی‌اکبر حسینی‌محراب، استاندار خوزستان به ایراد سخن پرداختند.

آیین افتتاحیه چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن، امروز ۲۲ دی، در حالی برگزار شد که می‌توان مهم‌ترین مؤلفه این مراسم را حضور طیف‌های مختلف مردم از جمله سران قبایل عرب و عشایر خوزستان توصیف کرد؛ حضوری که به وضوح یکدلی و اتحاد مردم این دیار قهرمان‌پرور را بازتاب داد.

انتشار اثر جدید حافظ بین‌المللی قرآن با عنوان «مادر عالم»

همزمان با فرارسیدن سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا(س)، روز مادر و گرامیداشت مقام زن، جدیدترین اثر موسی معتمدی، حافظ بین‌المللی قرآن و دارنده رتبه اول مسابقات بین‌المللی قرآن با عنوان «مادرِ عالَم» منتشر شد.

بررسی پویش «ستاره‌های زمین»

مسئولان استانی جوامع فرهنگی قرآنی عصر و نمایندگان قرارگاه جلسات خانگی استان‌ها از شب گذشته، چهارشنبه ۲۱ دی تا جمعه ۲۳ دی در شهر مقدس قم گرد هم آمده‌اند تا در خصوص پویش ستاره‌های زمین که قرار است به عنوان عملیات مشترک جبهه فرهنگی انقلاب در ماه مبارک رمضان ۱۴۰۲ اجرا شود؛ هم‌اندیشی کنند.

پویش ستاره‌های زمین در ماه مبارک رمضان سال ۱۴۰۱ در راستای ترویج سنت حسنه جلسات خانگی قرآن کریم برگزار شد و در فروردین و اردیبهشت سال آینده برای دومین سال پیاپی اجرا خواهد شد.

نمایش اتحاد و یک‌دلی در سایه قرآن

آیین افتتاحیه چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن، امروز ۲۲ دی، در حالی برگزار شد که می‌توان مهم‌ترین مؤلفه این مراسم را حضور طیف‌های مختلف مردم از جمله سران قبایل عرب و عشایر خوزستان توصیف کرد؛ حضوری که به وضوح یکدلی و اتحاد مردم این دیار قهرمان‌پرور را بازتاب داد.

آیین افتتاحیه این دوره از مسابقات که اجرای آن را سید وحید مرتضوی، مجری توانمند تلویزیون بر عهده داشت، با پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و پس از آن تلاوت آیاتی از کلام‌‎الله مجید از سوی قاسم مقدمی، قاری بین‌المللی قرآن آغاز شد.

امروز مهم‌ترین رویداد قرآنی کشور در اهواز آغاز شد و بهترین آیاتی که یک قاری می‌توانست انتخاب کند آیاتی از سوره مبارکه اسراء بود. مقدمی نیز به خوبی بهترین انتخاب ممکن را برای تلاوت در این مراسم داشت و تلاوت خود را با آیه: «إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ وَيُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِينَ الَّذِينَ يَعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْرًا كَبِيرًا» آغاز کرد و پس از تلاوت چند آیه دیگر  با تلاوت سوره مبارکه کوثر به تلاوت خود پایان داد. انتخاب این سوره نیز با هوشمندی انجام شد؛ اینکه مراسم در آستانه ولادت با سعادت حضرت زهرا(س) برگزار شد و انتخاب سوره کوثر بسیار شایسته بود.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha