مسئولان هنوز به جمع‌بندی لازم برای تشکیل مرکز واحد قرآنی نرسیده‌اند
کد خبر: 4113220
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۹
شاه‌میوه:

مسئولان هنوز به جمع‌بندی لازم برای تشکیل مرکز واحد قرآنی نرسیده‌اند

داور بین‌المللی قرآن‌ یکی از دلایل عدم سیاست‌گذاری برای تعیین متولی واحد قرآنی را وابسته به نوع نگاه و نحوه تفکر مسئولان رده بالای کشور به ویژه مسئولان فرهنگی دانست و گفت: مسئولان امر هنوز به جمع‌بندی و ضرورت اجرا برای داشتن مرکزی واحد نرسیدند.

غلامرضا شاه میوهغلامرضا شاه‌میوه، داور بین‌المللی قرآن‌، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، در خصوص دلایل نبود متولی واحد برای انجام فعالیت‌های قرآنی، گفت: این امر موضوع کلی است که می‌شود از نگاه‌های مختلف به آن پرداخت و باید روزی به این نقطه برسیم که سازمان مستقل قرآنی حتی در حد وزارتخانه داشته باشیم تا به فعالیت‌ها و امورات قرآنی بپردازد.

وی بیان کرد: با توجه به حجم گسترده فعالیت‌های صورت گرفته در کشور و تعدد بسیار مؤسسات قرآنی، نیاز است ارگان‌ها و دستگاه‌های مختلف همچون اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، تبلیغات اسلامی و اداره اوقاف سیاست‌ها و و برنامه‌ریزی‌هایی برای داشتن سازمانی واحد برای انجام فعالیت‌های قرآنی را در تشکیلات جدید طراحی کرده و به اجرا بگذارند.

شاه‌میوه یکی از دلایل عدم سیاست‌گذاری برای تعیین متولی واحد قرآنی را وابسته به نوع نگاه و نحوه تفکر مسئولان رده بالای کشور به ویژه مسئولان فرهنگی دانست و بیان کرد: مسئولان امر هنوز به جمع‌بندی و ضرورت اجرا برای داشتن مرکزی واحد نرسیدند.

این داور بین‌المللی در خصوص دلایل عدم موفقیت استان مرکزی در رشته نغمات دینی، گفت: این استان جزو استان‌هایی است که از قدیم در بخش تواشیح و نغمات دینی چندان فعال نبوده و این امر به اساتیدی که در این حوزه فعال هستند بازمی‌گردد. اساتید باید خود دستی بر آتش تواشیح داشته باشند تا بتوانند خالق اتفاقات خوب باشند. این اتفاق در برخی استان‌ها همچون خوزستان، اصفهان، خراسان رضوی و مازندران افتاده است.

شاخصه‌های برپایی جلسات قرآنی

شاه‌میوه ادامه داد: اساتید باید تواشیح‌خوان باشند تا بتوانند گروه‌ها را تشکیل داده، مدیریت کرده و سپس نتیجه آن را در مسابقات شاهد باشند. سابقه استان مرکزی از گذشته در بخش تواشیح کمتر از سایر بخش‌ها بوده است، اما برای انجام هیچ کاری دیر نیست، قاریان خوش صدای استان باید گرد هم جمع شده، گروه تواشیح تشکیل داده و برای مسابقات سال آینده برنامه داشته باشند تا شاهد حضور قوی استان در حوزه نغمات دینی همچون تواشیح، همسرایی و دعاخوانی باشیم.

وی در خصوص شاخصه‌های برپایی جلسات قرآنی، اظهار کرد: امروز جلسات به دو صورت سنتی و دوره‌ای و کلاسی برگزار می‌شود. با وجود کثرت مؤسسات قرآنی و فعالیت این مراکز در حوزه آموزشی رویکرد برخی از جلسات سنتی کارگاهی یا کلاس آموزشی است. جلسه سنتی قرآن باید از محیط و مکان مناسب برخوردار باشد.

وجود بانی یا فردی به عنوان حمایت‌گر از دیگر مؤلفه‌ها و شاخصه‌های جلسات سنتی قرآن است که این داور بین‌المللی به آن اشاره کرد و افزود: حضور بانی باعث می‌شود تا هم مقدمات جلسه و هم وسایل و امکانات مورد نیاز بهتر فراهم شود و هم با تأمین منابع مالی بتواند استادی را جهت حضور دعوت کند.

ارتقای سطح علمی اساتید قرآن

شاه‌میوه با تأکید براینکه رکن اصلی و اساسی جلسه قرآن، استاد است، ادامه داد: اساتید برای شرکت در جلسه‌ وقت می‌گذارند و برای ارتقای سطح علمی خود تلاش می‌کنند و نیاز است از نظر مالی از سوی صاحبان جلسات تأمین شوند. اگر نیاز اساتید برطرف شود، قطعاً آنان با آسودگی خاطر بیشتری در جلسات حضور داشته و با اطمینان خاطر کار خود را انجام می‌دهند.

وی تأکید کرد: اساتید در حوزه‌های مختلف قرآنی علم و معلومات خود را به‌روز کنند و با آمادگی در جلسات حاضر شوند. امروز با توسعه فضای مجازی فرصت خوبی برای آموزش همه علاقه‌مندان در اقصی نقاط کشور فراهم شده است و توسعه این آموزش‌ها به به‌روز بودن اساتید نیز بستگی دارد. آموزش‌های حضوری باید به شکلی انجام شود که افراد احساس کنند آنچه از حضور فیزیکی استاد در کلاس به دست می‌آورند از طریق فضای مجازی نمی‌تواند به دست آورند؛ لذا باید سطح استاد جلسه حضوری بالاتر از استاد در فضای مجازی باشد تا بتوان افراد را جذب کرد.

داور بین‌المللی کشورمان در پایان مردم و قرآن‌آموزان را آخرین رکن جلسات قرآنی بیان و تصریح کرد: وجود نوجوانان و جوانان به جلسات شور و حال خوبی می‌بخشد و شرکت مداوم نیز باید از طریق تبلیغات و دعوت از افراد جهت شرکت صورت گیرد. مؤسسات به واسطه گروه‌هایی که در فضای مجازی دارند ظرفیت خوبی برای انجام تبلیغات هستند و می‌توانند در این راستا بسیار نقش‌آفرین باشند.

انتهای پیام
captcha