تولیدکنندگان نی‌ریزی از چالش‌های تولید گفتند
کد خبر: 4107765
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۱

تولیدکنندگان نی‌ریزی از چالش‌های تولید گفتند

حمایت از تولید داخلی که بارها از سوی مقام معظم رهبری مورد تأکید قرار گرفته یکی از ارکان‌ اصلی توسعه اقتصادی است. از این منظر پای صحبت برخی از تولیدکنندگان و صاحبان کارخانه‌های شهرستان نی‌ریز نشستیم تا با مشکلات آنان بیشتر آشنا شویم.

تولیدکنندگان شهرستان نی‌ریزحمایت از تولید داخلی و توجه به تولیدکنندگان یکی از ارکان‌ اصلی توسعه اقتصادی هر کشوری است که توجه و تأکید به این مسئله سال‌های سال است که رهبر معظم انقلاب مدنظر داشته‌اند و از این منظر چندین سال است که شعارهای سال را به مبحث تولید اختصاص داده‌اند و بر ضرورت بسیج شدن تمام امکانات به بحث حمایت از تولید تأکید داشته و دارند. مسلماً رونق تولید و حمایت از تولیدکنندگان نیازمند ملزوماتی است که از این منظر باید به سراغ تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران این عرصه رفت و نیازمندی‌ها و مشکلات آنان را شنید و به گوش مسئولان رساند و مطرح کرد تا شاید بتوان گره‌ای از مشکلات این افسران جنگ اقتصادی باز کرد.

شهرستان نی‌ریز با داشتن دو شهرک صنعتی و چندین کارخانه تولیدی صنعتی از مهم‌ترین شهرستان‌های استان در عرصه صنعت و تولید محسوب می‌شود لذا به سراغ برخی از تولیدکنندگان این شهرستان رفتیم تا مشکلات و چالش‌های پیش‌روی فعالیت‌های آنان را بشنویم و منعکس کنیم.

محمدرضا سلیم‌نژاد، مدیر شهرک‌های صنعتی نی‌ریز امروز، 27 آذرماه در نشست خبری با خبرنگاران گفت: نی‌ریز دارای دو شهرک صنعتی و یک ناحیه صنعتی است و دومین شهر صنعتی استان فارس بعد از شیراز محسوب می‌شود.

وی با اشاره به صنعت استخراج سنگ و سنگ‌بری در این شهرستان گفت: در این شهرک‌ها با 151 واحد سنگ‌بری و خدماتی قرارداد داریم. در شهرک سنگ حدود یک هزار و 268 نفر نیز به صورت مستقیم مشغول به کار هستند.

سلیم‌نژاد با بیان اینکه یک شهرک صنعتی مربوط به سنگ و دیگری غدیرگه است که برای آن 120 هکتار آماده‌سازی کردیم و 60 هکتار آن زمین صنعتی است اما هنوز برای آنجا متقاضی نداریم و بدون سرمایه‌گذار است، گفت: ناحیه صنعتی ده فاضل هم مربوط به این شهرستان که در آن کارخانه تولید رینگ اسپورت قرار دارد.

مدیر شهرک‌های صنعتی نی‌ریز از فعالیت 27 واحد صنعتی بهره‌بردار و حدود 10 واحد صنعتی در حال ساخت در این شهرستان خبر داد و گفت: تعداد اشتغال ناحیه صنعتی 601 نفر است که در رینگ اسپورت به تنهایی 430 نفر مشغول به کار است.

وی تولید سبد، مواد غذایی اعم از نان محلی، قند و نبات، بسته‌بندی خشکبار و واحد غذایی، تولید تیر برق را از جمله موارد تولیدی این شهرک‌ها عنوان کرد و افزود: در شهرک‌های صنعتی در بحث تولید انار فعلاً سردخانه محصولات کشاورزی داریم و تنها یک واحد آن به بهره‌برداری رسیده است اما هنوز در محصولات کشاورزی واحدی نداریم که در فراوری محصولات فعالیت کند البته شرکت مزرعه سبز نی‌ریز خارج از شهرک صنعتی فعالیت می‌کند.

تولیدکنندگان افسران جنگ اقتصادی هستند

سلیم‌نژاد با بیان اینکه تولیدکنندگان و صاحبان کارخانه سنگ همان بچه‌های جبهه و جنگ در عرصه اقتصادی هم ورود کرده‌اند و به حق در این عرصه به خوبی فعالیت می‌کنند و همه زندگی خود را در این عرصه گذاشته و اشتغال ایجاد می‌کنند، گفت: البته اینان دچار یکسری مشکلاتی دارد که نیاز است مسئولان امر نسبت به رفع مشکلات آنان اهتمام ورزند.

وی در ادامه در پاسخ به خبرنگار ایکنا درباره نقش این شهرک در تحقق شعار سال، رسالت شهرک صنعتی را ایجاد زیرساخت برای تولیدکنندگان عنوان کرد و گفت: در این شهرک‌ها چیزی به عنوان پول زمین از واحدهای تولیدی دریافت نمی‌کنیم و تاجایی که توانسته‌ایم تلاش کردیم مشکلات تولیدکنندگان را برطرف کنیم به طوری که توانستیم بسیاری از واحدهای تعطیل را دوباره راه‌اندازی کنیم.

سلیم‌نژاد در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار ایکنا درباره حمایت از دانش‌بنیان‌ها نیز گفت: در بحث ورود دانش‌بنیان‌ها به شهرک کار نشده یا اینکه استقبال نشده است؛ غالب واحدها در شهرک‌های صنعتی در بخش سنگ‌بری هستند و تعدادی هم در این بخش از دانش‌بنیان استفاده کرده‌اند و در این زمینه نیاز به همراهی رسانه‌ها داریم تا مردم با بحث دانش‌بنیان آشنا شوند.

مدیر شهرک‌های صنعتی نی‌ریز با تصریح اینکه به دنبال توسعه شهرک سنگ هستیم زیرا استقبال در این بخش خوب است، گفت: البته توسعه نیاز به زیرساخت دارد و یکی از این زیرساخت‌ها تأمین برق است و تلاش می‌کنیم تا این مشکل را برطرف کنیم.

طباطبایی‌نژاد، یکی از تولیدکنندگان و صاحبان کارخانه سنگ‌بری شهرک صنعتی نی‌ریز نیز در این نشست بر ضرورت حمایت از تولیدکنندگان تأکید کرد و گفت: متأسفانه اکنون هر قدمی که تولیدکننده می‌خواهد بردارد، راهش بسته شده است در صورتی که از سوی رهبر معظم انقلاب همواره بر حمایت از تولیدکنندگان تأکید شده است.

راه‌اندازی کارخانه برای جبران خسارت خشکسالی

حبیب‌الله شریفی، مدیرعامل کارخانه سیمان خاکستر نی‌ریز نیز در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز ابتدا به فلسفه تشکیل این کارخانه تازه تأسیس اشاره کرد و گفت: زمانی نی‌ریز جزو قطب کشاورزی استان فارس بود و سالانه قریب 65 هزار تن گندم تولید می‌کرد اما به دلیل خشکسالی و از بین رفتن سفره‌های آب زیرزمینی، کشاورزی که رکن اصلی اقتصاد شهرستان بود رو به نابودی رفت. بنابر این تصمیم بر آن است که تا فعالیت اقتصادی برای جایگزین شدن شغل کشاورزی راه‌اندازی شود لذا با توجه به مطالعات و بررسی‌های انجام شده و ظرفیت‌های موجود در شهرستان بنا بر احداث کارخانه سیمان شد.

وی از اشتغال‌زایی حداقل 2 هزار و 500 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این کارخانه خبر داد و گفت: برای احداث این کارخانه مطالعات جدی در بحث مکان‌یابی، مطالعات زیست محیطی، معدن، بازار و غیره را انجام دادیم.

شریفی با بیان اینکه در روز اول در سال 1386 قریب 13 هزار نفر در احداث این کارخانه سرمایه‌گذاری کردند که امروز شاید این تعداد به 16 هزار نفر رسیده باشد، روند احداث و راه‌اندازی این کارخانه را تشریح کرد و گفت: در سال 89 کار مطالعاتی این کارخانه به اتمام رسید اما برای تأمین اعتبار آن اقدامات متعددی انجام شد چرا که سرمایه‌گذاری مردم تنها قریب 2 درصد اعتبارات مورد نیاز احداث کارخانه را تأمین می‌کرد و باید مابقی اعتبارات را از تسهیلات خارجی تأمین می‌کردیم.

مدیرعامل کارخانه سیمان خاکستری نی‌ریز، زمان کلنگ‌زنی و عملیات اجرایی این کارخانه را سال 93 و زمان آغاز تولید آن را سال 98 اعلام کرد و گفت: برای تولید مناسب سه پارامتر تأثیرگذار است یکی تکنولوژی، دوم نیروی انسانی و سوم مواد اولیه که همه این‌ها در کیفیت تولید تأثیرگذار هستند.

وی با بیان اینکه از سال نخستی که این کارخانه شروع به فعالیت کرد، متقاضی خرید از خارج از کشور داشتیم و اکنون به 10 کشور دنیا کلینکر صادر می‌کنیم، گفت: در داخل کشور هم هرچه عرضه می‌کنیم در بورس به فروش می‌رسانیم چون در داخل فروش کل سیمان از طریق بورس است.

شریفی در ادامه برخی از مشکلات پیش‌روی این واحد تولیدی را یادآور شد و گفت: فروش سیمان از ابتدای انقلاب تا امروز تعزیزاتی بوده است و هیچوقت فروش آزاد نداشته است و تحت نظارت سازمان مصرف کننده است. اکنون هم پایه قیمتی ما وزارت صنعت معدن اعلام می‌کند و گاهی نوسانی است ولی سال گذشته یا اوایل امسال وقتی سازمان بورس قیمت را به صورت غیرمنتظره نسبت به پایه بالا برد، بورس تمام معاملات سیمان آن روز را باطل اعلام کرد یعنی در بورس هم آزاد نیستیم. در همین رابطه در جلسات مختلف با رئیس مجلس و وزرای اقتصاد، صمت و کمیسیون تولید مجلس و رئیس کل بانک مرکزی اختصاصاً جلسه داشتیم که فکری به حال این قضایا کنند و هنوز موفق نشدیم و در حال پیگیری هستیم.

مدیرعامل کارخانه سیمان خاکستری نی‌ریز با بیان اینکه قریب 15 درصد تولید کارخانه را صادر می‌کنیم، گفت: البته هنوز چون در شرایط تحریم هستیم، صادرات ما در یک سیستم عرضه و تقاضای بین‌المللی جایگاهی ندارد.

وی با تصریح اینکه یکی از مهم‌ترین فاکتورهای تولید ثبات پارامترهای تأثیرگذار در تولید یا اقتصاد تولید است، گفت: اول هر سال به عنوان تولیدکننده باید بودجه‌بندی کرد تا ببینیم انتهای سال چقدر هزینه است و چقدر فروش داریم و باید بین این دو تعادل ایجاد کرد اما به دلیل نوسانات ارزی و تعرفه‌های مختلف خدمات و هزینه‌های حمل و نقل و غیره این بودجه‌بندی به صورت صحیح رخ نمی‌دهد.

شریفی تأکید کرد: دولت برای کمک به تولیدکنندگان تعرفه دولتی هزینه‌ها را ثابت نگه دارد یا اگر بالا می‌برد از قبل اعلام کند که تولیدکننده بداند چگونه هزینه‌ها را مشخص کند، چراکه این مسائل تأثیر مستقیمی بر روی صادرات و قیمت محصولات دارد.

انتقاد از برخوردهای سلیقه‌ای مسئولان

مدیرعامل کارخانه سیمان خاکستری نی‌ریز با تأکید بر اینکه برخورد سلیقه‌ای، شخصی و غیرقانونی برخی مسئولان در بحث صادرات در بنادر به تولیدکنندگان خسارت می‌زند، گفت: عدم ثبات، تصمیم آنی و برخوردهای سلیقه‌ای مسئولان امر باعث می‌شود که دچار مشکلات شویم. افزایش تعرفه‌ها بدون اعلام به تولیدکننده‌ها تأثیرات سوئی در روند فعالیت آنان دارد.

وی در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا درباره استفاده از دانش‌بنیان‌ها نیز گفت: به دلیل اینکه ما یک کارخانه قدیمی نیستیم، لذا تجهیزات ما از به‌روزترین تجهیزات تولید سیمان در دنیاست. همچنین در این راه مسلماً از ظرفیت نیروهای دانش‎بنیان هم استفاده کرده و خواهیم کرد زیرا برای ارتقای کیفیت تولید مسلماً باید به سراغ کار علمی و دانش‌بنیان رفت.

شریفی در ادامه از همکاری مسئولان استانی با این کارخانه سخن گفت و افزود: انصافاً مسئولان استانی با ما همکاری دارند البته برخی از مسئولانی که تازه بر روی کار آمده‌اند هنوز نمی‌دانند چگونه باید همکاری کنند ولی شاکله اصلی استانداری، سازمان صنعت و معدن، دادگستری، اتاق بازرگانی و غیره همکاری خوبی دارند.

اقتصاد کشور سرمایه‌محور است

مدیرعامل کارخانه سیمان خاکستری نی‌ریز در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار ایکنا درباره مشکلات و موانع تولید گفت: متأسفانه اقتصاد کشورمان تولیدمحور نیست، بلکه سرمایه‌محور است. وقتی این‌گونه باشد، تولید مظلوم واقع می‌شود و سرمایه حرف نخست را می‌زند.

وی یادآور شد: قریب 10 سال است که رهبر معظم انقلاب در نام‌گذاری سال‌ها از تولید نام می‌برند اما هنوز حمایت از تولید در کشور جای خود را باز نکرده است تا کشورمان تولیدمحور شود یعنی هنوز مملکت ما تولیدمحور نیست و مهم‌ترین مشکل ما همین است که اقتصادمان تولیدمحور نیست.

شریفی با تأکید بر اینکه در این راستا باید مسئولانی که تأثیرگذار هستند از تولیدکنندگان حمایت کنند، گفت: مسئولان در سطح شهرستان نی‌ریز همکاری خوبی دارند در سطح استان هم مسئولان کلیدی همکاری خوبی دارند اما گاهی اوقات برخی از مشکلات واقعاً خارج از اراده مسئولان استانی است.

محمدحسین مربی، مدیرعامل و صاحب کارخانه رینگ اسپورت نی‌ریز هم در جمع خبرنگاران گفت: کارخانه رینگ اسپورت نی‌ریز تنها کارخانه‌ای است که حتی یک ریال هم از بانکی وام نگرفته است و هیچ بدهی به سازمان، نهاد یا افرادی ندارد.

وی این کارخانه را بزرگترین کارخانه تولید رینگ اسپورت آلومینیومی خاورمیانه عنوان کرد و گفت: دستگاه‌های خود را از کشورهای خارجی وارد کردیم و در مسیر فعالیت‌های خود حتی یک ریال هم از دولت کمک نگرفتیم.

مربی با اشاره به فلسفه تولید این کارخانه نی زگفت: در سال 1380 بعد از خشکسالی، در قسمتی از منطقه خشک نی‌ریز این کارخانه را احداث کردیم تا به محیط زیست هم آسیبی وارد نشود و همچنین به سراغ صنعتی رفتیم که کمتر در آن کار شده است.

مدیرعامل کارخانه رینگ اسپورت نی‌ریز با بیان اینکه هر خودرویی نیاز به چرخ و رینگ دارد اما رینگ آلومینیومی مصرف سوخت ماشین را کمتر کرده و آن را کاملاً متعادل می‎کند، گفت: اکنون بیش از 70 درصد خودروهای دنیا از رینگ آلومینیومی استفاده می‌کنند و در ایران هم با شرکت‌های خودروسازی قرارداد داریم که استقبال خوبی از این نوع رینگ‌ها دارند.

وی با تصریح اینکه این صنعت هم گستردگی خوبی در ایران و کشورهای دیگر داشته و هم صد در صد در آن بازیافت وجود دارد و حتی یک درصد هم ضایعات ندارد، گفت: بحمد الهی وزارت صمت و مدیرکل صمت استان فارس همکاری خوبی با ما داشته‌اند.

مربی در خصوص اشتغالزایی در این کارخانه نیز گفت: در این کارخانه اشتغالزایی برای 500 نفر وجود دارد که همه آن‌ها بیمه شده‌اند اما با توجه به اینکه ما دارای گواهی ایزو تی اس هستیم یعنی باید کار همراه با آموزش مستمر آخرین فناوری‌های روز داشته باشیم، لذا 2 هزار نفر را آموزش می‌دهیم که برخی از آنان جذب سایر کارخانجات شده‌اند.

مدیرعامل کارخانه رینگ اسپورت نی‌ریز با تأکید بر اینکه حقوق کارگران کارخانه را به موقع پرداخت می‌کنیم و حتی یک روز معوقه نه در پرداخت حقوق نه در پرداخت بیمه کارگران داریم، گفت: این خوش‌حسابی ما هم در پرداخت حق‌الزحمه نیروها هم پرداخت تعرفه‌های خدمات مختلف اعم از بیمه، مالیات، برق، آب و گاز در کشور زبانزد است و در هیچ عرصه‌ای بدهکار نیستیم.

وی شرط ورود به این کارخانه را سالم بودن نیروها عنوان کرد و گفت: رابطه بسیار خوبی با نیروهای خود در این کارخانه داریم و خود را پدر و فرزند می‌دانیم.

مربی در عین حال بر ضرورت حمایت از تولیدکنندگان تأکید کرد و افزود: در کشور ما 23 درصد حق کارگر را بیمه می‌گیرد که در هیچ جای دنیا چنین نیست. برای من تولیدکننده که در منطقه محروم اشتغالزایی انجام داده‌ام هم تسهیلات و امتیازاتی در نظر گرفته نمی‌شود.

مالیات بردرآمد در کشور تعریف نشده است

مدیرعامل کارخانه رینگ اسپورت نی‌ریز یکی از سیاست‌های غلط کشور را پایین آوردن ارزش ریال دانست و گفت: در کشورمان مالیات بر درآمد تعریف نشده است و تنها از تولیدکنندگان مالیات اخذ می‌شود در صورتی که در سایر مشاغل و اصناف که حتی درآمدهای بسیار بالاتری از تولیدکنندگان دارد مالیاتی بر درآمد آن‌ها تعیین نشده است.

وی با بیان اینکه مالیات بر ارزش افزوده به یک بلا برای تولیدکننده و یک درآمد برای اصناف تبدیل شده است، افزود: دولت برای از بین بردن نارضایتی در کشور باید ایجاد شغل کند و برای این کار باید شغل را شناخت و سرمایه‌گذاری کرد.

مربی با تأکید بر اینکه برای رونق تولید باید پول‌هایی که در بانک‌ها قرار می‌دهند در بورس قرار داد تا سرمایه اولیه و در گردش برای شرکت‌های تولیدی شود و بورس جان بگیرد که البته برای این کار هم باید نظام منسجمی بر بورس حاکم باشد، گفت: این‌ها سیاست‌هایی است که باید اجرا شود.

وی با بیان اینکه برای اینکه سرمایه‌های کشور وارد تولید شود، باید خرید و فروش دلار حذف شود، افزود: بالا بردن میزان نقدینگی یعنی از جیب مردم زدن و این کاری است که انجام می‌شود. به جای اینکه مالیات بردرآمد و شفافیت مالی ایجاد کنند و پول‌های مردم را به بورس و صنعت سوق دهند، کاری در بورس انجام دادند که همه مردم از بورس بری شدند.

انتهای پیام
captcha