«پاییز پنجاه سالگی» اختتامیه جشنواره شانزده ساله را فرا گرفت
کد خبر: 4107405
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۳
عناوین برگزیدگان سینما حقیقت

«پاییز پنجاه سالگی» اختتامیه جشنواره شانزده ساله را فرا گرفت

«پاییز پنجاه سالگی» بیشترین جوایز را در آیین اختتامیه شانزدهمین جشنواره بین المللی «سینماحقیقت» ربود.

به گزارش ایکنا، آیین اختتامیه شانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سیماحقیقت» امشب 25 آذر در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدای این جلسه پس از تلاوتی آیاتی چند از کلام‌الله مجید، محمد حمیدی‌مقدم دبیر جشنواره سینماحقیقت گفت: 57  مستند در بخش مسابقه، 32 فیلم در بخش بین الملل، 5 مستند خارجی در بخش نمایش‌های ویژه، 12مستند در جایزه شهید آوینی و  10 اثر خارج از مسابقه، این همه حقیقت امسال نیست. حضور پرشور مستندسازان استانی، برگزاری نشست‌های صمیمانه و رودرروی مستندسازان با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس محترم سازمان سینمایی، برپایی کارگا‌ه‌های انتقال تجربه و همراهی سینماگران و کارشناسان داخلی و بین‌المللی با جشنواره، نشان می‌دهد که پس از شانزده دوره پرفراز و نشیب، نهال تنومند «سینماحقیقت»، بخشی انکارنشدنی از سینمای مستند ایران است.

وی افزود: در چهارمین دوره از خدمتگزاری برای این سینما و سینماگرانش، آنچه در این روزها دیدم، پویایی سینمای مستند ایران را عیان می‌کند و از جاری بودن روح زندگی در این خانواده بزرگ و عزیز خبر می‌دهد. شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت»، رنگ و بوی ایران بزرگ را داشت. این، شعار نیست. دغدغه خروج از پایتخت، تمرکززدایی و تحقق عدالت فرهنگی برای همه ایران، در این دوره تجلی یافت. «سینماحقیقت» برای آینده، پیشنهادی تازه دارد. سینمای مستند از محفل‌های کوچک و جشنواره‌ها می‌گذرد تا به مخاطبان بیشتری برسد و تصویرگر ایرانی وسیع باشد، ایرانی که نماد همدلی و یکپارچگی است، ایرانی که در قلب همه ما زنده است و نامش، پیونددهنده همه سلایق، قومیت‌ها و فرهنگ‌هاست. مادری مهربان که ما را در آغوش خود گرفته و  به همراهی فرا می‌خواند.

دبیر جشنواره ادامه داد: پیش از شروع جشنواره، گروهی از انکار حقیقت گفتند اما حقیقت انکارشدنی نیست، «سینماحقیقت» تنها یک جشنواره نیست، محلی برای گفت‌وگو است. فضایی برای تبادل نظر و شنیدن صداهای مختلف. جهانی رنگارنگ و پرشور که از «زندگی و هنر» سخن می‌گوید و مگر می‌شود این دو را تحریم و انکار کرد؟ سالن‌های مملو از تماشاگر و صف‌هایی که مقابل این سالن‌ها، شکل گرفت، یکی از پرشورترین ادوار جشنواره را رقم زد. شما که با ما همراه بودید، این فضا را به یاد دارید. شما که بدون قضاوت، پا به این ضیافت گذاشتید و به جمعی پیوستید که از تعامل و فرصت بحث و تبادل نظر استقبال می‌کنند. شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»، فضایی برای دیده شدن جوانانی بود که در استان‌ها فیلم می‌سازند. آنها که در ایام جشنواره مهمان ما بودند و حضورشان جلوه‌ای نو، به جشنواره داد. 28 مستندساز از 16 استان در کنار جشنواره بودند و «ایران بزرگ» را به پردیس سینمایی ملت آوردند. دست همه این جوانان نوجو و خلاق را می‌فشارم و برایشان آرزوی ادامه مسیر و موفقیت دارم.

حمیدی مقدم بیان کرد: سینمای ایران، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، حرف‌های بسیاری برای مخاطبان خارج از مرزها داشته و در منطقه، ممتاز و درخشان بوده است. امسال، همراهی چهره‌های فرهنگی از منطقه و کشورهای همسایه، زمینه تبادل نظر و بحث‌ها و نقدهایی را فراهم کرد که پیشتر، کمتر شنیده بودیم. در زمینه نقد و نظر، در این دوره، شاهد فضایی تازه بودیم، این تصویر چندوجهی و جذاب، از این دوره به یادگار خواهد ماند. شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» با شما به پایان راه رسید. ما این تصاویر و چهره‌ها، این مستندهای رنگارنگ را از یاد نخواهیم برد. مستندهایی که منتقد و صریح بودند، البته پیشنهاد هم داشتند. آثاری که از مشکلات سخن می‌گفتند، فیلم‌هایی درباره مردم ایران، نسل تازه که شناختشان برای همه ما ضروری است.

اهدای جوایز بخش بین‌الملل

در ادامه مراسم نوبت به اهدای جوایز برگزیدگان بخش بین‌الملل رسید که با حضور هیأت داوران این بخش بر روی صحنه پی گرفته شد.

در این بخش جایزه بهترین مستند کوتاه مسابقه بین‌الملل به صورت مشترک به «یک قایق روی دریا» به کارگردانی آرمان قلی‌پور و «کشیم عاشق» به کارگردانی امیر آقاعبداللهی اهدا شد.

جایزه بهترین مستند نیمه بلند هم به «نردبان ایوان» به کارگردانی نیکولای بم از روسیه تعلق گرفت.

جایزه ویژه هیات داوران بخش بین‌الملل هم به مستند «مدار چهل و پنجم» به کارگردانی لارنس ابوحمدان از اردن اهدا شد.

در ادامه و پس از پخش کلیپ هیات داوران بخش مستندهای بلند مسابقه بین‌الملل، جایزه بهترین مستند بلند به «سه‌نهزارم» به کارگردانی بهروز نورانی پور از ایران رسید.

جایزه ویژه این بخش به «زندگی فولادی» به کارگردانی مانول باوئر از پرو اهدا شد.

در این بخش لئونید ساوین از اعضای هیات داوران پشت تریبون قرار گرفت و گفت: این جشنواره، جشنواره خوبی بود و فیلم‌های خوب زیادی دیدیم، ایونت‌های تخصصی زیادی هم داشت. این خیلی برای ما مهم است. چون روس‌ها در حملات غربی‌ها هستند. من فکر می‌کنم این جشنواره، جشنواره خوبی برای توسعه همکاری‌های فرهنگی است و امیدوارم ارتباطات خوبی در قالب آن شکل بگیرد.

جایزه ویژه شبکه مستند

در ادامه محسن یزدی مدیر شبکه مستند روی صحنه آمد و گفت: هر سال شبکه مستند جایزه‌ای به یکی از فیلم‌های بخش مسابقه «سینما حقیقت» می‌دهد. ما این جایزه را امسال به فیلم خیلی خوب و جذاب «برای پس از مرگم» به کارگردانی عبدالرضا نعمت‌اللهی اهدا می‌کنیم.

اهدای جوایز بخش شهید آوینی

اهدای جوایز مسابقه شهید آوینی، بخش بعدی این مراسم بود که در این بخش تندیس برنزی به صورت مشترک به مستندهای «عملیات دماوند» به کارگردانی احسان مشکور و «در پس جنگ» به کارگردانی محمدحسین محمودیان اهدا شد.

در ادامه دو فیلم برای دریافت تندیس نقره‌ای معرفی شدند؛ «پاییز پنجاه سالگی» به کارگردانی محسن اسلام‌زاده و «قرار روز شانزدهم» به کارگردانی احسان اصغرزاده.

اسلام‌زاده در این بخش گفت: با یاد حاج نادر و حاج قاسم و شهید جمالی. روزها و سال سختی را داریم می‌گذرانیم و همه نگران فرزندان خود هستیم. دیدم سخنگوی دولت گفته‌اند مستندسازان می‌توانند چراغ راه مسئولان باشند، اما مستندسازان رابط بین مردم و مسئولان هستند. می‌دانم درباره حوادث اخیر یک سری کار در حال ساخت است، اما از وزیر ارشاد انتظار بیشتری داریم. پس جایگاه خود را تعریف کنید. باید بگویم بودجه مستند کم است و خیلی از بچه‌ها در اسنپ کار می‌کنند احوال آنها را بپرسید.

تندیس طلایی این بخش به مستند «سه‌نهزارم» بهروز نورانی‌پور رسید.

اهدای جوایز بخش ملی

در ادامه مراسم نوبت به اهدای جوایز بخش ملی رسید که در این بخش با حضور هیأت داوران، جایزه بهترین نویسنده گفتار متن به محمد نصرت خوارزمی برای «پاییز پنجاه سالگی» اهدا شد.

خوارزمی در این بخش گفت: این جایزه برای من ارزشمند است. جایش بین جوایز من خالی بود. معمولاً مستندهایی که می‌ساختم نریشن نداشت و حالا برای گفتار متن جایزه گرفته‌ام. آن هم برای یک فیلم درباره یک شهید مدافع حرم. آنچه که باعث شد این گفتار متن را بنویسم، قلب رئوف شهید محمد جمالی بود.

وی افزود: از سران کشور می‌خواهم این وضعیتی را که دچارش هستیم و هر روز با یک خبر بد مواجه هستیم، بهبود ببخشند. از اینکه جشنواره سینماحقیقت شبیه جشنواره عمار شده است، ناراحت می‌شوم.

این مستندساز گفت: به قول محسن اسلام‌زاده دوربین ما اسلحه ماست. ما باید به فکر مام میهن باشیم. مادر ما از دست ما ناراحت است، این بابت شکافی است که در قلبش ایجاد کردیم. آن را دوپاره کرده و نمی‌توانیم با این فرمان‌ها به ویژه در عرصه فرهنگ به جایی برسیم. سعی کنیم با کینه به هم نگاه نکنیم. عکس گفته‌های آقای خزاعی که می‌گوید ما از این بحران عبور می‌کنیم، من می‌گویم تا نگاهمان را عوض نکنیم در این منجلاب فرو می‌رویم.

در ادامه جایزه بهترین موسیقی متن احسان عبدی پور برای «کوهستان بی‌صدا» تعلق گرفت.

جایزه بهترین صدا به محمد حسین ابراهیمی برای «خونه مامان شکوه» اهدا شد. وی حین دریافت این جایزه گفت: متاسفم که تدوین و کارگردانی این کار دیده نشد.

در بخش بعدی جایزه بهترین پژوهش به امید رحمتی نسب برای «پیله ابریشم» تعلق گرفت.

جایزه بهترین تصویربرداری هم به فرشاد افشین پور برای «دنیای وحشی زاگرس» رسید.

داوود نماینده؛ گوینده این فیلم بیان کرد: کسانی که امشب اینجا به عنوان داور هستند از کسانی هستند که سالیان سال است در صحنه هنر ایران هستند. افشین‌پور خیلی اذیت شد تا این فیلم را ساخت.

در ادامه این بخش جایزه بهترین تدوین به آرش ضابطی اصل برای «کشیم عاشق» اهدا شد.

جایزه بهترین کارگردانی مستند کوتاه هم به امیر آقا عبداللهی برای «کشیم عاشق» تعلق گرفت.

در بخش بعدی جایزه بهترین کارگردانی مستند نیمه‌بلند به محمدرضا خوش‌فرمان برای «اسپانک» اهدا شد.

جایزه ویژه هیات داوران به مهدی بخشی مقدم و مهدی شامحمدی برای «خونه مامان شکوه» رسید.

برگزیدگان بخش جایزه «سرباز وطن»

در ادامه مراسم محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی، محمد حمیدی مقدم دبیر جشنواره «سینماحقیقت» و مجید زین‌العابدین مدیر عامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی روی صحنه حاضر شدند تا برگزیدگان بخش «سرباز وطن» را معرفی کنند.

لوح تقدیر سرباز وطن به «بنده نیکوکار» از کشور آرژانتین رسید. این جایزه به شخصیتی که به پیاده‌روی اربعین رفته بود اهدا شد. آگوستین خلیل بعد از دریافت این جایزه بیان کرد: من عاشق این وطن هستم. وقتی این اختلافات را می‌بینم دلم می‌گیرد. با هم بسازید. این کشور الگویی برای جهان است. جریان اربعین جریان ظهور است. جریان اربعین جریان وحدت بشریت است. اینجا صدها مستند درباره اربعین ساخته می‌شود اما در آن سوی آب‌ها آن را پنهان می‌کنند.

تندیس بخش «سرباز وطن» هم به محسن اسلام زاده برای «پاییز پنجاه سالگی» رسید.

اسلام‌زاده پس از دریافت جایزه خود، در واکنش به اظهارات یکی دیگر از مستندسازان بیان کرد: من آنقدر به جشنواره عمار فیلم داده‌ام که بچه‌ها به شوخی می‌گویند بخش اسلام‌زاده در آنجا هست! چرا نگاه تحقیرآمیز به عمار داریم؟ این نگاه اشتباه است. سینماحقیقت همیشه امثال ما را به بخش آوینی شوت می‌کرد و امسال هم به همین بخش راه پیدا کردیم! بعید است فیلم‌هایی که در این جشنواره است، در عمار پذیرفته شود. ما نگران آینده هستیم.

وی افزود: رک می‌گویم که وقایع سیستان و بلوچستان را مستند کرده‌ام و تندترین انتقادات را در آن داشته‌ام، اما همین نیروی انتظامی چقدر سختی کشید؟ سال ۹۸ نسبت به سهمیه‌بندی بنزین انتقاد کردیم، من لیبی و افغانستان را از نزدیک دیده‌ام، یک روز تهران را هم دیدم. اگر این مملکت ناامن شود هیچکدام از ما سالم و خوش کنار هم نخواهیم بود.

در بخش بعدی برنامه جایزه بهترین کارگردانی مستند بلند به مسعود زارعیان برای «غیرمسکونی» رسید.

زارعیان بعد از دریافت جایزه خود گفت: ای کاش همه بودند ولی طبیعی است وقتی یک عده نباشند یک عده دیگر بیشتر دیده می‌شوند. ای کاش همکاران من در صنف عزیزم می‌دانستند سال پیش برای امرار معاش در خانه‌ها کارگری کردم. برای این آمدم چون باید در کنار مردم سرزمینم باشم. کسی که کار جهان بی‌حضور او لنگ است، حور نیست، فرشته نیست، پری نیست، زن است. با تمام دلم این جایزه را به همسرم تقدیم می‌کنم.

محمد خزاعی در این بخش یک سفر کربلا به او و خانواده‌اش از سوی وزارت ارشاد و سازمان سینمایی اهدا کرد.

در ادامه جایزه بهترین فیلم مستند به مهدیه سادات محور برای «عزیز» تعلق گرفت.

سادات محور در این بخش گفت: برای هیچ جایزه‌ای در طول این عمرم به اندازه این جایزه انتظار نکشیدم. خودم را صاحب این جایزه نمی‌دانم. این جایزه متعلق به عزیز است و برای رساندن این جایزه به عزیز بی صبرانه انتظار می‌کشم. دلم می‌خواهد کمک کنیم زنان صبور کشور دیده شوند. اراده‌ای همچون اراده عزیز برای حل مشکل کشور می‌خواهیم. سالیان سال است در کشورهای مختلف جشنواره زنان وجود دارد و می‌خواهم چنین جشنواره‌ای در ایران باشد. جای خالی خیلی از دوستان را در اینجا می‌بینم. جشنواره خوبی بود. همه چیز به جا بود و به دوستانی که نیامدند گفتم جشنواره برای ماست و ما نباید جشنواره را تنها بگذاریم. قدردان کشور و مسئولان هستم. دست پدرم را می‌بوسم که کمک کردند به اینجا رسیدم.

در بخش بعد جایزه ویژه دبیر جشنواره به محسن آقایی برای «پیله ابریشم» اهدا شد.

آقایی گفت: برخی به این جشنواره نیامدند. این راه درست حل کردن مسائل این نیست. انتظار داریم مستندسازان در دل بحران‌ها جا نزنند. رفتار تحریم یک رفتار عقب‌مانده است. بیاید با هم ایران را بسازیم.

دومین جایزه ویژه دبیر جشنواره به کتایون جهانگیری برای مستند «ماراتن به سوی خط باریک قرمز» اهدا شد.

سومین جایزه ویژه دبیر جشنواره به محمد احسانی برای مستند «آب ما را خواهد برد» اهدا شد.

چهارمین جایزه ویژه دبیر جشنواره به هادی شریعتی برای مستند «آت اوغلان» اهدا شد.

در پایان مراسم دبیر جشنواره در سخنانی از همراهان جشنواره تشکر کرد.

انتهای پیام
captcha