به گزارش ایکنا، عصر امروز پنجشنبه ۲۴ آذر و در آخرین روز از برگزاری شانزدهمین دوره جشنواره «سینما حقیقت»، نشست سردار مهدی حاجیان، معاون فرهنگی اجتماعی فراجا در سالن ۱۲ پردیس سینمایی ملت با اجرا و کارشناسی امین قدمی برگزار شد.

در ابتدای این نشست حاجیان در پاسخ به این پرسش که چرا مستندسازان امکان ساخت اثر از موضوعات سیاسی را ندارند، گفت: همه ما برای حفظ کیان جمهوری اسلامی ایران مشغول به کار هستیم. مستندسازان همواره به ساخت اثر مشغول بوده‌اند و ما نیز به آن‌ها اجازه کار کردن، داده‌ایم. کسانی که با ما کار می‌کنند امروز در خیابان مشغول مستندسازی هستند. مستندسازی، سینما و امور تصویری به دنبال حقیقت‌یابی هستند تا با بررسی یک لایه پژوهشی، موضوعات اجتماعی زیست‌بوم‌مان را تصویر کرده و به رفع آسیب‌های اجتماعی جامعه کمک کنند. جامعه پویا، جامعه تغییرات است و هرچه جامعه پویاتر می‌شود مطالبات هم به همان نسبت بیشتر می‌شوند، ما به دنبال این هستیم که در حوزه به تصویر کشیدن این آسیب‌ها بیشتر تلاش کنیم.

حاجیان افزود: پلیس، نهادی مدنی - اجتماعی است و در بطن زندگی مردم حضور دارد، این نهاد برای مردم است و امنیت ایجاد می‌کند. بدانید پلیس، برای فرقه و گروه خاصی نیست. اغتشاشات امروز مشکلاتی در زمینه‌های شناختی و ادراکی دارند که شیوه جنگ نوین را روایت می‌کنند، ادراک‌ها نیز تحت تأثیر حملات دشمن قرار گرفته‌اند، ادراک‌هایی که به جامعه تحمیل شده و متناسب با ارزش‌های جامعه اسلامی نیستند. اگر از ابتدا سبک زندگی ایرانی اسلامی را مستند می‌کردیم شاید جامعه‌شناسان نیز اقداماتی انجام می‌دادند. اگر مستندسازان با پلیس در حوزه بحران‌ها اجتماعی همکاری کنند، اتفاقات خوبی رخ خواهد داد. با ورود به مسائل سیاسی، روایت از پله دوم آغاز می‌شود، روایت باید از پله اول شروع شود تا ببینیم نقطه کانون بحران‌ها کجاست. اگر بگوییم پلیس، نهادی سلبی است که پس از ورود یک جرم وارد شود، موضعمان خیلی علمی نخواهد بود. پلیس برای جلوگیری از جرایم، قوانین جدیدی تبیین کرده است تا آسیب‌شناس باشد، برای پیدا کردن نقاط کانون بحران، باید آسیب‌های اجتماعی را بررسی کرد، فراجا در هر مرکز خود دایره‌ مشاوره و مددکاری قرار داده است و موضوعات خانوادگی و روانی را بررسی می‌کند و در نگاه سلبی و ایجابی ورود می‌کند برای مثال به جلوگیری از موضوعاتی مثل سرقت، خودکشی و... کمک می‌کند.

حاجیان بیان کرد: اگر امروز نگاه جامعی نسبت به وظیفه پلیس وجود ندارد، شاید به این دلیل است که ما در معرفی خودمان دچار ضعف بوده‌ایم؛ پلیس در همه کشورها مرجعی مقدس است و نگاهش مهم‌تر از هر قانونی‌ست مثلا در یک صحنه قتل، پلیس با بررسی صحنه جرم قاتل را دستگیر می‌کند، برای آن مقتول، ۵۰ خانواده به مدت حداقل ۵۰ سال متأثر برای از دست دادن او خواهند بود اما پلیس در نگاه مشاوره‌ای از یک فقره قتل جلوگیری می‌کند و مسئله‌ای را به مدت ۵۰ سال از ۵۰ خانواده سلب می‌کند. می‌خواهم از هنرمندان حاضر در سالن بپرسم که کدام یک از عزیزان داوطلب شدند برای کار کردن ولی ما اجازه ندادیم؟

مستندساز به دنبال حقیقت است

در بخش دیگر این نشست، امین قدمی، مستندساز گفت: مستندسازی در بحران مسئله‌ای است که امروز با آن رو‌به‌رو هستیم، مشکل این‌جاست که شما در مقام پلیس ترسیم نگاه خودتان را از مستندساز می‌خواهید اما مستندساز به دنبال حقیقت است نه حقیقتی که شما می‌خواهید بیانش کنید. بگذارید برای مثال مردم ببینند اگر یکی در لباس پلیس خطا کرد، جبرانش می‌کنید و او را به سزای عملش می‌رسانید.

در ادامه یکی از حاضران نشست بیان کرد: همین که امروز یک معاونت هنری در جمع هنرمندان حاضر شده است باید قدردان باشیم. معاونت فرهنگی اجتماعی کار بسیار بزرگی انجام می‌دهد اما به دلیل نداشتن روابط‌عمومی هوشمند امکان معرفی درست کار خود را ندارد برای مثال همه دنیا یگان ویژه دارند اما باید شیوه کار توضیح داده شود. معاونت فرهنگی اجتماعی ناجا باید برای همه باشد، اگر در این زمینه کار پژوهشی انجام می‌شد، انفاق خیلی بهتری رخ می‌داد، به نظر من مشکلات پلیس باید در آثار سینمایی دیده شود.

یک مستندساز حاضر در جمع نیز تصریح کرد: طبق اصل ۲۳ و ۲۴ قانون اساسی که آزادی بیان در نشریات و مطبوعات و آزادی عقاید را عنوان می‌کند، مستندساز حق دارد نکته‌ای را بدون ایجاد مشکل در انتقاد از فراجا بسازد، آیا کسی توانسته مستندی در انتقاد از فراجا بسازد و آن را منتشر کند و فراجا از آن استقبال کند؟ با روش فعلی اصل قانون اساسی زیرپا گذاشته می‌شود.

وحید چاووش، فیلمساز حاضر در جلسه هم بیان کرد: من از حرف خود سردار وام می‌گیرم و می‌خواهم بگویم که همه ما به دنبال یک هدف هستیم که آن هم حفظ نظام است. من شخصا به نظام جمهوری اسلامی عقیده دارم و برای همین هم در این نشست حضور پیدا کرده‌‌ام. شما همیشه سخنگو بوده‌اید اما لطفا امروز شنونده باشید. مشکل شما این است که می‌گویید مستندساز به روشی که من می‌گویم باید کار کند، اگر من در کار پلیسی شما دخالت کنم قطعاً کارم به درستی پیش نمی‌رود و شما هم اگر در کار ما دخالت کنید، حتماً به همان صورت پیش می‌رود. مستند، آئینه است و کسی را بزک نمی‌کند، نه آرایشگر است و نه پیرایشگر. شما باید خودتان را در آن ببینید.

وی ادامه داد: من به‌ عنوان یک عنصر فرهنگی به یکی از افراد در فراجا می‌گویم که نگاه شما باید تغییر کند و هرکس سر جای خودش و بر مبنای تخصص خود کار کند. من در هیچ کشوری نیاز به مجوز نداشتم و کسی جلوی کار مرا نگرفته است به جز در کشور خودم و این موضوع عجیب است.

تصویر لایه‌های پنهان و پیدای جامعه

حاجیان در جواب مطالب بیان شده گفت: فرمایشات همگی شما سازنده است ولی باید بگویم که در هر کشوری مبنا و ملاک قانون است، کسی نمی‌تواند فراتر از قانون عمل کند یا از آن تخطی کند. قانون را هم قانون‌گذار بر مبنای شرع و قانون تعریف کرده است. اعتراض، یک فرایند دارد، اغتشاش مجوز ندارد و غیرقانونی است. پلیس مسئول اخذ مجوز قانونی نیست اما او مسئول تخطی از قانون است. وقتی در یک اعتراض، اشخاص دست به آتش زدن اموال مردم، بانک‌ها و... می‌زنند، پلیس باید با آن‌ها مبارزه کند برای مثال اگر کسی به این سالن بیاید و آن را آتش بزند برای حفظ نظم، نیاز به کمک پلیس حس می‌شود، نمی‌توان پلیس را نهادی دید که خنثی باشد، وظیفه پلیس مواجهه با اقدامات غیرقانونی است در غیر این صورت آنارشی در جامعه پیش می‌آید. پلیس قدرت نظم‌دهنده به جامعه است. بسیاری از لایه‌های پنهان و پیدای جامعه را مستندساز تصویر می‌کند و ما هم به آن‌ها تریبون برای کار کردن، می‌دهیم. حضور من در این‌جا گواه این مدعاست که مستند اجتماعی باید ساخته شود تا ریشه مشکلات را بشناسیم.

وی در پایان اظهار کرد: در همه جای دنیا، مردم پلیس مقتدر را دوست دارند. مستندساز اگر تصویر پلیس قدرتمند و ایثارگر را نسازد، ضرر آن به خود جامعه برمی‌گردد. پلیس مقدس است و کار کردن در آن حوزه نیازمند عشق است. ما با مستندساز همکاری می‌کنیم تا درباره علت بحران‌ها تولید داشته باشد. گلایه من نسبت به مستندسازان این است که قهرمان‌سازی نمی‌کنند؛ عمده فعالیت هنرمندان امروز گفتمانی ترجمه‌ای است و نه تألیفی. پلیس‌های ما قهرمان هستند و ماه‌ها در میدان فعالیت می‌کنند.

یادآور می‌شود، شانزدهمین جشنواره «سینما حقیقت» به دبیری محمد حمیدی مقدم در پردیس سینمایی ملت در حال برگزاری است.