رسالت حوزه هنری حمایت از هنر دینی، ملی و انقلابی است + فیلم
کد خبر: 4106471
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۳
علی فروزانفر:

رسالت حوزه هنری حمایت از هنر دینی، ملی و انقلابی است + فیلم

معاون هنری حوزه هنری در بازدید از نمایشگاه نگارگری «توحید» گفت: حوزه هنری در بیش از چهار دهه فعالیت مستمر خود تلاش کرده حامی هنر دینی، ملی و انقلاب باشد.

رسالت حوزه هنری حمایت از هنر دینی، ملی و انقلابی استبه گزارش ایکنا؛ آئین افتتاحیه نمایشگاه نگارگری «توحید» امروز 21 آذر، در نگارخانه ابوالفضل عالی حوزه هنری برگزار شد.

در این نمایشگاه 35 اثر استاد امیرحسین آقامیری به نمایش درآمده است. نگاخانه ابوالفضل عالی از 22 آذر تا 5 دی میزبان کارهای استاد آقامیری خواهد بود.

در آئین افتتاحیه نمایشگاه علی فروزانفر، معاون هنری حوزه هنری اظهار کرد: حوزه هنری با هدف اشاعه و حمایت از فعالیت‌های دینی و انقلابی شکل گرفته است، این رویکرد تا امروز به صورت ویژه مد نظر بوده و در آینده نیز ادامه خواهد داشت. امروز در دوران تثبیت به سر می‌بریم و بیش از 4 دهه از عمر حوزه هنری می‌گذرد پس لازم است حوزه هنری با حفظ اصول از روش‌های نوین نیز بهرمند شود برای همین به دنبال شبکه سازی هستیم.

وی افزود: منظور از شبکه سازی این است که در گذشته به یک یا چند هنرمند توجه می‌شد اما در صدد هستیم که بتوانیم در حوزه هنر دینی، ملی و انقلابی شبکه سازی صورت گیرد. البته وقتی شبکه سازی شود دیگر نیازی نیست همه هنرمندان به صورت سنتی در حوزه مستقر باشند زیرا به واسطه فضای مجازی و شبکه سازی می‌توان از هنرمندان بیشتری حمایت کرد. حاصل این شبکه سازی که روی آن سرمایه گذاری شده امیدوارم در سال آینده نتیجه دهد و در معرض دید علاقمندان قرار گیرد.

فروزانفر درباره حمایت حوزه هنری از آثار تجسمی چنین توضیح داد: حوزه هنری تمام تلاشش را روی این امر استوار کرده که حمایت این مرکز تمام بخش‌های هنر را در برگیرد. حوزه در پی جلب رضایت مخاطبان تخصصی هنر نیز هست برای همین اگر قرار باشد تنها به هنرهای چون سینما توجه کنیم بخش عمده‌ای از علاقمندان به هنر را از دست خواهیم داد. برای رسیدن به خواسته مورد نظر نیز حوزه در یکسال اخیر در پی نهاد سازی بوده است. در این نهادها قرار است به موضوعاتی چون مباحث اقتصادی در بدنه هنرهای تجسمی نظر شود. همچنین به بحث نظام توزیع نیز توجه خواهد شد تا مردم بیشتر پذیرای هنرهای دیگر باشند. برای مثال به تصاویری اشاره می‌کنم که حوزه هنری آنها را در سالهای قبل به نمایش درآورده بود و امروزه از آنها در دیوار نگاره‌ها استفاده می‌شود.

معاون هنری حوزه در ادامه گفت: در همه نمایشگا‌های دنیا عموماً در افتتاحیه‌ها و اختتامیه‌ها شاهد حضور بیشتر مردم هستیم ولی حوزه هنری در پی این است که با ارتباط با دیگر گالری‌ها یا فضاهای هنری شرایطی پیش آورد که مخاطبان نمایشگاه‌هایش بیشتر شود. برگزاری گالری‌های مجازی در راستای این اتفاق رخ می‌دهد.

در ادامه افتتاحیه نمایشگاه «توحید»، امیرحسین آقامیری به عنوان هنرمند خالق آثار گفت: من کارم را در نگارگری از سال 68 زیر نظر استاد محمدباقر آقامیری آغاز کردم. بعد از آموزش‌های ابتدایی شروع به نگارگری اشعار خیام کردم. در آن کارها به موضوعاتی چون مرگ و زندگی می‌پرداختم اما از سال 73 به صورت ویژه به موضوعات قرآنی پرداختم. طی این سه دهه نزدیک به 70 اثر قرآنی خلق کردم که امروز تعدادی از آنها در نمایشگاه «توحید» به نمایش درآمده است.

وی افزود: در کارهایم از تکرار برخی کلیشه‌ها پرهیز جدی داشتم یعنی سعی نکردم آیات قرآن را تصویر کنم چون شکل کامل آن در خود قرآن موجود بود بلکه تلاشم این بود که معنا و مفاهیم را در معرض دید علاقمندان قرار دهم. مطمئناً کارهایم مبتنی بر درکم از آیات است برای همین شاید نگاهم کامل نباشد اما هیچگاه آثارم را با تحریف آلوده نکردم.

این استاد نگارگر تاکید کرد: خلق اثر در حوزه نگارگری زمان زیادی را به خود اختصاص می‌دهد برای همین شاید تنها سالی یک یا دو کار را بتوان به سرانجام رساند. این گفته نشان می‌دهد که تا چه میزان دقت در هنر نگارگری بالاست. این ویژگی نگارگری به هنرمندان جوان و علاقمند به نگارگری یاد می‌دهد که از این حوزه توقع درآمد آنچنانی نداشته باشند بلکه باید با عشق به این حوزه ورود کنند.

وی با بیان اینکه برخی از آثار حاضر در این نمایشگاه پیشتر به نمایش درآمده است گفت: همه آثار حاضر در نمایشگاه «توحید» برای نخستین بار نیست که روی دیوار می‌رود بلکه برخی از آنها قبلاً در نمایشگاه‌های دیگر به نمایش درآمده‌اند. این موضوع به هیچ وجه اتفاقی مذموم نیست چون همانگونه که گفتم زمان اجازه خلق آثار زیاد را به هنرمند نمی‌دهد.

این هنرمند اعلام کرد: قرآن سرچشمه بسیاری از برکات در زندگی انسانهاست برای همین هم حافظ می‌گوید؛ هرچه کردم همه از دولت قرآن کردم. این موضوع در کلام مولانا و فردوسی نیز دیده می‌شود. مخلص کلام قرآن در توحید و انفاق متبلور می‌شود پس هر اثری که به این موضوعات تکیه داشته باشند کاری قرآنی محسوب خواهند شد. خداوند در قرآن کریم می‌فرماید «پروردگار جان و مال مردم را به بهای بهشت می‌خرد» این کلام خداوند تاکید روی موضوع ایثار و انفاق است چون برای رسیدن به بهشت یا جانت را باید بدهی یا مالت را.

رسالت حوزه هنری حمایت از هنر دینی، ملی و انقلابی است

این هنرمند با انتقاد از برخی آسیب‌ها در نگارگری گفت: هر هنری الزامات خاص خود را دارد پس نباید به بهانه نوآوری هنر نگارگری را مخدوش کنیم یعنی بخواهیم موضوعات جدید را در قالب قدیمی عرضه کنیم این آسیب رساندن به آن هنر است. همچنین مشکل دیگر ورود نقاشی به نگارگری است یعنی وجه قالب در برخی نگارگری‌ها، نقاشی شده است. صدق این گفته را در برخی سایه روشن‌ها می‌توان دید.

وی تاکید کرد: نگارگری تاریخ مصرف ندارد چون زیبایی‌ که در آن نهفته است ذاتی است پس نخواهیم که با برخی به اصطلاح نوآوری‌ها آن را فراگیر کنیم. نگارگری نیازمند عشق است و اگر به این خصیصه پیوند خورد مطمئنم جوانان نیز به سمت آن متمایل خواهند شد.

این نگارگر در پایان تاکید کرد: در چند سال اخیر جوانان نسبت به نگارگری علاقه زیادی از خود نشان می‌د‌هند این اتفاق نشان می‌دهد که علاقمندان به هنر نگارگری در گذشته خلاصه  نشده‌اند بلکه در زمان حال هم هستند به شرط اینکه با حمایت‌های مسئولان ذیربط نگارگری بیشتر در معرض دید قرار گیرد.

انتهای پیام
captcha