قهرمانان حقيقی مردم قابل لمسند نه اسطوره‌ای + صوت
کد خبر: 4106358
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۰
تهیه‌کننده مجموعه مستند «قهرمانان معمولی»:

قهرمانان حقيقی مردم قابل لمسند نه اسطوره‌ای + صوت

مجتبی حیدری گفت: اگر می‌خواستیم برای قهرمان‌پردازی به اسطوره‌ها بپردازیم برای مردم قابل دسترس نبودند اما انتخاب آدم‌های معمولی باعث می‌شود مردم با آنها همذات‌پنداری کنند.

مجتبی حیدری، تهیه‌کننده مجموعه مستند «قهرمانان معمولی» در گفت‌و‌گو با ایکنا گفت: من موسس و مسئول آژانس مستندسازی سو هستم. از سال 93 نیز به شهرهای مختلف سفر کرده و کار عکاسی انجام می‌‌دهم. در تصاویری که گرفتم به نقاط قوت و ضعف مناطق روستایی توجه داشتم. نتیجه کارهایی که انجام دادم مرا به این امر مشتاق کرد که اقدام به ساخت این مجموعه مستند کنم. یک نکته درباره آدم‌هایی که در این اثر به آنها توجه دارم بارز است. قهرمانان؛ مردم معمولی هستند كه کاری بسيار بزرگ انجام می‌دهند.

وی افزود: این مجموعه نتیجه تلاش آدم‌های معمولی است که با پشت کار به جایگاهی مطلوب دست پیدا می‌کنند.  جالب است این افراد وقتی به جایی می‌رسند چیزی که به دست می‌آورند را تنها برای خود نمی‌خواهند بلکه تلاش می‌کنند مردم هم از آن مزایا بهرمند شوند. آدم‌هایی که در این مجموعه انتخاب شده‌اند حوزه مشترک کاری ندارند اما اقدامی که انجام می‌دهند یکی است.

این تهیه‌کننده ادامه داد: انتخاب آدم‌های معمولی با یک انگیزه رخ داد. اگر می‌خواستیم به اسطوره‌ها بپردازیم برای مردم قابل دسترس نبودند اما انتخاب آدم‌های معمولی باعث می‌شود مردم با آنها همذات‌پنداری کنند. همین امر باعث خواهد شد مخاطب نیز در جهت قهرمان شدن قدم بردارد.

وی در پاسخ به این سوال که این فیلم تا چه حد به شعار سال پیوند خورده است، گفت: من از سال 91 پیرامون این کار تحقیق كرده‌ام برای همین موضوع برای یک یا دو سال اخیر نیست. البته موضوع با شعارهایی که مقام معظم رهبری در چند سال اخیر روی آن تاکید داشته‌اند همخوان است اما اینگونه نبوده صرفا بخواهم با هدف شعار سال، کاری را جلوی دوربین ببريم.

تهیه‌کننده «قهرمانان معمولی» در پاسخ به این سوال که آسیب‌های رایج مستندهایی که در آن به شعارهای سال پرداخته می‌شود، چیست؟ بیان کرد: متاسفانه اکثر کارها عمق ندارند و تنها به شکل شعاری موضوعات انقلابی و دینی را مد نظر قرار می‌دهند. برای مثال امسال حضرت آقا روی محصولات دانش‌بنیان تاکید داشتند اما این امر نباید تنها به صورت کلام در کارهای تصویری مدنظر قرار گیرد. این امر، مشکل جدی اکثر تولیدات این حوزه است. کارهایی که می‌خواهند به شعار سال بپردازند باید طرح مسئله کنند نه اینکه تنها بخواهند اشاره‌ای به موضوع داشته باشند.

حیدری تصریح کرد: مشکل دیگر به واقعی نبودن آثار مربوط می‌شود. کار شعاری از واقعیت دور است زیرا سازنده می‌خواهد آنچه را دوست دارد نشان دهد نه واقعیت را. این رویکرد ضربه بزرگی به مستند‌سازی ما به ویژه در حوزه کارهای دینی و انقلابی وارد کرده است. من از این مسائل در کارهایم پرهیز می‌کنم. این گفته ادعا نیست بلکه من آن را در عکس‌العمل مردم دیده‌ام. چند سال پیش نمایشگاه عکسی از «قهرمانان معمولی» روی نرده‌های دانشگاه تهران برگزار کرده بودم. استقبالی که مردم از کارها داشتند برای خودم هم قابل تصور نبود. دلیل این موفقیت هم چندان به کیفیت فنی ربط نداشت بلکه به واقع‌نگری اثر مربوط می‌شد.

این تهیه‌کننده مستند اضافه کرد: در مستندسازی انقلابی حتما یک موضوع را باید مد نظر قرار دهیم آنهم اینکه به فکر این نباشیم که با زور بخواهیم مخاطب را اقناع کنیم بلکه با بحث و گفت‌وگو و همچنین ادله کافی تماشاگر را به سوی واقعیت هدایت کنیم. مجموعه عکس «قهرمانان معمولی» منتشر شده و به زودی تلویزیون هم این کار را پخش خواهد کرد. این کار قادر است برای افراد علاقمند منبع تحقیقاتی خوبی باشد.

کد

وی درباره گوناگونی موضوعات در «قهرمانان معمولی» بیان کرد: دامپروری، بوم‌گردی، کشاورزی، توریست و... موضوعاتی هستند که در مجموعه به آن توجه می‌شود. هر یک از قسمت‌های این مجموعه تلاشی فردی را نشان می‌دهد که دستاوردی جمعی دارد. این اثر با هزینه شخصی ساخته شده و حاصل سرمایه‌گذاری دولتی نیست. این موضوع باعث شده دغدغه‌ای که در مجموعه به آن توجه می‌شود واقعی باشد. این کارها همچنین برای مسئولان می‌تواند کلاس آموزشی باشد تا ببینند وقتی کار در دست مردم است تا چه حد صحیح آن امر به نتیجه می‌رسد.

فیلمبرداری مجموعه مستند «قهرمان‌های معمولی»، محصول مرکز مستند سوره، با همراهی چهار کارگردان تمام شد و هم‌اکنون مراحل پس‌تولید برای نمایش از رسانه ملی طی می‌شود. تولید مجموعه مستند 13 قسمتی «قهرمان‌های معمولی»، تازه‌ترین محصول مرکز مستند سوره پس از ۹ ماه ضبط در شهرهای مختلف ایران به پایان رسید. مجتبی حیدری، مهدی رشوند، زهرا استادزاده و محمدصادق بکتاشیان کارگردانان این مجموعه مستند هستند. «قهرمان‌های معمولی» که در شهرهای مختلف ایران از جمله اصفهان، رشت، بیرجند، زاهدان، زابل، چاراویماق، گرمی، دهدشت، قیروکارزین و تهران جلوی دوربین رفته است.

انتهای پیام
captcha