«پاییز حرم» فریاد مظلومیت شهدای شاهچراغ(ع) است + فیلم
کد خبر: 4105899
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۶

«پاییز حرم» فریاد مظلومیت شهدای شاهچراغ(ع) است + فیلم

کارگردان «پاییز حرم» این مستند را نمایش مظلومیت 13 نفر از شهدای شاهچراغ(ع) عنوان کرد.

علی خسروی، کارگردان مستند «پاییز حرم» در گفت‌و‌گو با ایکنا گفت: این فیلم درباره شهدای حادثه شاهچراغ(ع) است. طرح و ایده این مستند از طریق سازمان سینمایی سوره مطرح شد. من مدت‌هاست با این مرکز کار می‌کنم زیرا موضوعاتی که مدنظر دارند را می‌پسندم. سوره، کارهایی را مد نظر قرار می‌دهد که دغدغه جامعه بوده و پیرامون آن بحث‌ و‌ گفت‌وگو فراوان است.

وی افزود: مهمترین سوالی که باعث شد من این کار را جلوی دوربین برم این مسئله بود که چگونه می‌توان در یک محیط آرامی و روحانی که انسان‌ها در حال راز و نیاز با خداوند هستند 13 نفر از کودک گرفته تا بزرگسال را به خاک و خون کشید؟

این مستندساز درباره تحقیقات صورت گرفته در این اثر چنین توضیح داد: اولین منبع من مطالعات کتابخانه‌ای و اینترنتی بود تا نسبت به موضوع اشراف بیشتری داشته باشم. همچنین به شیراز سفر کردم و با شاهدان، پیرامون آنچه رخ داده گفت‌وگوی کامل داشتم. وقتی با افرادی که از این اتفاق تجربه عینی داشتند گفت‌وگو کردم تصمیمم برای ساخت قطعی‌تر شد چون می‌خواستم آنچه در واقعیت رخ داده را مردم بدانند.

خسروی درباره خط روایت «پاییز حرم» چنین توضیح داد: تاثیرگذاری کار مستند تا حد زیادی به خط روایتی بستگی دارد که فیلمساز برای کارش انتخاب می‌کند. با این توضیح پیرامون این موضوع با وسواس زیادی کار کردم. خدا را شکر طبق نظر افرادی که فیلم را دیدند در رسیدن به هدفم موفق هم بودم چون 11 روایتی که در این کار شاهدش هستیم توانسته مخاطب را تحت تاثیر خود قرار دهد.

این فیلمساز در پاسخ به این سوال که جامعه مخاطب چه بخشی از مردم هستند، گفت: تمام تلاش من این بوده که صحنه‌های خشن و دردآور به پایین‌ترین حد خود در فیلم برسد برای همین تلاش کردم از نشان دادن خون در سکانس‌های نزدیک پرهیز داشته باشیم. این وسواسم باعث شد مخاطبان نوجوان هم قادر باشند فیلم را ببیند. البته برخی از سایت‌های خارجی این فیلم را بارگذاری کرده تا مخاطبانشان قادر به تماشای آن باشند.

این مستندساز ادامه داد: در اینترنت فیلم‌های متعددی درباره حادثه تروریستی شاهچراغ(ع) وجود دارد اما هیچ یک از آنها کامل نیست. در «پاییز حرم» تلاش شده به صورت جامع به این موضوع نگاه شود. این اتفاق از این اثر یک کار مرجع می‌سازد که دیگران قادرند در ساخت کارهای مشابه از آن سود برند.

وی اعلام کرد: با صدای بلند اعلام می‌کنم «پاییز حرم» سند مظلومیت 13 خون به ناحق ریخته شده است. برای همین معتقدم این فیلم قادر است برای مخاطب خارجی هم جریان‌ساز باشد. پس امیدوارم شرایط نمایش فیلم در خارج با همکاری تهیه‌کننده رخ دهد.

خسروی تاکید کرد: تلاشم این بود در پس‌زمینه فیلم آرامشی که در حرم وجود دارد را قرار و در جلوی صحنه روایتی از اتفاقی که رخ داده را نشان دهم. این پاردوکس اتفاق جالبی در کار را رقم می‌زند که اگر خوب شده باشد کاری تاثیرگذار خواهد بود.

یکشنبه / مستند «پاییز حرم» فریاد مظلومیت شهدای شاهچراغ است

گفتنی است این فیلم برای اولین بار 16 آذر از شبکه چهار روی آنتن رفت و فردای آن روز در حرم حضرت عبدالعظیم(ع) نمایش داده شد. این اثر 30 دقیقه‌ای نخستین روایت مستند از حادثه تلخ حمله به زوار حرم حضرت احمد بن موسی(ع) است. «پاییز حرم» علاوه بر بهره بردن از تصاویر دوربین‌های مدار بسته حرم شاهچراغ، در گفت‌وگو با خادمان و زائران حاضر به عنوان شاهدان عینی، ابعاد ناشناخته این حمله تروریستی را بررسی کرده است.

انتهای پیام
captcha