«هنرمند واحد 5» مهمان «سینماحقیقت» می‌شود + صوت
کد خبر: 4105801
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۴
نمایش مستند فرازهایی از زندگی حبیب‌الله صادقی

«هنرمند واحد 5» مهمان «سینماحقیقت» می‌شود + صوت

«هنرمند واحد 5» عنوان مستندی به کارگردانی محمدصالح حجت‌الاسلامی است که فرازهایی از زندگی حبیب‌الله صادقی در آن روایت شده و در جشنواره سینماحقیقت امسال به نمایش درمی‌آید.

محمد‌صالح حجت‌الاسلامی، مستندساز در گفت‌و‌گو با ایکنا با بیان اینکه «هنرمند واحد 5» مروری بر زندگی حبیب‌الله صادقی است، گفت: سال‌هاست در حوزه هنرهای تجسمی به عنوان خبرنگار مشغول کار هستم. برای همین آشنایی من با مرحوم صادقی به سال‌ها قبل برمی‌گردد. با این هنرمند بارها گفت‌وگو کرده‌ام و پیرامون کارهایش اطلاعات کافی دارم. با این پیش‌زمینه وقتی این هنرمند از دنیا رفت در حوزه هنری تصمیم گرفتیم فیلمی ساخته شود تا مردم از طریق رسانه ملی بیشتر با این هنرمند قرآنی آشنا شوند. وقتی وارد ساخت این کار شدیم متوجه شدیم با یک فیلم کوتاه نمی‌توان آنچه لازم است را در کار بیان کرد برای همین تصمیم گرفته شد در قالب یک کار بلند زندگی وی را مد نظر قرار دهیم.

وی افزود: با آغاز ساخت، مصاحبه‌های خوبی پیرامون این شخصیت از هنرمندان مختلف گرفته شد. همچنین مراحل کاری این هنرمند به دقت بررسی شد. بسیاری از موضوعاتی که درباره صادقی در «هنرمند واحد 5» گفته می‌شود برای مخاطب جذاب است چون تا امروز در جایی بازگو نشده است. دقت نظر در این کار به نوعی بوده که از این به بعد هر فردی که علاقمند به کار درباره وی باشد باید با دقت زندگی این هنرمند را مورد توجه قرار دهد.

حجت‌الاسلامی در پاسخ به این سوال که زندگی این هنرمند چه نکاتی را دارد که هنرمندان جوان قادرند از آن الگوبرداری کنند؟ توضیح داد: این هنرمند دو ویژگی بارز دارد. ابتدا اینکه هنرش را بسیار دوست داشته و در کنار این مهم به دین و ملیت خود نیز علاقمند بوده است. این موضوع یک همزیستی بسیار خوب برای وی به وجود می‌آورد و همین امر کارش را متمایز می‌کند. همچنین این هنرمند در کارش تنوع زیبایی داشت. این تنوع در کنار ثباتی که در کارهای صادقی دیده می‌شود وی را در هنر این سرزمین ماندگار کرده است.

«هنرمند واحد 5» مهمان «سینماحقیقت» می‌شود + صوت

وی درباره چگونگی انتخاب افرادی که در این مستند برای گفت‌وگو پیرامون استاد صادقی، انتخاب شده‌اند، بیان کرد: افرادی که با استاد صادقی ارتباط نزدیک داشتند از سخنانشان بهره برده شده است. درضمن همگی این افراد از هنرمندان خوب این سرزمین هستند. این ادعای ما نیست بلکه پیشنیه این افراد کاملاً گواه این مسئله است. درباره استاد صادقی باید اضافه کنم این هنرمند هر آنچه در اثرش دیده می‌شود بر پایه باور و اعتقاد است برای همین نیز آثارش تا این حد تاثیرگذار است.

کد

وی تاکید کرد: «هنرمند واحد 5» این فیلم مستند با حضور نزدیک به بیست چهره مطرح هنری، به مرور ابعاد هنری و فعالیت‌های هنرمند مطرح دهه‌های اخیر پرداخته است. لوگو و پوستر فیلم مستند «هنرمند واحد 5» اخیراً منشر شد. حسین نشاطی تهیه‌کنندگی کار را بر عهده دارد. این اثر در مرکز هنری و رسانه‌ای سلوک حوزه هنری تولید شده و لوگو و پوستر «هنرمند واحد 5» را محمد اسفندیاری طراحی کرده است. 

حجت‌الاسلامی تصریح کرد: ساخت این مستند چند روز بعد از در گذشت این هنرمند آغاز شد و تا یک ماه پیش روند ساخت آن ادامه داشت. حبیب‌الله صادقی دانش‌آموخته نقاشی در مقطع لیسانس از دانشگاه تهران، فوق‌‌لیسانس نقاشی و دکترای پژوهش هنر از دانشگاه تربیت مدرس بوده است. صادقی عضو هیئت علمی دانشکده هنر دانشگاه شاهد بوده و تدریس در دانشکده‌ هنر دانشگاه‌های شاهد، الزهرا، تربیت مدرس و همچنین همکاری با نشریات مختلفی از قبیل روزنامه‌های اطلاعات، ادبستان و اهل قلم به عنوان طراح، گرافیست و کاریکاتوریست بخشی از فعالیت‌های وی در عرصه فرهنگی و هنری کشور محسوب می‌شود.

ریاست موزه هنرهای معاصر تهران، عضویت‌ در شورای‌ عالی تمبر، شورای فرهنگ عمومی، شورای مجسمه‌سازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کمیته‌ شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ داوری و دبیری جشنواره‌ها و رویدادهای مختلف هنری همچون داوری دو دوره جشنواره بین‌المللی فجر و دبیری اولین دوسالانه‌های نقاشی و گرافیک جهان اسلام؛ حضور در نمایشگاه‌های گروهی داخلی و خارجی و برپایی نمایشگاه‌های انفرادی داخلی و خارجی را نیز می‌توان در زمره فعالیت‌های وی برشمرد. وی با حضور در رقابت‌های هنری، موفق به دریافت عناوین و جوایز متعددی همچون برگزیده مسابقات بین‌المللی طراحی هلند و رتبه اول مسابقات بین‌المللی هنرهای ظریفه در ژاپن شد. وی در روز چهارشنبه پنجم مردادماه سال 1401 به دلیل عارضه قلبی دار فانی را وداع گفت

فهرست عوامل «هنرمند واحد 5» عبارتند از: پژوهشگر و کارگردان: محمدصالح حجت‌الاسلامی، دستیار کارگردان: آزاده فضلی، فیلمبرداران: امیرمهدی اخروی، حمید عزیزآبادی، حسن عابدینی و عباس کشاورز، صدابردار: امیرمهدی اخروی، تدوین: سمیرا کاملی، دستیار تدوین: ملیکا خداوردی، صداگذار:سامان قیطولی، اصلاح رنگ و نور: یحیی علیی، طراح لوگو: محمد اسفندیاری، عنوان‌بندی: محمدرضا فراهانی، خواننده تیتراژ: زنده یاد غلامحسین بنان، مدیر تولید: حمید صابونی، آرشیو: مجید ریاضی، محمدرضا فراهانی، احسان زیورعالم، روابط عمومی و مشاور رسانه‌ای: آزاده فضلی، تهیه کننده: حسین نشاطی، تهیه شده در مرکز هنری رسانه‌ای سلوک.

انتهای پیام
captcha