طرح ساماندهی عفاف و حجاب در یزد اجرایی می‌شود
کد خبر: 4104648
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۶

طرح ساماندهی عفاف و حجاب در یزد اجرایی می‌شود

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان یزد از اجرای طرح ساماندهی عفاف و حجاب در 11 عرصه در سطح استان خبر داد.

نشست خبری ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان یزدبه گزارش ایکنا از یزد، حجت‌الاسلام ابوذر صانعی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان یزد، امروز، 14 آذرماه در جمع خبرنگاران از اجرای طرح ساماندهی عفاف و حجاب در این استان خبر داد و با اشاره به ویژگی‌های این طرح اظهار کرد: در قالب این طرح کار فرهنگی و اجرایی توأمان با هم پیگیری می‌شود و برای اجرای شاخصه‌های عفاف و حجاب در 11 عرصه ورود پیدا خواهد کرد.

وی مردمی بودن این طرح را از دیگر ویژگی‌های آن دانست و گفت: این طرح به صورت مردمی دنبال خواهد شد و از مزیت‌های آن، این است که توسط مردم در سطح جامعه اجرایی می‌شود و بدین ترتیب مردم از حمایت‌های 32 دستگاه متولی برای اجرایی‌سازی شاخصه‌های عفاف و حجاب بهره‌مند خواهند شد.

صانعی ادامه داد: فعال کردن فرهنگ تذکردهی و تذکرپذیری از دیگر ویژ گی‌های این طرح است که مردم همانند دیگر تکالیف دینی، اصل امر به معروف و نهی از منکر را رعایت می‌کنند و لذا یکی از مصادیق طرح عفاف و حجاب و لازمه اجرای امر به معروف و نهی از منکر این است که فرهنگ تذکر دهی و تذکر پذیری را برای عموم جامعه فعال خواهد کرد.

فرهنگ تذکردهی و تذکرپذیری فعال می‌شود

وی اضافه کرد: اصل طرح در 150 صفحه بدون پیوست‌ها تدوین شده است که البته پیوست‌های فرهنگی، آموزشی، رسانه‌ای، سؤالات و ابهامات و نقشه اقدام در 11 عرصه به منظور اجرایی‌سازی شاخصه‌های عفاف و حجاب به این طرح می‌پردازد.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان یزد گام اول شاخصه‌های اجرایی عفاف و حجاب را عرصه دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی برشمرد و گفت: زمانی این شاخصه‌ها در این دستگاه‌ها اجرایی و محقق می‌شود که ستاد امر به معروف و نهی از منکر موفق شود شورای فریضتین دستگاه‌ها را شکل دهد، البته تاکنون 70 دستگاه استانی و شهرستانی به صورت قانونی این شورا را تشکیل و احکام 20 دستگاه صادر شده است.

وی ادامه داد: این طرح باید در سه مرحله کارمندان و مدیران، ارباب رجوع‌ها، مأموریتی که دستگاه بر اساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی دارد، در دستگاه‌ها اجرایی شود و لذا در مرحله اول در حوزه کارمندان ستاد، شاخصه‌های پوشش اسلامی مختص به بانوان و آقایان و مشترکاً را با توجه به عفاف و حجاب در حرکات و سکنات تنظیم و در ماه‌های اخیر برای تمامی دستگاه‌های استان ارسال کرد و در سه مرحله حدود 30 دستگاه مورد ارزیابی قرار گرفتند که در مرحله اول خود ارزیابی رابطان دستگاه‌ها انجام شد، مرحله دوم ارزیابی نامحسوس بود که 30 دستگاه در شهر یزد ارزیابی و مرحله سوم ازریابی محسوس در آینده‌ای نزدیک اتفاق خواهد افتاد.

صانعی افزود: ارباب رجوع‌ها در مرحله دوم است که از تذکر به ارباب رجوع با شیوه‌های صحیح امر به معروف و نهی از منکر انجام می‌شود. در زمینه مأموریت دستگاه‌ها که 32 دستگاه وظیفه دارند، و البته سایر دستگاه‌ها برای تحقق وظایف، مطالبه‌گری صحیح باید شکل گیرد و امروز در استان قریب به 62 تشکل مطالبه‌گر در حوزه مسائل اجتماعی به صورت قانونی در سایت ستاد کشور ثبت شده و برخی مجوز قانونی را دریافت کردند.

تقدیر از نهادهای موفق

وی از جمله اقدامات فرهنگی در عرصه دستگاه‌های دولتی را تقدیر از سازمان‌های موفق و معرفی آنان برشمرد و گفت: عرصه دوم، محلات است که مهم‌ترین و تأثیرگذارترین قشر برای اجرای شاخصه‌های عفاف و حجاب است و برای اجرایی شدن آن باید شورای مساجد و محلات و بقاع متبرکه و هیئات مذهبی شکل گیرد و لذا ظرفیت در این راستا وجود دارد و در استان یزد نیز دنبال می‌شود و خوشبختانه تعدادی شورا شکل گرفته و با توجه به اینکه این طرح در آغاز قرار دارد در آینده ای نزدیک شاهد شکل گیری بیشتر شورای محلات خواهیم بود.

صانعی ادامه داد: راه‌انداری مرکز مشاوره عفاف و حجاب و آسیب‌های اجتماعی، فعال‌سازی فرهنگسراهای محلات و برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه فعالان مسائل اجتماعی، برگزاری کرسی‌های علمی و استفاده از ظرفیت هیئات مذهبی و تشکل‌ها در این عرصه باید رخ دهد.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان یزد عرصه سوم در این طرح را خانه و خانواده برشمرد و گفت: در این عرصه 16 نهاد حاکمیتی وظیفه گسترس عفاف و حجاب را دارند و مطالبه‌گری از متولیان، توبیخ دستگاه‌های غاصب، تشویق دستگاه‌های فعال در این حوزه می‌تواند راهگشا باشد.

وی؛ ترویج و تولید محصولات فرهنگی متناسب با فرهنگ عفاف و حجاب، برنامه ریزی برای بهینه‌سازی اوقات قراغت خانواده، ایجاد مرکز مشاوره محلی خانواده، ترویج سبک معماری اسلامی و... را از جمله اقداماتی دانست که در این عرصه رخ خواهد داد.

الگوهای نخبه عفیف معرفی می‌شوند

صانعی، عرصه چهارم را مربوط به وسایل نقلیه دانست که افزایش تسهیلات حمل و نقل شهری ویژه بانوان، تشویق رانندگانی که در این حوزه شاخصه‌ها را رعایت می‌کنند و تشویق و ترغیب شرکت و مؤسسات حمل و نقل برخی از اقدامات فرهنگی در این حوزه است و لازمه اجرایی شدن آن، این است که دستگاه‌ها و دولت، اعتبارات این قسمت را پیش بینی و عملی کند.

عرصه اماکن تجاری، تفریحی و ورزشی از دیگر عرصه‌هایی است که صانعی به آن اشاره کرد و گفت: اجرای آن در سه مرحله ویژه کارمندان، فروشندگان بدحجاب، کالاها و خدمات در رابطه با عفاف و حجاب صورت می‌گیرد. در قالب این عرصه در ابتدا شاخصه‌های عفاف و حجاب اطلاع رسانی می‌شود و سپس مشوق‌های فرهنگی و حمایت‌های معنوی و مادی انجام و برخی تنبیهات برای متولیان اماکن در نظر گرفته می‌شود. ارائه تسهیلات برای تولید و عرضه محصولات اسلامی، ایجاد فضای مختص بانوان، استفاده از ظرفیت افراد مؤثر، معرفی الگوهای نخبه عفیف از جمله اقداماتی فرهنگی در این عرصه است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان یزد بیان کرد: عرصه ششم مربوط به لباس و پوشاک است که  نظارت بر تولید مراکز طراحی مد و لباس و مبادی ورودی توسط وزات صمت و ارشاد به شکلی ساماندهی شود و  وظایف قانونی این وزارتخانه‌ها به نحوی که مشخص شده اجرایی شود، در این صورت طرح عملیاتی می‌شود.

طراحی سیاست روشن و واحد برای سبک عفیفانه

وی  مراکز آموزشی را دیگر عرصه این طرح برشمرد و افزود: گنجاندن موضوع عفاف و حجاب در دروس مدارس، استفاده از ظرفیت دروس معارف در دانشگاه‌ها، اولویت جذب برای افرادی که شاخص و نخبه و الگو در حوزه عفاف و حجاب هستند و معرفی نخبه‌های عفیف در مراکز آموزشی از جمله اقدامات فرهنگی در این عرصه است.

صانعی معابر و مراکز عمومی و فضای مجازی را عرصه‌های هشتم و نهم این طرح دانست و گفت: عرصه فضای مجازی در 4 حیطه باید مورد توجه قرار گیرد که مقابله با جوسازی‌ها و تخریبات و عملیات روانی از طریق ظرفیت‌هایی که در استان وجود دارد، مقابله با هنجارشکنان و عادی سازان منکرات از آن جمله است و البته باید سیاست روشن و واحد برای سبک عفیفانه طراحی شده و فرهنگسازی در منطقه و کشور صورت گیرد.در این زمینه  جهادتبیین، پاسخ به شبهات، جریان‌سازی، ارائه نرم افزاهای ارزان قیمت به خانواده‌ها، ساماندهی بازی‌های رایانه ای و نمادهای مبتنی بر فرهنگ عفاف از اقداماتی است که باید در این عرصه رخ دهد.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان عرصه دهم را باندهای اشاعه فحشا، یازدهم را سایر مظاهر فساد و ملحقات عفاف و حجاب برشمرد.

در این نشست حجج اسلام زحمتکش معاون مطالبه گری و اجتماعی و شوقی زاده معاون علمی ومهندسی فرهنگی ستاد امر به معروف و نهی از منکر نیز حضور داشتند و به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

انتهای پیام
captcha