به گزارش ایکنا به نقل از ادارهکل روابط عمومی سازمان سینمایی، مراسم رونمایی از سامانه بلیط فروشی «آی تیکت» با حضور هاشم میرزاخانی رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل موسسه سینما شهر، علی سرتیپی رئیس کانون پخشکنندگان سینمای ایران و منوچهر شاهسواری عضو شورای عالی سینما، محمدرضا صابری نایب رئیس انجمن سینماداران، سید مصطفی حسینی مدیرعامل موسسه بهمن سبز، حسین اسلامی رئیس هیئت مدیره نظام صنفی رایانهای استان تهران، مهندس خلج مدیر عامل «اسنپ»، مهندس دولتخواهی از مدیران «تاپ»، مهندس طالب از مدیران «فام»، مهندسی ایماقیان از مدیران «آی گپ»، مهندس سخایی از مدیران «ایزی پی» صبح امروز (۱۳ آذرماه) در موسسه سینما شهر برگزار شد.
در این مراسم هاشم میرزاخانی گفت: موسسه سینما شهر به عنوان بازوی توسعه فنی و زیر ساخت سازمان سینمایی کشور، سابقه سی سال فعالیت داشته و زحماتی زیادی در بستر زیرساخت سینما داشته است. این در حالی است که با توجه به رشد تکنولوژی، همگام با آن ملزم به ارائه برنامههایی در زمینه توسعه این مهم هستیم.
وی افزود: در حال حاضر با توسعه فضای مجازی، بحث توسعه فروش از طریق فضای آی تی مطرح شده و به دنبال تعامل صنعت سینما با آی تی هستیم و با تفاهم ایجاد شده با اپلیکیشنهایی که بیش از ۱۵۰ میلیون نفر نصب دارند، فرصت مناسبی برای جذب مخاطب به سینما به وجود خواهد آمد.
میرزاخانی ادامه داد: با همکاری کلیه سامانههای بلیط فروشی، امیدواریم بتوانیم ضریب اشغال سینما را بالاتر برده و با حضور چشم گیر مخاطب در سینما مواجه شویم. بستر فروش سینمای ایران به دنبال توسعه است و متاسفانه درحال حاضر ضریب اشغال سینمای ایران ۲/۵ درصد بوده و این رقم برای کشور فرهنگی ای چون ایران با هنرمندان متعدد و مردم هنر دوست آن در عرصههای مختلف تاسفآور است چرا که در سال ۱۴۰۱ کمتر از ۱۰ میلیون نفر به سینما آمدهاند و اگر با برنامهریزیهای جدید، به فرآیند توسعه دست پیدا نکند، قطعا سینما متضرر خواهد شد.
مدیرعامل موسسه سینما شهر عنوان کرد: در سالجاری تنها ۲ فیلم ما به سوددهی رسیده و ۴ فیلم توانسته تنها هزینههای تولید خود را درآورد و مابقی فیلمها حتی هزینه خود را جذب نکردهاند و این از نظر اقتصادی فاجعه محسوب میشود. ما باید مخاطب را با سینما آشتی دهیم و با تعامل با سایر پتانسیلهای موجود و تولید آثار در خور سینمایی این امر ممکن میشود.
وی بیان کرد: «آی تیکت» نیز بستری برای این اتفاق است. در حال حاضر تنها ۳ سامانه فعال برای بلیط فروشی سینمای ایران وجود دارد در حالیکه باید این امکان توسعه یافته و در دسترس عموم سامانههای حرفهای قرار گیرد. این سامانه به عنوان ترمینال در کنار سمفا نسبت به کنترل فروش و تجمیع و تسویه حسابها در اسرع وقت اقدام کرده و زمینه رضایت خانواده سینمای ایران را مهیا میکند.
میرزاخانی اظهار کرد: سامانه «آی تیکت» اتفاقی مبارک برای سینمای ایران است که منجر به توسعه سامانههای بلیط فروشی خواهد شد. ما به عنوان کشور در حال توسعه باید به دنبال رشد بوده و لازم است در حوزه دیجیتال تولید نیز قدم برداریم. این امر یکی از خواستههای جدی هنرمندان ما است و مستلزم آن همگامی هنر با صنعت دیجیتال خواهد بود.
در ادامه این مراسم منوچهر شاهسواری عضو شورای عالی سینما، افزود: آمار مخاطب سینما در سالجاری سطحی است و برای رهایی از این بحران نیاز به زمان است. گاهی بحرانها، خارج از اراده خود صاحبان کسب و کار است. در بستر بازارهای جدید اصل بر مشتریمداری است. نظام مشتری محور از ابتدا بر جهان جاری بوده و ما نیز با تغییر ماهیت حرفه ای و سرمایه ای به آن وابستگی مالی داریم. ما در تولید اثر نگران بازگشت سرمایه هستیم اما از افزایش مخاطب لذت می بریم و این خود بخشی از کسب و کار است که محدود به فروش صرف نیست.رضایت، تنوع و تکثر خدمات مهم تلقی میشود.
شاهسواری عنوان کرد: در وجه عمومی همه ما مشتاق و علاقهمند به جمعیت بزرگ هستیم و سینماداران از حضور جمعیت ،عکسالعملها و خسارات ناشی از آن خوشحال هستند. امروز اگر کسب و کاری چون سینما موفق نباشد شما هم موفق نمیشوید. همانند آمازون که آن را را بازار میشناسید. که با کسب سلیقه مخاطب به بازار فیلم رسیده است. امیدوارم رابطه دوسویه مخاطب و سینما به کسب ذوق و سلیقه مشتری برسد که آن مستلزم سنجش مشتریمداری است.
وی ادامه داد: امروز با ۱۶۵ هزار صندلی در سینماها، تنها ۵ درصد آن اشغال شده است در حالی که این میزان از مخاطب باید حداقل به ۴۵ درصد برسد. من به عنوان تماشاگر این ماجرا ، حضور اپلیکیشنها و فعالیت آنها را اجتنابناپذیر میدانم چرا که این پیشرفت از دانش و سواد و اطلاعات نشأت میگیرد. اگر درک مفاهیم در این مدت شکل گیرد حتماً بهرهمند اصلی ما هستیم. نظام شبکهای با استفاده از سینمای ایران و اتصال آن به بازار برای آینده کشور بازخورد خوبی خواهد داشت.
انتهای پیام