ترویج اسلام‌گرایی با رویکرد اعتدال‌گرایی محقق می‌شود
کد خبر: 4101310
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۴
مدرس دانشگاه همدان:

ترویج اسلام‌گرایی با رویکرد اعتدال‌گرایی محقق می‌شود

یک مدرس دانشگاه در همدان با بیان اینکه نگاه افراطی و تفریطی در جامعه آسیب‌زاست، گفت: امروزه با توجه به نوع گفتمان و فضای فکری جوانان باید مسائل اسلامی را متناسب با علم به‌روز کنیم؛ برای ترویج اسلام‌گرایی در حوزه اندیشه و فرهنگ باید رویکرد اعتدال‌گرایی داشته باشیم.

حسین زارع مدرس دانشگاه در همدانبه گزارش ایکنا از همدان، حسین زارع، از مدرسان دانشگاه همدان، امروز، 30 آبان‌ماه در میزگرد «جهاد تبیین» که در حوزه علمیه همدان برگزار شد، اظهار کرد: مسائل اجتماعی باید با رویکرد اجتماعی بررسی شود، اعتراض قبل از اینکه به آشوب تبدیل شود یک پدیده اجتماعی است و باید به‌صورت کلان بررسی شود.

وی با اشاره به ارکان مهم اجتماعی افزود: برای تحقق جامعه آرمانی رکن اول اندیشه و فرهنگ در بحث مطالعات اجتماعی است؛ بعد از انقلاب اسلامی دو رویکرد شکل گرفت، رویکرد اسلام‌گرا و غرب‌گرا که منجر به فاصله گرفتن نیرو‌هایی که در شکل‌گیری انقلاب نقش داشتند، شد.

زارع ادامه داد: مدرنیته متمدن، تضاد زیادی با دین دارد؛ برای ترویج اسلام‌گرایی در حوزه اندیشه و فرهنگ باید رویکرد اعتدال‌گرایی داشته باشیم. رویکرد افراطی با شعار «از فرق سر تا نوک پا غربی شدن» با برنامه‌ریزی دقیق طیفی از جوانان ما را به سمت خود می‌برد. از طرفی رویکرد تفریطی به ما می‌گوید آنچه داریم کافی است، نگاه افراطی و تفریطی در جامعه آسیب‌زاست و امروزه با توجه به نوع گفتمان و فضای فکری جوانان، باید مسائل اسلامی را متناسب با علم به‌روز کنیم.

وی با تأکید بر اینکه رویکرد اعتدال‌گرایی باید در همه جا سرایت پیدا کند، گفت: این اعتدال باید در حوزه اندیشه، فرهنگ، قدرت و اقتصاد بازسازی شود؛ از سوی دیگر غرب را در مسائل جدید و نوین باید خوب بشناسیم و متناسب با آن بعد استکباری و استعماری را جدا کنیم تا جایی که برای شکل‌گیری رویکرد افراطی و تفریطی نباشد.

این مدرس دانشگاه با اشاره به گفته‌ای از استاد شهید مطهری گفت: مهم‌ترین دلیل برای عقب‌ماندگی در صد سال اخیر در جهان اسلامی و جامعه ما جهل است؛ امروز جهل با کار فرهنگی و جهاد تبیین از بین می‌رود. بنابراین، باید تمدنی‌‌تر عمل شود مباحث دینی در حوزه‌های جدید از جمله نجوم، ریاضی و تجربی وارد شود.

وی بیان کرد: ۳۰ درصد جوانان سن ۱۵ تا ۲۰ سالگی نه کار دارند و نه حرفه‌ای، بنابراین یک زمینه برای اغتشاش است. برای اینکه بتوانیم از این آسیب‌ها جلوگیری کنیم بهترین راهکار این است که با توجه به اشتراکات که با همدیگر داریم راه گفت‌وگو را باز کنیم و حرف آن‌ها را بشنویم و متناسب با آنها عمل کنیم.

انتهای پیام
captcha