رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی باید در اولویت باشد + فیلم
کد خبر: 4099297
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۷
معاون فرهنگی وزارت کار:

رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی باید در اولویت باشد + فیلم

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه اگر می‌خواهیم اتفاق مثبتی بیفتد، روال و مسیرهای عادی جوابگو نیست، گفت: رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی باید در اولویت قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست انعقاد تفاهم‌نامه مشترک بین معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان بهزیستی، امروز یکشنبه، 22 آبان در سالن جلسات ساختمان شهید بهشتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.

اقدام برای پیشگیری و درمان آسیب‌های اجتماعی

محمدعلی قادری، رئیس سازمان بهزیستی کشور در این مراسم بیان کرد: موضوع اصلی این نشست همکاری و ارتباط مستمر طبق تفاهم‌نامه‌ای است‌ که بر اساس آن، مقرر شده تا ارتقاء سلامت روان و اجتماعی جامعه کار و تولید را تسهیلگری کنیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه سازمان بهزیستی طی بیش از 42 سال فعالیت و کار به عنوان مولود انقلاب اسلامی مشغول به کار است، افزود: این سازمان با 19 هزار پرسنل در سراسر کشور، در برنامه‌های پیشگیرانه در حوزه‌های بحرانی ایفای نقش می‌کند.

وی ادامه داد: موضوع آسیب‌های اجتماعی یکی از موضوعات و پروژه‌های کلا‌ن کشور است و مقام معظم رهبری شخصاً در برخی از جلساتِ آسیب‌های اجتماعی با مسئولان شرکت داشته‌اند. موضوع حاشیه‌نشینی، اعتیاد، کودکان کار و خیابان و...دیگر موضوعات آسیب‌های اجتماعی از عواملی است که باید بیش از گذشته به آن‌ها توجه کرد. جامعه کارگری جامعه بسیار بزرگی است که بیش از 50 میلیون نفر در آن مشغولند که خود مولّد هستند. آن‌ها پیشران‌های کشور هستند و قطعاً پرداختن و رسیدگی به امورات خانوادگی آن‌ها از موضوعات اساسی سازمان بهزیستی است.

قادری با بیان اینکه سازمان بهزیستی جامعه هدف متنوعی را در بر می‌گیرد، اضافه کرد: بیش از هفت میلیون نفر از جمعیت کشور مخاطب این سازمان است. ما بیش از سه هزار و 300 دفتر مشاوره در کشور داریم که باید بتوانیم ارتباط مؤثری را با جامعه کارگری برقرار کنیم و نیازهای کارگران و خانواده‌شان را برطرف کنیم.

وی تصریح کرد: امروزه اعتیاد بیشتر از گذشته شیوع پیدا کرده و از مواردی است که باید برای پیشگری و درمان آن اقدام و هزینه کنیم. این موضوعات، همسویی استراتژیکی را میان سازمان بهزیستی و معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به وجود دارد. ما همه درون یک خانواده هستیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور تأکید کرد: سازمان بهزیستی تبدیل به یک سازمان بهره‌ور خواهد شد. موضوع بهرو‌ه‌وری یعنی از حداقل دورن‌داد‌ها به حداکثر برون‌دادها برسیم. این برون‌دادها یعنی همان اتفاقات مبارک و مؤثری که در زندگی همه مشهود خواهد بود. نگاه تحولی این است که در یک بازه میان‌مدت و کوتاه‌مدت حسی را دریافت کنیم که امیدآفرین باشد. ان‌شاءالله این تفاهم‌نامه‌ها ملتزم به اجرا باشد و در یک فضای تفاهم به یک رویکرد اجرایی با قواعد و شیوه‌نامه دست یابیم.

نقش مؤثرتر جامعه کارگری با کاهش آسیب‌های اجتماعی

محمد چکشیان، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این نشست بیان کرد: امروز این نشست برای مخاطبی صورت گرفته است که ستون فقرات تولید و اقتصاد کشور است و به تعبیر رهبر معظم انقلاب: «اگر می‌خواهیم که از تولید حمایت کنیم باید از کارگر حمایت کنیم»؛ بحث اصلی ما این است که یک کارگر اگر به لحاظ فرهنگی و اجتماعی، سلامت، رشد، نشاط و انگیزه در یک سطح متعالی باشد و دچار آسیب‌های اجتماعی نباشد، می‌تواند حتماً نقش مؤثرتری را در جامعه داشته باشد.

قادری: اعتیاد بیشتر از گذشته شیوع پیدا کرده / چکشیان: مسائل آسیب‌های اجتماعی باید در اولویت قرار بگیرد + فیلم

وی ادامه داد: معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با یک بررسی از 140 نفر از کسانی که در حوزه فرهنگی و اجتماعی جامعه کار و تولید نقش دارند، حدود 40 مسئله برای ارتقاء فرهنگی و اجتماعی شناسایی شده و بعد از اولویت‌بندی، 13 مسئله اصلی از آن احصاء شده و ورودی سند راهبردی سه ساله فرهنگ اجتماعی جامعه کار و تولید، طراحی شده است. ما باید مسائل واقعی را با شناسایی بازیگران اصلی میدان بشناسیم و براساس آن‌ها راهبرد داشته باشیم.

چکشیان با اشاره به جمله مقام معظم رهبری که می‌فرمایند: «آسیب‌های اجتماعی بزرگ‌ترین خطری است که جامعه ما را تهدید می‌کند»، ادامه داد: ایشان اشاره می‌کنند که برای این مسئله باید کار فوری فوق‌ عادت باید انجام بگیرد، یعنی اگر می‌خواهیم اتفاقی بیفتد، روال و مسیرهای عادی جوابگو نیست. مسائل آسیب‌های اجتماعی باید در اولویت قرار بگیرد.

وی اظهار کرد: سازمان بهزیستی مهم‌ترین متولی در حوزه آسیب‌های اجتماعی کشور است و دغدغه این سازمان، زیست بهتر تمام آحاد جامعه است. ما به عنوان شهروند و کنشگر جامعه به آسیب‌های اجتماعی در جامعه کار و تولید نگاه می‌کنیم. علت کنار هم قرار گرفتن معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان بهزیستی دغدغه مشترک است. ان‌شاءالله با تکیه بر تجربه‌ها و دغدغه‌های مشترک، کارهای اساسی انجام شود. سازمان بهزیستی یکی از پیشران‌های سازمان‌های کشور در حوزه مردمی‌سازی است و تجربه بسیار موفقی در این سازمان وجود دارد که می‌تواند الگوی مجموعه‌ها و سازمان‌ها دیگر باشد.

سازمان بهزیستی تنها مرجع پیشگیری

فاطمه عباسی، رئیس توسعه، پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در این مراسم گفت: پیشگیری اندیشه سیستماتیک خلاقانه و هوشمندانه است که بر اساس پیش‌بینی آینده و شناسایی عوامل خطرناک، کم‌عارضه‌ترین و پرمنفعت‌ترین هدف انتخاب شده و براساس آن هدف، برنامه‌ریزی، سیاست‌گذاری و اقدام می‌شود.

وی ادامه داد: سازمان بهزیستی تنها مرجع پیشگیری در سازمان‌های دولتی است که موضوع پیشگیری را طی سال‌ها دنبال می‌کند و با استفاده از توان کارشناسی و تجارب بومی که در استان‌ها وجود دارد و شواهد علمی که مبتنی بر ارزش‌های دینی و ملی باشد، برنامه‌ریزی می‌کند و با راهبردهایی مانند آگاه‌سازی، توانمندسازی، مشارکت و ظرفیت‌سازی، سعی می‌کنیم بهترین برنامه‌ها را در راستای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی داشته باشیم.

رئیس توسعه، پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور تأکید کرد: زمانی برنامه‌های پیشگری اثربخش است که بتوانیم پوشش همگانی و ضریب نفوذ بالایی داشته باشیم. باید سطح پوشش را بالا ببریم. جامعه کارگری هم سرمایه انسانی و اقتصادی کشور هستند و باید به سمت و سویی رفت که برنامه‌ها اثربخش باشد.

رصد خوب سازمان بهزیستی از آسیب‌های اجتماعی

هادی بهداد، مدیرکل امور اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: ما با استفاده از تجربه‌های مشترک معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان بهزیستی باید بتوانیم محتواهای مشترکی تولید کنیم و برای استفاده از برنامه‌های آموزشی از آن استفاده کنیم. همچنین کادر متخصص آموزش در این حوزه بیش از پیش تربیت کنیم تا جوابگوی ظرفیت برنامه باشند.

وی ادامه داد: گروه‌های جهادی و مردمی که در پایگاه‌های سلامت کار می‌کنند، کاملاً مردمی است و کارفرما و کارگر از دل مجموعه‌ها برآمدند و سعی می‌کنند با برنامه‌ریزی‌ای که دارند، با حمایت ما، حلقه میانی‌ای برای گسترش اقدامات سلامت و پیشگیرانه باشند.

بهداد تصریح کرد: سازمان بهزیستی رصد خوبی در حوزه آسیب‌های اجتماعی دارد. امیدواریم با اجرای این تفاهم‌نامه، برنامه‌ها در حوزه کم و کیفی گسترش پیدا کند و سطوح مختلف پیشگیری و اقدامات همه جانبه را در حوزه آسیب‌های اجتماعی داشته باشیم که منجر به نتیجه و خروجی نهایی شود و بتوانیم با استعدادی که ایجاد می‌کنیم، برنامه‌ها را از کارگران به خانوده‌های کارگران نیز تسری دهیم.

یادآور می‌شود، در انتهای این مراسم بین معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان بهزیستی تفاهم‌نامه همکاری امضاء شد.

انتهای پیام
captcha