گزارش جلسه قرآن شهرک شهید محلاتی؛ نقش جلسات در سبک زندگی مردم + صوت
کد خبر: 4099086
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۶

گزارش جلسه قرآن شهرک شهید محلاتی؛ نقش جلسات در سبک زندگی مردم + صوت

یکی از قاریان بین‌المللی در مراسم جشن ختم قرآن جلسه علی‌اکبر ملکشاهی، مدرس و قاری بین‌المللی، گفت: جلسات قرآن می‌تواند در سبک زندگی مردم نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشد. در میان اهالی قرآن، افرادی که موفق بوده و زندگی‌شان می‌تواند به عنوان الگو مطرح شود، بسیارند.

علی‌اکبر ملکشاهیبه گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم جشن ختم قرآن جلسه آموزشی علی‌اکبر ملکشاهی، مدرس و قاری بین‌المللی شب گذشته، 21 آبان با حضور جمعی از قاریان و علاقه‌مندان به قرآن در مسجد جامع پیامبر اعظم (ص) شهرک شهید محلاتی تهران برگزار شد.

در این مراسم قاریان، حافظان و فعالان قرآنی نظیر احمد ابوالقاسمی، محمدرضا پورزرگری، حسن ربیعیان، محمدتقی میرزاجانی، علی فربین، ابراهیم آهور، مهدی عادلی، حسین رستمی، منصور آقامحمدی، مجید داودی، غلامرضا دلفانی، سعید پرویزی، حمید شیخ‌زاده، هادی ایزدپناهی، سیدمحمدرضا حسینی‌پور، محسن قاسمیان، امیرمحمد معصومی، حسین قلعه‌نویان،‌ سیدمحمدهادی قاسمی و محسن یاراحمدی حضور داشتند.

محمدرضا پورزرگری به تلاوت سوره‌های پایانی قرآن پرداخت و سپس با تلاوت سوره حمد و پنج آیه ابتدایی سوره بقره دور جدید ختم قرآن در جلسه علی‌اکبر ملکشاهی را آغاز کرد. افزون بر این قاری بین‌المللی، برخی دیگر از قاریان حاضر در جلسه نیز به تلاوت سوره‌های کوتاه نیمه‌ پایانی جزء سی‌ام قرآن پرداختند.

اجرای همخوانی و تواشیح از سوی اعضای گروه نور تهران و تجلیل از برخی از قرآن‌آموزان این جلسه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین علی اکبری‌حسن، امام جماعت مسجد جامع پیامبر اعظم(ص) از دیگر بخش‌های این مراسم بود. قطعاً پشتیبانی امام جماعت مساجد از استاد جلسه، نقش مهمی در دوام جلسات خواهد داشت.

گروه تواشیح نور


بیشتر بخوانید؛ 


پس از ختم و آغاز مجدد قرآن، احمد ابوالقاسمی در جایگاه تلاوت قرار گرفت و پیش از اینکه به تلاوت بپردازد، به ارائه نکاتی درباره اهمیت تلاوت و حفظ قرآن و همچنین جلسه قرآن پرداخت و با بیان روایتی چنین بیان کرد: هنگامی که از حضرت علی ابن موسی الرضا علیه‌السلام پرسیدند که چرا باید هر روز قرآن بخوانیم، فرمودند: برای اینکه قرآن کهنه نشود. یکی دیگر از نکات در اهمیت تلاوت قرآن نیز این است که می‌توان با این کار قرآن را حفظ کرد.

این قاری بین‌المللی تصریح کرد: متأسفانه در کشور ما کمتر به قرآن بها داده می‌شود و یکی از نهادهایی که می‌توان به آن افتخار کرد همین جلسات قرآن است که سبب می‌شود آیات قرآن به گوش مستمع برسد و حداقل فایده این شنیدن، حفظ قرآن است.

جلسه قرآن

وی افزود: براساس تجربه، همه کسانی که روزانه 15 دقیقه قرآن تلاوت می‌کنند در سن پنجاه‌سالگی حافظ کل قرآن می‌شوند. یکی از راه‌های حافظ قرآن شدن نیز این است که در نماز به تلاوت سوره‌های مختلف بپردازیم. علت اینکه در کشورهای اسلامی مردم چند جزء از قرآن را حفظ هستند این است که در نماز، سوره‌های مختلف را می‌خوانند. اما در کشور ما اینچنین نیست و ما پس از سوره حمد، کوچکترین سوره را می‌خوانیم.

ابوالقاسمی گفت: شاید یکی از فلسفه‌های نماز هم این باشد که به این روایت عمل کنیم که فرمود: کسی که روزی پنجاه آیه از قرآن تلاوت نکند از ما نیست. البته جلسات قرآن هم تا حدودی این ضعف را پوشش می‌دهند و حتی خادم جلسه پس از مدتی حداقل دویست آیه از قرآن حفظ می‌شود. بنابر این نباید جلسات قرآن را دست‌ کم گرفت.

مدیر اسبق رادیو قرآن تصریح کرد: متأسفانه این فرهنگ رواج یافته که تا یک نفر به تلاوت می‌پردازد برخی‌ها موضع می‌گیرند که تلاوت چه فایده‌ای دارد؟ اما اگر بر اساس این منطق بخواهیم پیش برویم همه احکام و عبادات را می‌توانیم زیر سوال ببریم. در حالی که همه امور عبادی فلسفه خاصی دارند. اینکه رهبر انقلاب بر تشکیل کرسی‌های تلاوت تأکید دارند، اهمیت این کرسی‌ها است؛ زیرا سبب می‌شود شنیدن آیات قرآن در ذهن مردم تبدیل به عادت شود و در این صورت آیات در زندگی مردم هم ساری و جاری خواهد شد.

نقش جلسات قرآن در تغییر سبک زندگی مردم

ابوالقاسمی افزود: اکنون این پرسش مطرح است که چرا باید جلسات قرآن در کشور تضعیف شود و حمایت نشود؟ باید از جلسات حمایت کرد و کمیت هم نباید در نظر گرفت. گاهی اوقات یک جلسه با تعداد اندکی شکل می‌گیرد و در ادامه تبدیل به یک جلسه مهم می‌شود. گاهی هم جلسه‌ای با چند نفر و به مدت چند هفته تشکیل می‌شود، اما از دل همین جلسه قاریانی که استعداد دارند به تلاوت جذب می‌شوند.

وی بیان کرد: جلسات قرآن می‌توانند در سبک زندگی مردم هم نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشند، چراکه در میان جامعه قرآنی نیز افراد بسیاری را داریم که در زندگی‌شان بسیار موفق هستند.

جلسه قرآن

در ادامه صوت تلاوت‌های اجرا شده در مراسم شب گذشته را می‌شنوید.

تلاوت احمد ابوالقاسمی

کد
 
تلاوت محمدرضا پورزرگری
 
کد
 
تلاوت سعید پرویزی
 
کد
 
تلاوت سیدمحمدرضا حسینی‌پور
 
کد
انتهای پیام
captcha