اجرای احکام اسلامی بدون کار کارشناسی موفقیت‌آمیز نیست
کد خبر: 4098628
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۰
حجت‌الاسلام رضا برنجکار:

اجرای احکام اسلامی بدون کار کارشناسی موفقیت‌آمیز نیست

رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث گفت: برخی تصور می‌کنند وقتی رساله عملیه بدهیم رسالت ما تمام شده است در حالی که اگر بخواهیم احکام اسلامی در جامعه اجرا شود باید به صورت کارشناسی و سنجش ابعاد آن انجام شود.

اجرای احکام اسلامی بدون کار کارشناسی موفقیت‌آمیز نیستبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین رضا برنجکار، رئیس  پژوهشگاه قرآن و حدیث 19 آبان ماه در مراسم رونمایی از کتاب مشق ارشاد نوشته عبدالله عمادی در سخنانی گفت: در مورد مفاهیمی مانند صبر و عفت و گذشت و دوستی و ... می‌توان چند رویکرد و تلقی داشته باشیم، یکی رویکرد سکولاریستی که کاری با این مفاهیم ندارد و با چیزهایی که به ذهن خودش می‌رسد در صدد حل یک مسئله است زیرا این رویکرد معتقد است که این مفاهیم قدیمی هستند.

وی افزود: رویکرد دوم معتقد است سعادت انسان از طریق دین میسر می‌شود ولی فکر می‌کند صرف اعتقاد به دین و مفاهیم کافی است و نیاز به کار بیشتری نیست. یعنی رساله عملیه را به حکومت و مردم بدهیم کار و رسالت ما تمام شده است.

برنجکار افزود: رویکرد سوم رویکردی است که ما به این مفاهیم نیاز داریم ولی اجرا و فهم آنها نیازمند کار کارشناسی است؛ امروز اگر بخواهیم امر به معروف را در عرصه اجتماعی اجرا کنیم نیازمند کار کارشناسی هستیم و این طور نیست که بگوییم اگر صرفا مسئولان اعتقاد و تقوا داشته باشند انجام این کار راحت باشد.

برنجکار اظهار کرد: ما نیاز داریم بدانیم این تاثیری که در امر به  معروف و نهی از منکر گفته می‌شود به خصوص در قرن 21 چگونه باید اجرا شود، این فکری است که ما در پژوهشکده اخلاق و روان‌شناسی دنبال آن هستیم تا مفاهیم دینی در قرن 21 بازتعریف شود تا جامعه ایرانی بتواند این مفاهیم را درک کند و حکومت هم بتواند آن را اجرا کند.

اجرای احکام اسلامی نیازمند کار کارشناسی است

برنجکار با رد این سخن که حکومت اسلامی وظیفه ندارد مردم را به بهشت ببرد، گفت: اگر چنین وظیفه‌ای بر دوش حکومت اسلامی نیست پس چه نیازی است که نام نظام را جامعه اسلامی بگذاریم، می‌توانیم جمهوری ایرانی بگذاریم بنابراین وقتی جمهوری اسلامی است یعنی باید احکام اسلامی اجرا شود و برای اجرا باید کار کارشناسی کنیم.

 استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه علوم انسانی باید به مفاهیم دینی قابلیت اجرا در این زمان و مکان بدهند، تصریح کرد: یکی از مشکلات اساسی ما این است که ارتباط بین مراکز علمی و پژوهشی با مراکز مدیریتی کشور ضعیف و یا قطع است یعنی این تصور وجود دارد که حاکمیت خود را محتاج به پژوهش‌های ما نمی‌بیند و ما هم تصور می‌کنیم که نباید به حکومت کمک کنیم.

وی افزود: ما معتقدیم اگر قرار است نهادی در کشور ارشاد داشته باشد باید از پژوهشگاه‌ها و از ما بخواهد که این ارشاد چگونه انجام شود و به چه روش و شیوه‌ای و اگر این ارتباط تقویت شود انقلاب فرهنگی در کشور رخ خواهد داد؛ فرهنگ زیربنای تمدن اسلامی است و اصل، انقلاب فرهنگی است که تمدن را ایجاد خواهد کرد و فرهنگ، نرم‌افزار تمدن است.

ارتباط حکومت با نهادهای علمی ضعیف است

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه ارتباط میان مراکز علمی هم ضعیف است، اظهار کرد: با توجه به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر و اینکه امام حسین(ع) هم برای این کار قیام کرد و تشکیل حکومت اسلامی هم چیزی جز این مقوله نیست، باید با کار کارشناسی این کار انجام داده شود. 

وی با بیان اینکه پیشنهاد بنده این است که بحث امر به معروف از تمامی ابعاد در پژوهش‌های دیگر انجام شود، افزود: در مورد ارشادکننده و آمر به معروف فصل جداگانه‌ای در کتاب ندیدم و خوب است فصلی به آن اضافه شود همچنین باید محتویات این کتاب را کاربردسازی و اجتماعی‌سازی کنیم یعنی تا حد زیادی وارد جزئیات شویم تا در عرصه‌های مختلف کاربردی و به دستور العمل‌های عمومی تبدیل شود.

برنجکار بیان کرد: همچنین باید برای اینکه این کتاب به مرحله اجرا برسد یکسری کارگاه‌های آموزشی برای نیروی انتظامی و مراکز مختلف و گروه‌هایی که درگیر این کار هستند تشکیل دهیم و یکسری بسته‌های آموزشی و کارگاهی تولید کنیم و اگر متولیان این امور فکر می‌کنند نیازی به آن ندارند آنها را به این مسئله توجیه کنیم تا بدانند در جهل مرکب هستند و قطعا به این مباحث نیاز دارند.

انتهای پیام
captcha