راهکارهای اجرای ششمین دوره طرح «داناب» در یزد بررسی شد
کد خبر: 4097795
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۰

راهکارهای اجرای ششمین دوره طرح «داناب» در یزد بررسی شد

در نشستی با حضور مسئولان آب منطقه‌ای و جهاددانشگاهی استان یزد در راستای برگزاری دوره جدید طرح داناب، پیشنهادات و راهکارهای برگزاری هر چه بهتر این طرح در سال تحصیلی جدید مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

نشست بررسی طرح داناببه گزارش ایکنا از یزد، در نشستی، امروز، 16 آبان ماه و با حضور مسئولان آب منطقه‌ای و جهاددانشگاهی استان یزد در راستای برگزاری دوره جدید طرح داناب، پیشنهادات و راهکارهای برگزاری هر چه بهتر این طرح در سال تحصیلی جدید مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

محمدمهدی جوادیان‌زاده، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان یزد در این نشست بر مشارکت دیگر ارگان‌ها از جمله کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این طرح تأکید کرد و گفت: مشارکت نهادها و سایر ارگان‌ها می‌تواند در اثرگذاری مدیریت مصرف آب در سطح جامعه مؤثر باشد.

وی بر برگزاری نشست آسیب‌شناسی این طرح با حضور مسئولان آموزش و پرورش تأکید کرد و آمادگی این نهاد را در راستای هر چه بهتر برگزاری این طرح در سال تحصیلی جدید اعلام کرد.

جوادیان‌زاده با قدردانی از اقدامات دبیرخانه این طرح از سوی جهاددانشگاهی استان گفت: خوشبختانه اقدامات انجام شده در این طرح بیش از انتظارات و برنامه‌ریزی انجام شده، بوده است و به نحو احسن فعالیت‌ها در حال برگزاری و پیگیری است.

محمدرضا دهقانی، رئیس جهاددانشگاهی استان یزد نیز در این نشست گفت: طرح داناب امسال به مرحله جدیدی وارد می‌شود و هنگامی که به دوره‌های گذشته این طرح نگاه می‌کنیم، زمانی که کشور درگیر کرونا نبود و اجرای طرح به صوت حضوری در مدارس برگزار می‌شد، اثرگذاری بیشتری رقم خورده است.

وی ادامه داد: متأسفانه کرونا وقفه‌ای زمانی ایجاد کرد و اما در این بازه نیز اجرای طرح به صورت مجازی پیگیری شد و پنجمین دوره طرح داناب حسب شرایط و درخواست مدارس به صورت ترکیبی از حضوری و مجازی صورت گرفت، البته سعی شده با آسیب‌شناسی از این پنج دوره، و بهره‌مندی از نظر مدارس و رابطان این طرح در این مدت، شرح خدمات جدیدی بنا به شرایط شرکت‌کنندگان تعریف شود.

علی صدری، معاون فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی استان یزد نیز در این نشست با اشاره به تحلیلی از اقدامات انجام شده در این پنج دوره، به پیشنهادات مطرح شده از سوی دبیران و رابطان مدارس در قالب اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: برگزاری طرح به شیوه حضوری و مجازی، افزایش تعداد دانش‌آموزان و میزان جوایز، برگزاری جشنواره داناب در تمامی مناطق استان از جمله این پیشنهادات برای برگزاری هرچه بهتر در دوره‌های جدید است.

وی ادامه داد: همچنین تأکید شده است، بودجه‌ای برای مدارس در نظر گرفته شود تا دانش‌آموزان در زمینه بازدید از تأسیسات آبی و سایر مکان‌های آبی بهره‌مند شوند. اجرای برنامه عملیاتی در طرح داناب از دیگر پیشنهادات است که به رفع مشکلاتی در مدارس از جمله تعمیر شیرآلات و ... منجر شود.

صدری اصفهانی با اشاره به استقبال از کلیپ‌های آموزشی طرح داناب بیان کرد: در پیشنهاداتی ارائه شده به دبیرخانه طرح داناب، بر تدوین کلیپ‌ها به صورت انیمیشن تأکید شده تا از جذابیت ببشتری بین دانش‌آموزان برخوردار باشد. همچنین بر برگزاری مسابقات به صورت تیمی و گروهی تأکید شده است.

وی درنظر گرفتن نمره مثبت برای دانش‌آموزان شرکت‌کننده در این طرح، گسترش باشگاه ناجیان آب، در نظر گرفتن امتیاز ویژه برای مدارس روستایی، برگزاری مسابقات عکاسی و سخن در چند مرحله، اختصاص ابزارهای کاهنده مصرف آب به مدارس، برگزاری دوره‌های آموزشی مهارت محور، توسعه طرح در بین دانش‌آموزان مقطع ششم ابتدایی تا با ورود به دوره اول متوسطه پیشینیه‌ای در مورد مدیریت مصرف آب داشته باشند، از دیگر پیشنهاداتی دانست که به دبیرخانه این طرح رسیده است.

بی‌بی فاطمه حسینی‌زاده، دبیر اجرایی طرح داناب در استان یزد نیز در این نشست با شرح اقدامات انجام شده در پنج دوره این طرح به فعالیت‌های ارائه شده در دوره پنجم این طرح اشاره کرد و گفت: در دوره پنجم اقداماتی از جمله برگزاری تور مجازی سفرهای آقای داناب، برگزاری مسابقات الکترونیکی، برگزاری جلسات آنلاین ویژه رابطان مدارس، برگزاری مسابقات دانش آموزی در 5 رشته، تهیه و انتشار ترانه داناب یزد، برگزاری کارگاه آنلاین آموزشی ویژه رابطان و دبیران، تأسیس باشگاه ناجیان آب برای اولین سال، راه‌اندازی کمپین «من مراقب آب هستم»، مستندسازی و انتشار تجارب موفق مدارس فعال، برگزاری مدرسه تابستانه آب و ...صورت گرفته است.

وی با اشاره به تأسیس باشگاه ناجیان آب افزود: در مدت زمانی که برای ثبت‌نام در این باشگاه اعلام شده بود، 3260 نفر از سطح مدارس ثبت‌نام به عمل آوردند و شاهد استقبال خوبی در این زمینه بودیم.

حسینی‌زاده با اشاره به تهیه محصولات و محتواهایی ویژه دوره پنجم طرح داناب، به تهیه کلیپ سفرهای آقای داناب، ترانه داناب یزد، مستندسازی تجارب موفق و ... اشاره کرد و گفت: برای برگزاری هر چه بهتر دوره ششم این طرح تحلیلی از جامعه آماری مدنظر انجام شد تا ان شاءالله با بررسی‌ها و ارائه راهکارها بتوانیم شاهد ارتقای دوره ششم طرح داناب در بین دانش آموزان باشیم.

وی ادامه داد: در تحلیلی که صورت گرفت رابطان مدارس بر نامگذاری روزی به نام داناب تأکید کردند، لذا مقرر شد روز یکشنبه هرهفته به نام «داناب» در مدارس با اجرای برنامه‌هایی همراه باشد.

تقوی کولیدند، مسئول روابط‌عمومی آب منطقه‌ای استان یزد نیز در این نشست مواردی را بیان کرد و در ادامه شرح خدمات طرح داناب در سال تحصیلی جدید مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام
captcha