سیاست‌های اسرائیل علیه فلسطینی‌ها آپارتاید است
کد خبر: 4095202
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۹
وزرای سابق اروپا:

سیاست‌های اسرائیل علیه فلسطینی‌ها آپارتاید است

وزرای خارجه سابق اروپا، سیاست‌های رژیم اشغالگر اسرائیل علیه فلسطینی‌‎ها را «جنایت آپارتاید» توصیف کردند.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از خبرگزاری فرانسه، این وزرای سابق اروپایی در پیامی که روزنامه فرانسوی لوموند منتشر کرد، گفتند: ما هیچ جایگزینی نمی‌بینیم جز اینکه بپذیریم سیاست‌ها و اقدامات اسرائیل علیه فلسطینی‌ها جنایت آپارتاید است.

این پیام به امضای موگن یکتوفت، وزیر خارجه سابق دانمارک، ارکی توومیوجا، وزیر خارجه سابقه فنلاند، ایوو واگل، وزیر خارجه سابقه اسلونی و اوبر ودرین، وزیر خارجه سابقه فرانسه و سعیده وارثی، وزیر مشاور سابق در امور خارجه بریتانیا رسیده است.

این وزرای اروپایی سابق با انتقاد از سکوت جامعه بین‌الملل در قبال جرایم رژیم صهیونیستی تأکید کردند: جامعه جهانی نتوانسته است در برابر تخلفات جدی اسرائیل در جریان مناقشه با فلسطینیان اقدام عملی کند.

آنها افزودند: در سایه جنگ اوکراین، حفاظت از نظم جهانی مبتنی بر قوانین و گفتمان سیاسی و عمومی ضرورت دارد و جامعه جهانی بر پایبندی به قوانین بین‌المللی و حمایت از حقوق بشر به عنوان تنها راه رو به جلو در چشم‌انداز جهانی تأکید دارد.

وزرای اروپایی تأکید کردند: در عین حال، ما یادآور می‌شویم که چگونه جامعه بین‌الملل اغلب سکوت کرده و نتوانسته است برای مقابله با نقض آشکار قوانین بین‌المللی و مصونیت از مجازات در خصوص مسائل مربوط به نقض فاحش حقوق بشر در سرزمین‌های اشغالی فلسطین اقدامی کند.

در آوریل گذشته نیز سازمان عفو بین‌الملل رژیم اسرائیل را آپارتاید توصیف و کشتار و شکنجه فلسطینی‌ها را محکوم کرد.

در بیانیه عفو بین‌الملل آمده بود که اسرائیل با ارتکاب جنایت ضد بشری فلسطینی‌ها را از حقوق خود محروم می‌کند.

بر اساس این بیانیه، رژیم آپارتاید تنها بخشی از گذشته نیست، این واقعیتی است که میلیون‌ها فلسطینی در اسرائیل و سرزمین‌های اشغالی فلسطین تجربه کرده‌اند و تا امروز ادامه دارد.

این سازمان تأکید کرد که گزارش‌های مربوط به قتل‌های غیرقانونی، دستگیری‌های خودسرانه، شکنجه و مجازات‌های دسته‌جمعی را رصد می‌کند.

عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر پیش از این دو گزارش جداگانه در مورد آپارتایدی که توسط رژیم اشغالگر اسرائیل علیه فلسطینی ها انجام می‌شود، منتشر کرده‌اند و این دو بزرگ‌ترین سازمان بین المللی حقوق بشر در جهان هستند.

همچنین مایکل لینک، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در سرزمین‌های اشغالی فلسطین از جامعه بین‌المللی انتقاد کرد و گفت جامعه جهانی در طول چند دهه‌ به اسرائیل اجازه داده است که یک نظام سیاسی  آپارتاید را ایجاد کند.

انتهای پیام
captcha