همکاری سوئیس و سازمان ملل برای احیای بنای تاریخی اسلامی قبرس
کد خبر: 4094465
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۲

همکاری سوئیس و سازمان ملل برای احیای بنای تاریخی اسلامی قبرس

یک بنیاد سوئیسی در همکاری با کمیته فنی میراث فرهنگی قبرس و برنامه توسعه سازمان ملل متحد (UNDP) کمک مالی با به ارزش نزدیک به یک میلیون دلار برای کارهای حفاظتی در قبرس اهدا کرد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از سایپرس میل، کمیته فنی میراث فرهنگی در قبرس و برنامه توسعه سازمان ملل متحد (UNDP) دیروز دوشنبه، دوم آبان با یک بنیاد سوئیسی قرارداد همکاری به ارزش نزدیک به یک میلیون دلار برای مرمت دو اثر تاریخی در قبرس امضا کردند.

دو بنایی که کارهای حفاظتی برای آنها انجام خواهد شد، کلیسای «سنت جرج لاتین» در «فاماگوستا» و مسجد «توزلا» در «لارناکا» هستند.

مراسم امضای قرارداد همکاری بین ALIPH (اتحاد بین‌المللی برای حفاظت از میراث در مناطق درگیری) با UNDP برای این پروژه برگزار شد. این اولین مشارکت بین کمیته فنی میراث فرهنگی قبرس، UNDP و بنیاد سوئیسی است.

مسجد توزلا، واقع در بخش قدیمی لارناکا، در اصل یک کلیسای قرون وسطایی بود که د دوره عثمانی بر خرابه‌های یک کلیسای قدیمی ساخته و به مسجد تبدیل شد. کلیسای سنت جرج لاتین‌ نیز قدیمی‌ترین بنای معماری گوتیک در شهر فاماگوستا است.

جاخونگیر خیدروف، رئیس UNDP در قبرس در این مراسم گفت: UNDP  از همکاری با یک بنیاد بین‌المللی مانند ALIPH بسیار خرسند است که به حفظ و نگهداری میراث فرهنگی مشترک کمک می‌کند. ما امیدواریم که در آینده به پروژه‌های مفید با هم ادامه دهیم.

والری فرلند مدیر اجرایی ALIPH، گفت که اولین پروژه آنها در قبرس قابل توجه است. او گفت: همکاری با جوامع قبرس ترک‌نشین و بخش یونانی قبرس برای بازسازی دو مکان مهم تاریخی و قابل توجه، نماد مأموریت ALIPH یعنی حفاظت از میراث برای ایجاد صلح است.

سوتوس کتوریس رئیس قبرسی کمیته فنی گفت: این کمک مالی، بیانگر پیام صلح است.

علی تونجای مسئول این کمیته در بخش ترک‌نشین قبرس گفت که حفظ آثار تاریخی همه تمدن‌های قدیمی قبرس مهم است.

ALIPH در سال 2017 در واکنش به تخریب عظیم میراث فرهنگی در خاورمیانه و منطقه ساحل آفریقا در دو دهه گذشته ایجاد شد.

انتهای پیام
captcha