تبدیل مجموعه تاریخی اسلامی به مدرسه موسیقی در یونان
کد خبر: 4094446
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۱

تبدیل مجموعه تاریخی اسلامی به مدرسه موسیقی در یونان

مقامات یونان یک مجموعه تاریخی مربوط به دوره عثمانی در جزیره رودس را به مدرسه موسیقی تبدیل کردند. کارشناسان این امر را نمونه‌ای از تخریب هدفمند آثار معماری اسلامی در این کشور می‌دانند.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از آناتولی، مقامات یونانی مجموعه تاریخی «مراد رئیس» از مراکز تاریخی ترک‌های مسلمان ساکن جزیره رودس را به دانشکده موسیقی تبدیل کرده‌اند. این مرکز شامل یک مسجد، یک خانقاه دراویش و یک قبرستان سربازان مسلمان است.

نوال کونوک، مدرس دانشکده معماری و طراحی دانشگاه مرمره استانبول، در گفت‌وگو با آناتولی گفت که مجموعه تاریخی مراد رئیس در درجه اول گورستانی بود که پس از تسخیر این جزیره توسط عثمانی‌ها در سال 1522، سربازان کشته‌شده در آنجا دفن شدند.

کونوک که 12 کتاب و بیش از 50 مقاله تحقیقاتی در مورد معماری عثمانی در بالکان نوشته است، تصریح کرد که این ساختمان همچنین میزبان مقبره مراد پاشاست که قبرس را فتح کرد و دو خان ​​کریمه و یک شاه ایرانی در آنجا مدفون هستند.

وی گفت که این مجموعه همچنین میزبان مراسم مسلمانان مانند عروسی و جشن‌های اسلامی است. کونوک ادامه داد در پی مرگ سابان کارگینلی اوغلو، نگهبان داوطلب آرامگاه در سال 2018، این مجموعه توسط شورای بناهای تاریخی جزیره رودس مصادره شد.

این مدرس دانشگاه افزود: این محل به دانشکده موسیقی تبدیل شده که از نظر فرهنگی یک بی احترامی بسیار بزرگ است. او گفت که یونان با امتناع از ثبت آثار آن دوران تلاش می‌کند میراث عثمانی جزیره را از بین ببرد. تعداد آثار عثمانی ثبت‌شده در سراسر یونان از جمله تراکیه غربی صفر است و این آثار هنری به عنوان آثار اسلامی ثبت شده است.

بیمارستان حمیدیه در تسالونیکی ساختمان بسیار معروفی است که هنوز هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آنجایی که فرانسوی‌ها در طول جنگ جهانی اول از این بیمارستان استفاده می‌کردند، این بیمارستان در تمامی سوابق، پایان‌نامه‌ها و راهنماهای گردشگری به‌عنوان بیمارستان فرانسوی ثبت شده است.

کونوک همچنین گفت که علاوه بر این، یونانی‌های ساکن جزیره دائماً غذای سگ و گربه را در گورستان می‌ریزند که این امر باعث تخریب بیشتر آن می‌شود.

وی گفت: در هنگام مرمت، هویت ساختمان‌ها و اصالت آنها از بین می‌رود. علاوه بر این، مناره‌ها و کتیبه‌ها نیز حذف می‌شوند و آثار معماری عثمانی در حال نابودی است.

کونوک تأکید کرد که در 20 تا 25 سال گذشته، ترکیه کلیساهای یونانی ـ ارتدوکس بسیاری را بازسازی و افتتاح کرده است که اکثر آنها مربوط به قرن 19 هستند. کلیساهایی در ادرنه، اردو، چشمه و آلاکاتی بازسازی و برای عبادت باز شدند.

او گفت که از سال 1522 تا 1912،عثمانی‌ها 390 سال بر رودس حکومت کردند؛ اما همه آثار این دوره از بین رفته است.

انتهای پیام
captcha