پاسخ قرآن به چرایی لزوم حفظ حرمت مقدسات ادیان
کد خبر: 4093706
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۱

پاسخ قرآن به چرایی لزوم حفظ حرمت مقدسات ادیان

رئیس هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی استان فارس در پاسخ به اینکه چرا حرمت مقدسات ادیان الهی باید حفظ شود به آیه ۱۰۸ سوره انعام اشاره کرد و گفت: همه باید به هر چیزی که در هر دین، مکتب و مذهبی مقدس شمرده می‌شود، احترام بگذارند تا نسبت به مقدسات خود بی‌احترامی نشود.

زهرا کسرایی، رئیس هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی استان فارسزهرا کسرایی، رئیس هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی استان فارس در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، در پاسخ به اینکه چرا حرمت مقدسات ادیان الهی باید حفظ شود، گفت: خداوند در آیه ۱۰۸ سوره انعام می‌فرماید «وَلَا تَسُبُّوا الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَيَسُبُّوا اللَّهَ عَدْوًا بِغَيْرِ عِلْمٍ كَذَلِكَ زَيَّنَّا لِكُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ...؛ و آنهايى را كه جز خدا مى‏‌خوانند دشنام مدهيد كه آنان از روى دشمنى [و] به نادانى خدا را دشنام خواهند داد اين گونه براى هر امتى كردارشان را آراستيم ...» یعنی خداوند تأکید می‎فرماید هرگز به کسانی که غیر از خدا را می‌خوانند، دشنام ندهید که آن‌ها نیز نادانسته از روی دشمنی به شما به دشنام خواهند داد.

وی تصریح کرد: با توجه به این آیه شریفه همه باید به هر چیزی که در هر دین، مکتب و مذهبی مقدس شمرده می‌شود، احترام بگذارند تا نسبت به مقدسات خودمان بی‌احترامی نشود.

رئیس هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی استان فارس تصریح کرد: این مسئله یک  قانون عقلی است که قرآن هم به عنوان نقل بر این قضیه، صحه گذاشته است، بنابراین هم از نظر عقلی و هم از نظر نقلی به مقدسات هر کسی باید احترام گذاشت تا جایی که باعث انحراف نشود و باعث نشود که عده دیگری نیز به این سمت کشیده شوند و آن‌ها نیز آلوده شوند.

کسرائی با بیان اینکه در حیطه‌ای که هر فردی، خود و خدای خود است اگر مقدساتی دارد این مقدسات برای آن فرد قابل احترام است، ادامه داد: فقط از طریق مناظره و بیان دلایل عقلی، نقلی و منطقی می‌توان فرد را به سمتی هدایت کرد که متوجه باشد چیزی را که پرستش می‌کند یا  برای آن احترام قائل است از چه جایگاهی برخوردار است، بدون اینکه موجب بی‌احترامی شود.

وی با تأکید بر اینکه مقدسات هر دینی محترم است و نباید مورد بی احترامی واقع شود، اظهار کرد: اگر ما نسبت به کسی انتقاد یا صحبتی داریم یا نسبت به طرز فکر و اندیشه فردی صحبتی داریم باید از طریق یک دعوت خوب و معروف و با یک بیان ملایم و در عین حال قاطع به آن فرد، اشکال آن چیزی را که روی آن پافشاری می‌کند یا برایش احترام قائل است در حالی که آن چیز ممکن است معمولی باشد و قابل تقدس نباشد، یادآور شد.

این حافظ کل قرآن کریم یادآور شد: همانطور که وقتی حضرت موسی(ع) و برادرشان حضرت هارون(ع) می‌خواستند نزد فرعون روند، قرآن کریم می‌فرماید با او با زبان نرم سخن بگویید شاید او متذکر شود یا بترسد؛ بنابراین حتی با فرعون‌های زمانه که اشکالاتی در طرز فکر و اندیشه‌های آن‌ها است باید با نرمی برخورد کرد تا شاید بتوان آن‌ها را از خواب غفلت بیدار کرد.

رئیس هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی استان فارس با تصریح اینکه هیچ‌گاه توهین و بی‌احترامی کردن و هتک حرمت در دین ما روا داشته نشده است، گفت: حضرت علی(ع) در نهج‌البلاغه می‌فرمایند خدایا اگر بر دشمن پیروز شدیم ما را نگه بدار از اینکه بخواهیم ستم کنیم. همچنین حضرت مرتباً در جنگ‌ها تذکر می‌دادند که به زخمی‌ها کاری نداشته باشید و آن‌ها را نکشید، زنانشان را آزار و اذیت نکنید و به پیرمردها و کودکان رحم کنید هر چند به شما ناسزا بگویند، این موارد را در بیانات امیرالمؤمنان(ع) در نهج‌البلاغه داریم.

انتهای پیام
captcha