کوروش زارعی: جامعه فعلی به شدت نیازمند وحدت است
کد خبر: 4091147
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۴
جلوه‌های وحدت در آثار هنری/ 4

کوروش زارعی: جامعه فعلی به شدت نیازمند وحدت است

یک سینماگر و تئاتری گفت: متاسفانه در رابطه با توجه به وحدت در آثار هنری عملکرد خوبی نداشته‌ایم و این کم‌کاری در حالیست که جامعه فعلی به شدت نیازمند وحدت است.

یکی از مباحث مهم در هنر ایجاد یکدلی و صمیمت در جامعه است. در این راستا پرداختن به اقوام و مذاهب می‌تواند گامی موثر و مهم در این میان باشد. با این رویکرد، ایکنا گفت‌و‌گویی با کوروش زارعی کارگردان تئاتر و دبیر جشنواره تئاتر فجر داشته که با آن همراه می‌شویم.

ایکنا – این روزها در ایام هفته وحدت هستیم در همین راستا به عنوان یک سینماگر و تئاتری بفرمایید، چگونه از هنر می‌توان به عنوان ابزاری در جهت ترویج وحدت در جامعه بهره برد؟

اساساً هنر به ویژه هنرهایی نمایشی نظیر؛ سینما، تئاتر و تلویزیون ابزارهایی در جهت وحدت‌افزایی هستند. دلیل جذابیت بیشتر هنرهای نمایشی نسبت به دیگر هنرها هم باید گفت ادغام فرم و محتوا این امکان را داده تا جذابیت اثر هنری بالاتر رود. وحدت‌آفرینی تنها به مسائل دینی و مذهبی مربوط نمی‌شود، بلکه مسائل قومی هم یکی دیگر از مباحث جدی در این زمینه است. ایران اسلامی قوم‌های مختلف دارد. کرد، لر، فارس، عرب و... هم یک ملت هستند که زیر پرچم ایران زندگی می‌کنند، بنابراین باید با تولیدات هنری به حفظ این مهم بکوشیم.

وقتی از کارکرد هنرهای نمایش حرف می‌زنیم منظور این نیست که دیگر اقسام هنر این کارکرد را ندارد اما چون در تولیدات نمایش انسان به عنوان اساس اثر وجود دارد تماشاگر بهتر با آن ارتباط برقرار می‌کند. در میان هنرهای نمایشی؛ تئاتر کارکرد بیشتری از سینما و تلویزیون دارد زیرا وقتی مخاطب نمایش را به صورت زنده تماشا می‌کند طبیعتاً تاثیرگذاری هم بیشتر خواهد بود.

ایکنا- اقوام ایرانی هر یک زبان و فرهنگی خاص دارند. آیا محصولی که در این رابطه تولید می‌شود تنها برای مخاطب آن منطقه جذاب خواهد بود یا تولیدات مربوطه قادر خواهند بود همه کشور را جذب کند؟

زندگی اقوام ایرانی به لحاظ؛ فرهنگ، لباس و زبان سرشار از زیبایی است و تصویرگری هر یک از آنها قادر است مخاطبان بسیاری را جذب خود کند. در همین رابطه سریال‌های بسیاری در تلویزیون تولید شده که مخاطبان آن کل کشور بوده‌اند. دلیل این امر هم در همان جذابیت خرده‌فرهنگ‌ها نهفته است. بنابراین مطمئن باشید کار خوب در این رابطه خواهد توانست مخاطبان بسیاری را به سمت خود بکشاند. نمود دیگر این ادعا را در موسیقی فولکلور اقوام مختلف می‌شود مشاهده کرد. این شکل موسیقی برخی مواقع کارکرد ملی دارد.

ایکنا – اگر ارزیابی کلی از آثاری که در این رابطه تولید شده صورت گیرد آیا می‌توان گفت که در این حوزه کم‌کار بوده‌ایم؟

بله؛ متاسفانه در این رابطه عملکرد خوبی نداشتیم. تنها در ابتدای انقلاب بود که به واسطه وحدتی که کل کشور داشت کارهای بسیار خوبی تولید می‌شد اما با گذر زمان از آثار مورد نظر فاصله گرفتیم. این کم‌کاری در حالیست که جامعه فعلی به شدت نیازمند وحدت است. انقلاب اسلامی به واسطه دانش و ظرفیت‌های علمی که به دست آورده، خار چشم دشمنان شده است بنابراین تلاش می‌کنند به هر طریق ممکن با مطرح کردن بحث‌های فرقه‌ای و مذهبی به اختلافات دامن زنند. اینجاست که تولیدات نمایشی قادرند نقشی تاثیرگذار برای خنثی کردن فریب بدخواهان ایفا کنند.

کد

در کم‌کاری به وجود آمده نیز نباید تنها نهاد یا فرد به‌خصوصی را مقصر دانست بلکه همه نهادهای فرهنگی در وضعیت به وجود آمده دخیل هستند البته شهرداری تهران هم‌اکنون در هفته وحدت برنامه‌ای برگزار می‌کند که در آن هر شب به یکی از اقوام ایرانی پرداخته می‌شود این اتفاق بسیار خوبی است که باید به صورت گسترده و مداوم ادامه داشته باشد.

ایکنا – آیا صرف برگزاری یک جشنواره با مجموعه برنامه درباره اقوام یا مذاهب، اقدامی کافی در جهت ایجاد وحدت در جامعه است؟

خیر؛ چون در کنار توجه به این رویکرد باید هنر را به مناطق مختلف کشور برد. در جشنواره تئاتر امسال تلاش می‌کنیم تا با اقدامات لازم هنر را به همه نقاط کشور ببریم. امسال در جشنواره فجر نمایشی از  ارامنه خواهیم داشت که تمام بخش‌های آن را هموطنان مسیحی اجرا کرده‌اند.


بیشتر بخوانید:

داوود فتحعلی‌بیگی: اساس ساختاری تعزیه بر وحدت استوار است


ایکنا - به عنوان سوال پایانی در ساخت کارهایی که در آنها به قومیت‌ها توجه شده پرهیز از چه نکاتی جز اولویت‌ها محسوب می‌شود؟

باید از بیان هرگونه مسائل و اختلافات فرقه‌ای و مذهبی در تولیدات نمایشی پرهیز کنیم. همچنین برخی موضوعات را در آثارمان مطرح نکنیم چون ممکن بابت یک سهل‌انگاری ساده نمایشی، اختلافات پیش آید که منجر به بحران شود. رهبر معظم انقلاب نیز در سخنرانی‌های فراوان همیشه روی بحث وحدت تاکید ویژه داشته‌اند چون اهمیت آن برای کشور امری حیاتی است.

انتهای پیام
captcha